November 7, 2025

فهرست مطالب

معرفی پژو پارس LX TU5

طراحی ظاهری پژو پارس LX TU5

طراحی داخلی پژو پارس تیوفایو LX

مشخصات فنی پژو پارس LX TU5

آپشن های پژو پارس LX TU5

مزایای پژو پارس LX TU5

معایب پژو پارس LX TU5

قیمت پارس LX TU5 در بازار

پژو پارس را باید یکی از پیچیده‌ترین محصولات خودروسازی کشور از شرکت ایران خودرو دانست. سدان سایز کوچک که بر اساس پلتفرم و هویت پژو ۴۰۵ و فیس‌لیفت الهام‌گرفته از پژو ۴۰۶ بنا شد.

پژو پارس LX TU5 و همین‌طور ELX، یکی از نسخه‌های محبوب پارس است که با پیشرانه مشهور، شناخته‌شده و محبوب TU5 خانواده پژو ۲۰۶ روانه بازار شد. پیشرانه‌ای که به واسطه داشتن دوام فنی قابل قبول و فراوانی قطعات و دردسر نگهداری نسبتا پایین، به عنوان یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌های بازار ایران شناخته می‌شود.

معرفی پژو پارس LX TU5

پژو پارس در سال ۱۳۷۹ برای اولین بار پا به خیابان‌های کشور گذاشت. در دوره‌ای که بازار خودرو ایران بسیار کسل‌کننده و کاملا فرانسوی بود، پارس (با نام ابتدایی پرشیا)، توانست با طراحی الهام‌گرفته از فیس لیفت پژو ۴۰۶، تنوع بصری بسیار خوبی در بازار خودروهای تولید داخل ایران ایجاد کند.

از حق نگذریم، رعایت تناسبات هندسی در طراحی پژو‌های فیس‌لیفت‌شده آن دوران، از جمله فیس لیفت ارائه‌شده برای ۴۰۵ که در ایران به نام پارس عرضه شد، بسیار قدرتمند و اصولی انجام گرفته بود. نتیجه کار حفظ محبوبیت ظاهری در بازه تولید نزدیک به ۲۳ساله این خودرو در بازار ایران است.

طراحی ظاهری پژو پارس LX TU5

آنچه به عنوان تغییر در طراحی ظاهری پژو ۴۰۵ و تبدیل آن به پژو پارس اتفاق افتاد، نرم شدن زوایای شکسته و خطوط تیز بدنه محصولات پژو در دهه ۱۹۸۰ میلادی بود که به تغییر کامل زبان طراحی محصولات برند پژو در دهه ۱۹۹۰ انجامید.

در نتیجه سیستم روشنایی و چراغ‌های جلو کشیده‌تر و باریک‌تر شد. شکست تند در ساختار گرافیکی چراغ‌های بزرگ عقب جای خود را به زوایای نرم در ساختار کوچک‌تر چراغ‌های عقب داد و سپرهای جلو و عقب و همچنین رکاب خودرو به طور کامل تغییر کرد.

اما بدون شک یکی از بارز‌ترین تغییرات، ایجاد تمایز در خط شخصیت و خط شانه اصلی بدنه خودرو بود که در پژو ۴۰۵ به صورت سرتاسری (۳۶۰ درجه) به عنوان یک حلقه کامل اطراف بدنه خودرو را دربر می‌گرفت اما در پارس، این خط از بالای چراغ‌های عقب آغاز شده و با امتداد بر روی بدنه، درست در بالای چراغ‌های جلو خاتمه می‌یابد و نقش ابرو را برای چراغ‌های جلو بازی می‌کند.

این حقیقت که نزدیک به ربع قرن از طراحی ظاهری پارس در بازار ایران می‌گذرد، قابل انکار نیست. در عین حال باید پذیرفت که سبک طراحی محصولات پژو در دهه ۱۹۹۰ تا نیمه اول دهه ۲۰۰۰ نیز از بهترین ترکیب در تناسبات هندسی بهره برد و با میانه‌روی، توانست یک زبان طراحی فاقد تاریخ انقضا و ماندگار را به دنیا معرفی کند.

طراحی داخلی پژو پارس تیوفایو LX

از افت کیفیت تولید و مونتاژ در محصولات داخلی دهه اخیر بسیار گفتیم و شنیدیم. اما هیچ‌گاه این حد از کاهش کیفیت در فرایند تولید محصول، به اندازه سال‌های اخیر بارز و مشهود نبوده است.

پارس LX درست همانند ELX از طراحی جدید در کابین بهره‌مند شد . این طراحی موجب ایجاد تغییرات بارز در زبان طراحی کابین با پژو ۴۰۵ قدیم و البته خانواده سمند و دنا بود و توانست هویت پارس را در فضای داخلی اتاق به طور کامل از خودروهای نام‌برده جدا کند.

اما استفاده از این طراحی نوین با دردسرهای بسیار زیاد نیز همراه بود. این کابین جدید از المان‌های تزئیناتی فراوانی بهره گرفت. مانند تریم تزئیناتی به‌کاررفته در ساختار داشبرد، رودری‌ها، دستگیره درها و کنسول میانی که نه‌تنها از ابتدای تولید با لبه‌های تیز و بعضا بُرنده همراه هستند که خبر از قالب‌گیری بسیار ضعیف و بی‌کیفیت قطعات می‌داد، بلکه از همان ابتدا به شکلی ناشیانه در کنار یکدیگر چفت شده و به شدت مستعد تولید سر و صدا مخصوصا در کیلومترهای بالا هستند.

در نتیجه بهبود و تغییر انجام‌گرفته در بخش طراحی صرفا یک تمایز بصری است و تا زمانی که دقت به خرج نداده، آن را لمس نکنید و از روی دست‌اندازهای ریز و درشت عبور نکنید، متوجه کیفیت بسیار پایین این قطعات نخواهید شد.

مشخصات فنی پژو پارس LX TU5

پارس در بازه حضور بر خط تولید ایران خودرو، سابقه تجربه پیشرانه‌ها و سیستم‌های انتقال نیروی متنوعی را داشت. اما پارس تیوفایو LX همان‌طور که از نامش مشخص است، با پیشرانه مشهور و محبوب و کاملا شناخته‌شده ۱.۶ لیتری TU5 از خانواده پژو ۲۰۶ روانه بازار شد.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل عرضه پارس با این پیشرانه، داشتن مشکلات فنی و پیچیدگی‌های متعدد در زمینه تامین منابع مورد نیاز برای تولید سایر پیشرانه‌ها باشد. به عنوان مثال، پیشرانه خانواده XU7 به واشر زدن مشهور است. اما در مقابل، موتور TU5 آزمون‌های خود را بر خودرویی چون پژو ۲۰۶ به خوبی پس داد و در میان پیشرانه‌های مورد پسند، نسبتا بادوام و نسبتا کم‌مصرف بازار ایران است.

از سوی دیگر، تامین قطعات و دانش فنی تعمیرات این پیشرانه در بازار خودرو ایران به وفور یافت می‌شود و ازاین‌رو مشتری نهایی آسودگی خاطر به مراتب بیشتری در برابر این پیشرانه دارد. گیربکس منتخب نیز نمونه ۵ سرعت دستی است که باز هم از دیدگاه نگهداری و هزینه تعمیرات، به تمامی نسخه‌های اتوماتیک عرضه‌شده برتری دارد.

در نتیجه از دیدگاه خروجی فنی، پژو پارس LX TU5، یک پژو ۲۰۶ هاچبک در پوسته یک سدان سایز کوچک خانوادگی درون شهری است که ما آن را با نام پارس LX می‌شناسیم. البته با توان و گشتاور تولیدی محدود پیشرانه TU5 و شتاب اولیه فراتر از ۱۳ ثانیه، نباید از پارس LX انتظار رفتار اسپرت و پرشتابی داشت.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

آپشن های پژو پارس LX TU5

پارس LX TU5 از نسخه‌های به اصطلاح فول و پرآپشن خانواده پژو پارس به حساب نمی‌آید. در نتیجه باید سطح توقع خود از امکانات رفاهی و ایمنی عرضه‌شده از این خودرو را در حد و اندازه خودروهای اقتصادی بازار داخل نگه‌ دارید.

پژو پارس تیوفایو در نسخه LX با ترمز‌های دیسکی در هر دو محور، دو کیسه ایمنی هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشو با تنظیم برقی و دارای راهنما، بالابر برقی هر چهار شیشه، تریم دو رنگ داخل کابین با تری تزئیناتی طرح چوب، پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها، سنسور دنده عقب، دماسنج و تنظیم برقی پشتی صندلی جلو تمام آن چیزی است که در اختیار سرنشینان قرار خواهد گرفت.

توجه داشته باشید که پارس در یک تیپ دیگر با نام پژو پارس ELX TU5 سفارشی نیز به تولید رسید. این تیپ با داشتن اندکی امکانات بیشتر نظیر سنسور نور و باران، نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا با دوربین دنده عقب و سیستم نظارت بر فشار باد تایرها روانه بازار شد که البته مورد بررسی این مقاله نیست.

همچنان لازم به تاکید است که شیشه‌های دودی عقب، ریم آلومینیومی و ترمز عقب دیسکی تنها در تیپ سفارشی پارس LX TU5 تولید ابتدای ۱۴۰۱ به بعد در دسترس هستند و در نسخه‌های پیش از این مدل عرضه نشدند.

مزایای پژو پارس LX TU5

محبوب در بازار صفر و دست دوم

تجهیز به پیشرانه نسبتا بادوام و شناخته‌شده TU5

گستردگی شبکه قطعات و تامین خدمات

قیمت نهایی رقابتی و در دسترس

معایب پژو پارس LX TU5

کیفیت تولید بسیار پایین

سطح امکانات رفاهی و ایمنی بسیار ضعیف

قیمت پارس LX TU5 در بازار

تولید پژو پارس LX TU5 در سال ۱۴۰۲ پایان یافت، ازاین‌رو یافتن نسخه صفر کیلومتر این خودرو در بازار شاید کمی دشوار باشد. اما سفارش بک لینک استفاده از پیشرانه TU5 در پارس موجب شد که محبوبیت تیپ LX و ELX این خودرو در بازار دو چندان شود. در نتیجه قیمت پژو پارس LX TU5 نزدیک به یک میلیارد تومان در نسخه‌های صفر کیلومتر نباید موجب تعجب شما باشد.

در نسخه‌های کارکرده و دست دوم با میزان کارکرد کم‌تر از ۱۰۰ هزار کیلومتر، باید انتظار رقمی در بازه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان را داشته باشید. البته در نسخه‌های دارای کارکرد بیشتر و مدل پایین‌تر، دستیابی به ارقام کم‌تر نیز همچنان ممکن است.

پژو پارس به ناچار به یکی از سدان‌های محبوب و شناخته‌شده بازار ایران بدل شد. ادغام این خودرو جوان‌پسند با پیشرانه و سیستم انتقال نیروی شناخته‌شده و محبوب TU5 شاید بهترین ترکیبی بود که در خانواده سری آخر این خودرو از سوی ایران خودرو انجام گرفت.

نویسنده: شهاب انیسی

دسته‌بندی نشده

.

503 Service Unavailable

503

Service Unavailable

The server is temporarily busy, try again later!

آخرین دیدگاه‌ها