December 15, 2025

فهرست مطالب

معرفی بی ای دبلیو ۲۱۲

طراحی ظاهری بی ای دبلیو ۲۱۲

طراحی داخلی BAW 212

مشخصات فنی بی ای دبلیو ۲۱۲ BAW

آپشن های BAW 212

تجربه رانندگی با BAW 212

مزایای بی ای دبلیو ۲۱۲

معایب BAW 212

قیمت بی ای دبلیو ۲۱۲ در بازار

نمایشگاه خودرو مشهد سال ۱۴۰۴ شاهد رونمایی از محصول جدیدی از شرکت صنایع خودروسازی ایلیا بود. شرکتی که شهرت خود را مدیون عرضه ارزان‌قیمت‌ترین شاسی بلند دو دیفرانسیل آفرودی شاسی مستقل در بازار ایران، یعنی دایون Y5 و دایون Y7 و صد البته عرضه پیکاپ سانگ یانگ موسو گرند خان از برند KGM کره جنوبی است.

حالا با محصولی جدید به نام بی ای دبلیو ۲۱۲ یا BAW 212 با طراحی کاملا رترو و معتلق به دهه ۱۹۷۰ شوروی اما از ساخته‌های کشور چین با برند BAW (با تلفظ بی ای دبلیو) به نمایشگاه مشهد آمد تا با رقبای چینی آفرودی دو دیفرانسیل دیگر نظیر تانک ۳۰۰ رو در رو شود.

معرفی بی ای دبلیو ۲۱۲

برای آن دسته از دوست‌داران فیلم‌های اکشن و نظامی سینمای کلاسیک و مدرن که پای کشور شوروی (روسیه فعلی) در آن در میان باشد، بی ای دبلیو ۲۱۲ خودرویی کاملا آشنا، کلاسیک و شناخته‌شده به نظر می‌رسد.

دلیل آن است که طراحی BAW 212 ، ابتدا در سال ۱۹۷۴ و مستقیما بر اساس یوآز ۴۶۹ ( UAZ 469 ) نیروی زمینی شوروی الهام گرفت . خودرویی نظامی با تیراژ تولید انبوه و مورد استفاده کشورهای کمونیستی دوران جنگ سرد و بلوک شرق اروپا و خودرویی که حتی امروز نیز با همان ظاهر کلاسیک هنوز بر خط تولید قرار دارد.

در نتیجه جای تعجب نداشت که بی‌ای‌دبلیو نیز طراحی نسخه جدید ۲۱۲ را بر اساس همان طراحی کلاسیک یوآز ۴۶۹ حفظ کرده و همچنان به تولید برساند. اما مدل ۲۱۲ که از قضا با نام BJ212 نیز شناخته می‌شود، در حقیقت از ساخته‌های خودروسازی بیجینگ (BAW) از زیرمجموعه‌های سابق خودروسازی BAIC چین است که از سال ۲۰۱۵ به یک هلدینگ خصوصی واگذار شد.

اختصار حروف BJ همانند سنت بین‌المللی خودروسازان تراز اول نظیر تویوتا، نیسان و بنز، الهام‌گرفته از نام و کلمه جیپ آمریکا و به معنای بیجینگ جیپ ( Beijing Jeep ) است . بیشتر محصولات برند خودروسازی BAW که سابقه تولید خودرو در آن به سال ۱۹۵۳ میلادی باز می‌گردد، غالبا از خانواده خودروهای نظامی و ارتشی بوده است، اما مدل ۲۱۲ از سال ۲۰۰۸ در نسخه فروش عمومی و مردمی به تولید رسید و حالا در نسخه جدید و با نام مختصر BAW 212 T01 در بازار ایران از سوی شرکت صنایع خودروسازی ایلیا مونتاژ خواهد شد.

صنایع خودروسازی ایلیا پیش از تولید و عرضه مستقیم شاسی بلند سایز متوسط آفرودی ۲۱۲ از برند BAW به بازار، نسخه آپشنال این خودرو را که به تجهیزات اختصاصی بیراهه نوردی تجهیز شده است نیز معرفی کرد تا تعداد تیپ‌های قابل عرضه این شاسی بلند توانمند تا این لحظه به دو نمونه استاندارد و آپشنال آفرودی افزایش یابد.

طراحی ظاهری بی ای دبلیو ۲۱۲

نسخه نظامی بی‌ای‌دبلیو ۲۱۲ شباهتی بی‌انتها به نسخه‌های نظامی و عمومی یوآز ۴۶۹ دارد. با همان چراغ‌های گرد، کاپوت برجسته، گلگیرهای بیرون‌زده، جلوپنجره با گریل افقی و چهره‌ای متعجب، خنگ یا حتی بانمک که صد البته یادآور سرسختی و دوام محصولات روسی است.

البته طراحی انحصاری BAW تمایز‌های جزئی و امضای انحصاری برند بی‌ای‌دبلیو را نیز به همراه دارد. به این ترتیب که تیپ‌ها و مدل‌های مختلف نسخه شهری ۲۱۲ دارای گریل سه خط افقی و در برخی مدل‌ها حتی دارای جلوپنجره طراحی کاملا مشابه به سری جیپ‌های CJ برند AMC آمریکا (با گریل عمودی) در دهه ۱۹۷۰ است.

در نمای جانبی، شاهد طراحی جعبه‌ای و کاملا مکعب مستطیلی بسیار ساده، بی‌آلایش و سرسخت هستیم که الهامی مستقیم از طراحی سنتی خودروهای برند جیپ و مرسدس بنز G کلاس است. همین طراحی جعبه‌ای نیز موجب شده است که لقب جیپ چینی یا جی کلاس چینی را به آن نسبت دهند . این سبک طراحی را نه‌تنها در خانواده جیپ و جی کلاس‌های امروزی، بلکه در خودروهای کلاسیک غیر آمریکایی دیگری نظیر سوزوکی جیمنی نیز شاهد هستیم.

نمای عقب در نسخه وارداتی BAW 212 بازار ایران از چراغ‌های عقب با طراحی مستطیلی عمودی بهره می‌گیرد که در بیرونی‌ترین قسمت از گلگیرها نصب شده است. اگر بگوییم که طراحی بخش انتهایی این خودرو بسیار شبیه به محصولات لندروور و خانواده مدل دیفندر قدیمی است، اشتباه نکرده‌ایم.

در مجموعه باید گفت که طراحی بی‌ای‌دبلیو ۲۱۲ شاید همانند یک ترکیب شتر-گاو-پلنگ از چند خودرو مطرح بازار بین‌الملل تعبیر شود، اما در نظر داشته باشید که سابقه تولید این خودرو با این سبک طراحی به دهه‌های دور بازگشته و حداقل از دیدگاه تناسبات هندسی چهره‌ای حساب‌‌شده‌تر با خطوط و زوایای منطقی به همراه دارد که از این بابت از رقیبی نظیر تانک ۳۰۰ زیباتر جلوه می‌کند.

نسخه آپشنال BAW 212 دارای تجهیزات مضاعف مختص به بیراهه‌نوردی است. این تجهیزات تغییرات ظاهری نظیر تمایز در طراحی جلوپنجره، سپر‌های جدید جلو و عقب، نصب سرچ لایت (چراغ جستجو) با ریموت کنترل برقی از داخل کابین، استفاده از اسنورکل، تریم تزئیناتی کاپوت ( Hood Scoop )، استفاده از سیستم زیربندی برند اطلس ( Atlas ) آمریکا و تایرهای MT آفرودی با سایز بزرگ‌تر است.

تغییر سپرهای جلو و عقب برای استفاده از دو پروژکتور مضاعف به همراه فضای انحصاری برای نصب لایت‌بار LED و همچنین وینچ را ممکن ساخته است. قابلیت بهبود سیستم روشنایی به صورت استاندارد، از مهم‌ترین قابلیت‌های یک خودرو بیراهه نورد است. افزوده شدن پروژکتورهای جلو در فضای استاندارد سپر و همچنین لایت‌بار در کنار چراغ جست و جو با ریموت کنترل از داخل کابین، قابلیت‌های روشنایی BAW 212 صنایع خودروسازی ایلیا را به شکل خیره‌کننده‌ای افزایش می‌دهد.

بر روی در عقب این شاسی‌بلند سایز متوسط شاسی مستقل نیز به صورت استاندارد فضایی انحصاری برای نصب پرچم مجهز به سیستم روشنایی نیز تعبیه شده است که از خطرات بیراهه‌نوردی در شیب‌های نامتعارف جلوگیری می‌کند.

اسنورکل قرار گرفته بر ستون A سمت شاگرد کاملا کاربردی بوده و به هیچ عنوان جنبه تزئیناتی ندارد. به این ترتیب که به هنگام شتاب‌گیری سریع، نه‌تنها صدای بوست سیستم توربوشارژر از داخل کابین به سادگی قابل شنیده شدن است، بلکه در صورتی که دست خود را بر روی اسنورکل قرار دهید، ممکن است پیشرانه دچار خفگی و خاموشی شود. به این معنا که این اسنورکل به‌صورت حرفه‌ای و کاربردی نصب شده و کاملا ضد آب است.

دو گوشه سپر جلو به صورت بخش‌های مجزا طراحی شده است که با داشتن اتصال پیچ و مهره‌ای، قابلیت حذف شدن دارد. قابلیت حذف دو گوشه سپر که از سپرهای به کار رفته در محصولات تراز اول برندهای جیپ و تویوتا الهام گرفته است، موجب بهبود زاویه ورود در بیراهه نوردی می‌شود.

از سوی دیگر، تایرهای به کار رفته در تیپ آپشنال BAW 212 صنایع خودروسازی ایلیا دارای ابعاد بزرگ‌تر (285/70 R17) از نوع MT یا کاربری چهار فصل با عاج شهری/آفرودی است. استفاده از این تایر سایز بزرگ نه تنها از دیدگاه ظاهری تاثیر شگرفی بر ابهت بصری خودرو گذاشته است بلکه استفاده درون شهری با کم‌ترین صدای ممکن را مقدور می‌کند و اصطکاک قابل توجهی با مسیرهای ناهموار فراهم کرده و در ترکیب با سیستم زیربندی آمریکایی برند اطلس، مقدار بازی سیستم تعلیق مولتی لینک یکپارچه سه نقطه اتصال جلو و پنج نقطه اتصال عقب را تا اندازه‌ای افزایش می‌دهد که عبور از ناهواری‌های غیر ممکن را همچون آب خوردن ساده می‌سازد.

طراحی داخلی BAW 212

گول طراحی بیرونی کلاسیک و قدیمی بی ای دبلیو ۲۱۲ را نخورید، چرا که این خودرو در نمای داخلی کابین بسیار مدرن و البته با المان‌های آفرودی جلوه می‌کند. داشبرد طراحی کاملا متقارن و افقی به همراه دارد که در بخش وسط در زاویه نزدیک به عمود به کنسول میانی پهن متصل می‌شود.

المان‌های نوین شامل نمایشگر مرکزی سیستم مولتی‌مدیا به ابعاد ۱۲.۳ اینچ و کلاستر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچ پشت غربیلک فرمان سه‌شاخه D-Cut است که با شیفتر اهرم دنده الکترونیکی قرارگرفته بر کنسول میانی تکمیل می‌شود.

طراحی خشن رودری‌ها و مجموعه ادوات کنترلی قرارگرفته در میانه داشبرد که همگی به صورت کلید‌های فیزیکی الاکلنگی معروف به Toggle Switch اجرا شده‌اند، برداشتی مستقیم از ساختار کلاسیک جیپ رنگلر است که حس و حالی خشن، سخت‌جان و آفرودی به خودرو می‌بخشند.

لوگو حک‌شده در میانه غربیلک فرمان، کنسول میانی، صندلی‌ها و حتی لوگو‌های بیرونی بدنه به جای این که به نام تجاری برند BAW اختصاص یافته باشد، با نام مدل ۲۱۲ پر شده است. این مهم نشان می‌دهد که سازنده سابقه طولانی تولید مدل ۲۱۲ را بسیار مهم‌تر از نام برند دانسته و بر آن تاکید بسیار زیادی دارد.

در کاتالوگ رسمی BAW 212 صنایع خودروسازی ایلیا اطلاعات دقیق از فضای بار این خودرو به میان نیامده است، اما با توجه به تعلق این نسخه شهری به سگمنت شاسی‌بلندهای آفرودی سایز متوسط، این فضا باید حجم قابل قبولی از فضای بار را برای تفریحات آخر هفته ارائه دهد. همچنین داشتن ساختار مکعب مستطیل اتاق به این معنا است که حداقل از دیدگاه فضای سر برای سرنشینان قدبلند ردیف دوم، مشکلی وجود نخواهد داشت.

مشخصات فنی بی ای دبلیو ۲۱۲ BAW

بخش مشخصات فنی این دست خودروهای آفرودی همواره جذاب‌ترین و هیجان‌ انگیز‌ترین قسمت داستان است. بی ای دبلیو ۲۱۲ بر شاسی نردبانی مستقل سوار است و در محور جلو از سیستم تعلیق جناغی دوبل مستقل و در محور عقب از سیستم تعلیق یکپارچه با فنربندی مولتی لینک نوع ۵ اتصال ( 5-Link ) بهره می‌گیرد که ستاپی کاملا رایج و شناخته‌شده در میان خودروهای آفرودی شاسی مستقل بیراهه‌نورد است و می‌تواند برای تایرهای چهار فصل استاندارد این خودرو، زاویه حمله و فرار به ترتیب برابر با ۴۰ و ۳۶ درجه به ارمغان آورد تا در مسیرهای بیراهه سرنشینان را سربلند سازد.

توانایی حرکتی این آفرودر حدود ۲.۲ تنی از سوی مجموعه فنی ۲ لیتری توربوشارژر با توان و گشتاور فراتر از حد قابل قبول تامین شده که با گیربکس ۸ سرعت اتوماتیک نوع AT هماهنگ شده است. گیربکس هم ذاتا توانایی تحمل فشارهای زیاد در بازه‌های زمانی پیوسته را دارد. همچنین وجود سه قفل دیفرانسیل عقب، مرکزی و جلو و قابلیت انتخاب هشت حالت رانندگی انحصاری، توانایی حرکتی در هر نوع مسیری را تضمین می‌کند تا یکی از قدرتمندترین آفرودی‌های بازار ایران باشد.

در ذهن داشته باشید که تقریبا هیچ خودرو دیگری در بازار ایران با سه قفل دیفرانسیل روانه بازار نشده و غالبا تنها از یک یا دو قفل دیفرانسیل عقب و مرکزی بهره می‌گیرند.

وجود چنین ترکیبی در یک خودرو آفرودی شاسی مستقل مونتاژی در بازار ایران، به معنای حضور یک گزینه توانمند در بازه قیمت مناسب است که می‌تواند ضمن تکمیل سبد محصولات صنایع خودروسازی ایلیا، در مقابل گزینه‌های وارداتی چینی دیگر به استواری قد علم کند.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

آپشن های BAW 212

بخش امکانات رفاهی و ایمنی بی ای دبلیو BAW 212 نشان‌دهنده توجه این خودرو به نیازهای روز و استانداردهای بین‌المللی است. در نتیجه این خودرو با امکاناتی چون کمربندهای پیش‌کشنده، کنترل کشش و پایداری، ترمز پارک برقی و اتوهلد، کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی، سه قفل دیفرانسیل عقب، مرکزی و جلو، ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران ، سیستم روشنایی LED، شارژر بی‌سیم تلفن همراه ، نورپردازی انتزاعی کابین، تریم داخلی با پوشش چرم، صندلی‌های برقی ردیف جلو، گرم‌کن و ماساژور صندلی راننده ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه، نمایشگر ۱۲.۳ اینچ مولتی‌مدیا با سیستم صوتی به همراه ۸ بلندگو ، نمایشگر کلاستر ۱۰.۲۵ اینچ، سانروف و تایر زاپاس فول سایز بیرونی (سوار بر در عقب) روانه بازار می شود.

برای مطالعه اطلاعات برنامه فروش این ماشین، می‌توانید به بخش فروش خودرو در سایت خودرو۴۵ مراجعه کنید.

تجربه رانندگی با BAW 212

شاسی بلند BAW 212 صنایع خودروسازی ایلیا در فضای بسته و کنترل‌شده این شرکت مورد بررسی قرار گرفت، در نتیجه در خصوص قابلیت‌های آن نمی‌توان نظر جامعی Notepad تحت وب داد. اما از تجربه رانندگی مختصر این خودرو می‌توان نتیجه گرفت که پدیده تاخیر توربو و واکنش پدال گاز در این خودرو نسبتا قابل توجه است. البته این نکته منفی در تمامی خودروهای مدرن امروزی مجهز به توربوشارژر و سیستم‌های الکترونیکی دریچه گاز و گیربکس، موضوعی کاملا طبیعی است.

اما زمانی که توربو وارد مدار می‌شود، جثه قابل توجه نزدیک به ۲.۲ تنی خودرو با آنچنان شتابی به حرکت در می‌آید که باید برای نگه داشتن آن در استفاده از سیستم ترمز دقت به خرج دهید.

عبور از ناهواری‌های نامتعارف نظیر جدول ۴۰ سانتی متری لبه خیابان‌ها برای BAW 212 آپشنال بیشتر به آب خوردن شباهت دارد. مخصوصا اگر دو گوشه سپرهای آفرودی جلو به منظور بهبود زاویه ورود حذف شود. در این صورت تقریبا هیچ مانعی نیست که BAW 212 نتواند از آن عبور کند.

به صورت کلی، کیفیت سواری با سیستم تعلیق مولتی لینک یکپارچه بسیار نرم و در عین حال کاملا کنترل شده است. مخصوصا آن که سیستم تعلیق اطلس در کنار تایرهای بزرگ‌تر و دارای فاق بلندتر نیز به نرمی رفتار سیستم تعلیق کمک شایانی می‌کند.

وجود اسنورکل واقعی بر روی بدنه موجب آسودگی خیال مالک از رانندگی در مسیرهای خاکی شده و همچنین از ورود رطوبت به پیشرانه نیز جلوگیری می‌کند تا کاربری حقیقی BAW 212 که در حقیقت همان بیراهه‌نوردی است، تا حد ممکن افزایش یابد.

مزایای بی ای دبلیو ۲۱۲

طراحی رترو و کاملا کلاسیک

سابقه طولانی برند در خودروسازی

تولید داخلی در ساختار مونتاژ

قیمت نهایی معقول‌تر از رقبای چینی وارداتی

توان فنی و بیراهه‌نوردی عالی

سطح امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول

معایب BAW 212

داشتن رقبای متعدد در بازار ایران

سبک طراحی ظاهری ناپسند برای عموم

قیمت نهایی فراتر از انتظار

قیمت بی ای دبلیو ۲۱۲ در بازار

خودرو BAW 212 به‌تازگی رونمایی شده و صنایع خودروسازی ایلیا قیمت این خودرو را در بازار ایران اعلام کرد. همان‌طور که پیش بینی کرده بودیم قیمت این خودرو در محدوده ۳-۴ میلیارد تومان قرار گرفت و به‌زودی با قیمت ۳ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

در این بازه قیمتی، بی‌ای‌دبلیو ۲۱۲ در جوار کراس‌اوورهای لوکس چینی قرار می‌گیرد که به هیچ عنوان توانایی بیراهه‌نوردی ندارند و تنها برای سواری درون شهری طراحی شده‌اند . از سوی دیگر، رقبای مستقیم این خودرو نظیر تانک ۳۰۰ به دلیل داشتن ذات تمام وارداتی، در بازه قیمتی بسیار بالاتری قرار می‌گیرند.

باید توجه داشته باشید به‌کارگیری تجهیزات آفرودی کاربردی در BAW 212 با افزایش قیمت قابل توجه نسخه آپشنال مواجه شده است. به این ترتیب که تمامی تجهیزات مضاعف نصب شده بر این تیپ بخصوص، موجب افزایش حدود ۸۰۰ میلیون تومانی در قیمت نهایی خودرو شده که به معنای قیمت تمام شده بیش از ۴ میلیارد تومان برای BAW 212 آپشنال خواهد بود.

اگرچه تغییرات انجام گرفته در تیپ آپشنال شرکتی بر نسخه استاندارد ۲۱۲ در بازار افترمارکت نیز ممکن است اما تیپ آپشنال شرکتی و امکاناتی که برای آن تعبیه شده است، موجب تبدیل شدن BAW 212 به یک خودرو Off-Road Ready یا خودرو آماده آفرود بدل شده است که زحمت تبدیل را از دوش مالک برداشته و با اجرای کاملا مهندسی شده این تغییرات، بدون تردید ارزش پرداخت را دارد.

مجموعه موارد بیان‌شده در کنار قابلیت‌های درخور توجه BAW 212، این خودرو را به یکی از برترین گزینه‌های آفرودی بازار ایران بدل می‌کند که به لطف مونتاژ داخلی و داشتن شبکه تامین قطعات و خدمات پس از فروش، می‌تواند سهم فروش فعلی تانک ۳۰۰ را به نفع خود تغییر دهد.

نویسنده: شهاب انیسی

دسته‌بندی نشده

.

خرید بک لینک
آپدیت نود 32
لایسنس نود32
لایسنس رایگان نود 32
آپدیت نود 32 به تاریخ امروز

آخرین دیدگاه‌ها