December 26, 2025

فهرست مطالب

معرفی چانگان یونی-تی

طراحی ظاهری چانگان UNI-T

طراحی داخلی چانگان یونیتی

مشخصات فنی چانگان UNI-T

آپشن های چانگان UNI-T

تجربه رانندگی چانگان UNI-T

مزایای چانگان UNI-T

معایب چانگان UNI-T

قیمت چانگان UNI-T در بازار

چانگان UNI-T یکی از محصولات جذاب کمپانی چانگان است که ابتدا قرار بود در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۰ رونمایی شود، اما شیوع ویروس کرونا برگزاری نمایشگاه را به تعویق انداخت و سرانجام در همان سال به بازار چین عرضه شد. حروف UNI در نام سری جدید محصولات چانگان نمایانگر واژه‌های Universe (جهان) و Unique (بی‌همتا) است. چانگان UNI-T، همراه با چانگان UNI-K و چانگان UNI-V سری یونی محصولات خودروساز چینی را تشکیل می‌دهند که در ارتقای جایگاه برند متبوع نیز بسیار درخشان ظاهر شده‌اند.

شرکت سایپا قرار بود چانگان یونی T را در سال  ۱۴۰۱ به ایران بیاورد، اما بنا به دلایلی ترجیح داد تمرکز خود را روی دیگر تولیدات چانگان نظیر چانگان CS55 و چانگان CS35 بگذارد. به هر ترتیب نیمه دوم سال ۱۴۰۴ نیز مجددا اخباری مبنی بر عرضه چانگان UNI-T توسط آرینا درایو (زیرمجموعه آرین پارس موتور) شنیده شد. این خودرو در دی‌ماه ۱۴۰۴ در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت تا پیش از ورود به بازار تست و بررسی شود.

معرفی چانگان یونی-تی

یونی-تی (UNI-T) کراس‌اوور سایز کوچک شرکت خودروسازی چانگان کشور چین، از نزدیک‌ترین شرکای تجاری خودروسازی دولتی سایپا در ایران به حساب می‌آید. اما ازآن‌جایی که واردات این مدل از سوی سایپا راه به جایی نبرد، شرکت آرینا درایو (Arina Drive) کنترل واردات این مدل را به بازار ایران در دست گرفت.

آرینا درایو شرکتی نوظهور از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی آرین پارس موتور است که به عنوان بازوی وارداتی این گروه صنعتی شناخته می‌شود و محصولات قابل عرضه آن صرفا از نوع وارداتی خواهد بود.

چانگان UNI-T آرینا درایو در کنار خودروهای وارداتی دیگر نظیر نسل‌های جدید میتسوبیشی اوتلندر و اکلیپس کراس، هوندا HR-V، نیسان قشقایی و سیلفی و شیائومی SU7 Max قرار می‌گیرد تا سبد وارداتی‌های آرینا درایو را به یک مجموعه مولتی برند بدل کند.

لازم به ذکر است که این کراس‌‌‌اوور در بازار ایران تحت برند یونی ( UNI ) و با لوگو انحصاری منتخب شرکت آرینا درایو به بازار عرضه خواهد شد. در نتیجه نسخه‌هایی که به‌زودی به بازار عرضه می‌شود فاقد لوگو چانگان بوده و با لوگو انحصاری U شکل و تحت نام مدل T از برند UNI به بازار کشور عرضه می‌شود.

طراحی ظاهری چانگان UNI-T

طراحی بدنه چانگان یونی تی تلفیقی از عناصر مجلل با المان‌های تندوتیز و البته آینده‌نگرانه است. نمای جلوی چانگان UNI-T بر پایه فرم جلوپنجره بال پروانه‌ای شکل گرفته که در محصولات کنونی خانواده چانگان دیده می‌شود، اما طراحی آن کاملا با سایر مدل‌های فعلی تفاوت دارد. جلوپنجره بدون قاب با کل بخش جلویی بدنه یکپارچه شده و همراه با چراغ‌ها، سپر و خطوط مختلف، فضایی مدرن و چشم‌نواز ایجاد می‌کند.

با نگاهی به نمای بیرونی این خودرو، فرم نمای روبروی چانگان UNI-T نافذ، مدرن و کاملا قابل متمایز است. چراغ‌های اصلی ظاهر بسیار جذابی دارند و از نظر بصری چشمگیر هستند. این خودرو به چراغ‌های دیلایت نواری به حالت ابرویی مجهز شده که فرمی نسبتا خشن به چهره بخشیده است. ابعاد بزرگ جلوپنجره نیز علاوه بر زیبایی چهره، هوای بیشتری به بخش فنی منتقل می‌کند. تزیینات قرمز(رنگ متفاوت از بدنه) کناره‌های سپر نیز حالت پویایی چهره خودرو را افزایش داده است.

در نمای جانبی  خطوط بدنه حالتی مواج گونه ایجاد می‌کنند و استفاده از تایرهای بزرگ و ضخیم به علاوه فلاپ‌های پلاستیکی دور گلگیر بر زیبایی آن افزوده و خودرو را پرابهت تر نشان می‌دهد. در بخش عقب، بدنه دارای فرم برجسته، چراغ‌های کشیده به سبک ساده‌تر و خروجی اگزوز با طراحی منحصر به فرد است که در مجموع ظاهر باوقار و متعادلی به خودرو می‌بخشد.

در این نما، یک اسپویلر خاص در بالای شیشه عقب دیده می‌شود که الهام‌گرفته از بالهای جنگنده‌هاست و ضمن افزایش جذابیت ظاهری، در کنار دیفیوزر پایین سپر، به بهبود آیرودینامیک خودرو نیز کمک می‌کند.

طراحی داخلی چانگان یونیتی

طراحی داخلی چانگان UNI-T کاملا مدرن، خوش‌ساخت و نسبتا غیرتکراری است. سخت است کسی این چانگان را متهم به تقلید کورکورانه از ترندهای طراحی یا کپی‌برداری از خودروهای دیگر کند هر چند که بعد از این خودرو نماهای داخلی دیگری مشابه آن در بازار دیده شدند.

هویت خاص کابین این کراس‌اوور کوپه مانند با مجموعه‌ای از جزئیات شکل گرفته است؛ از صفحه‌نمایش‌های متمایل به راننده گرفته تا دسته‌دنده‌ای که به شکل خلاقانه‌ای در قالب یک دستگیره L شکل پنهان شده است. این بخش در ظاهر یک قطعه یکپارچه است، اما بخش چپ آن به جلو و عقب حرکت  و به شکلی غیرمعمول حالت‌های گیربکس اتوماتیک را انتخاب می‌کند . بخش ثابت نیز به عنوان محل قرارگیری دکمه‌های سامانه‌های کمکی مانند دوربین‌های دید محیطی عمل می‌کند.

کابین چانگان UNI-T ممکن است کمی بیش از حد تم تیره داشته باشد، اما کیفیت ساخت و متریال آن قابل قبول است و جزئیات جذاب زیادی دارد. خوشبختانه کابین یونی T دچار افراط دیجیتالی نشده است. تنظیمات دقیق خودرو در منوی چندرسانه‌ای قرار دارد، زیرا امروزه راه دیگری وجود ندارد، اما دسترسی به امکانات اصلی به روش سنتی و کاربرپسند انجام می‌شود.

کلیدهای فیزیکی برای کنترل تهویه، یک کلید گردان برای تنظیم حالت‌های رانندگی و مجموعه‌ای از دکمه‌های آنالوگ روی فرمان وجود دارد. جا لیوانی‌ها و فضاهای قرارگیری وسایل در جای معمول خود قرار دارند.

در اینجا ارگونومی خوب با جزییات اسپرت ترکیب شده است. UNI-T حس تسلط کامل را به راننده منتقل می‌کند. کنسول کمی به سمت چپ زاویه دارد و تونل مرکزی بلند، همراه یک کنسول روکش‌شده با چرم مصنوعی، فضای راننده را از سرنشین جدا می‌کند. کیفیت متریال کابین نسبتا بالا است و تنها مورد نگران‌کننده، برخی گزارش‌ها درباره چروک شدن روکش صندلی در نمونه‌های اولیه است که به نظر می‌رسد یک ایراد جزیی باشد.

با این حال طراحی هوشمندانه کابین چند نکته منفی هم دارد. مثلا صندلی خوش‌فرم ممکن است برای افراد بسیار قدبلند مناسب نباشد. یک راننده با قد حدود یک متر و هشتاد و پنج سانتی‌متر مجبور است صندلی را کاملا عقب ببرد. نکته دیگر به دسته‌دنده خاص مربوط است؛ برای رفتن به حالت D یا R باید دو بار آن را بکشید و گیربکس با مکثی قابل توجه از حالت N عبور می‌کند؛ هنگام نیاز به مانور سریع، این تاخیرها آزاردهنده است.

سیستم تهویه مطبوع خودرو تک‌کاناله بوده و گفته شده سیستم بخاری آن نیز کمی ضعیف عمل می‌کند. گرمکن صندلی‌ها هم به صورت استاندارد وجود ندارد و نسخه‌هایی که مجهز به آن هستند فقط گرمای کمی به قسمت نشیمن صندلی جلو می‌رسانند.

فرم کوپه‌مانند بدنه با ستون‌های عقب شیب‌دار به وضوح نشان می‌دهد که کابین این چانگان برای حمل افراد قدبلند و خانواده‌های شلوغ ساخته نشده است. در ردیف دوم ابتدا کمی فضا محدود حس می‌شود . پشتی صندلی‌های جلو با تکیه‌گاه‌های یکپارچه دید را کم می‌کند و موقعیت نشست پایین همراه با خط شیشه جانبی بالا، حس تنگ بودن کابین را ایجاد می‌کند. فقط سانروف پانوراما و روشنایی داخل کابین این فضای نسبتا تاریک را در روزهای آفتابی قابل تحمل می‌کند.

با این حال ورود به ردیف عقب مشکل خاصی ندارد زاویه تکیه‌گاه عقب مناسب است، کف کاملا صاف فضای پایی خوبی ایجاد کرده و فضای زانو هم کافی است. بنابراین از نظر کاربردی فضا بد نیست، فقط باید با حال‌وهوای کوپه‌مانند آن کنار بیایید.

یک زیر آرنجی با جا لیوانی، قلاب لباس، یک درگاه USB و یک دریچه تهویه مشترک در عقب وجود دارد. با توجه به ضعیف بودن سیستم بخاری، نبود گرمکن صندلی عقب در مناطق سردسیری بیشتر احساس می‌شود.

با باز شدن در صندوق برقی، با فضایی حدود ۳۵۰ لیتر روبه‌رو می‌شوید که چندان بزرگ نیست؛ روکشی ساده و بدون طاقچه بار در آن وجود دارد. قوس گلگیرها کمی به داخل آمده و به نظر می‌رسد بتوان دو چمدان بزرگ را جا داد، اما در صندوق بسته نمی‌شود. همچنین لبه بارگیری بسیار بلند است و بلند کردن اجسام سنگین کمر را اذیت می‌کند.

برای جلوگیری از آسیب به سپر و لبه بارگیری، یک روکش نرم قابل جدا شدن وجود دارد که می‌توان آن را روی لبه‌ها پهن کرد. برای حمل بار بیشتر می‌توان پشتی صندلی عقب را به صورت  خواباند و فضای بار را تا حدود ۱۱۸۵ لیتر افزایش داد. همچنین جدا کردن کف صندوق فضایی پنهان برای قرار دادن وسایل کوچک ایجاد می‌کند.

مشخصات فنی چانگان UNI-T

زیر کاپوت این خودرو ، پیشرانه توربوشارژ ۱.۵ لیتری پنهان شده است.  همین پیشرانه در مدل‌هایی مانند CS55 Plus و چانگان UNI-V نیز به کار می‌رود. حداکثر قدرت موتور چانگان یونی تی ۱۷۷ اسب بخار و بیشترین گشتاور آن نیز معادل ۳۰۰ نیوتن متر است. یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه نیز نیروی موتور را به محور جلو ارسال می‌کند.

موتور ۱.۵ لیتری که روی چانگان UNI-T آرینا درایو نصب شده، در مقایسه با رقبا قدرت کمتری دارد، درصورتی‌که موتور ۲ لیتری توربوشارژ نیز برای این خودرو در بازار چین عرضه شده که بیشترین توان آن برابر ۲۳۰ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور است و انتقال قدرت آن توسط یک گیربکس ۸سرعته اتوماتیک AT انجام می‌شود. بهتر بود آرینا درایو موتور ۲ لیتری را برای یونیتی در نظر می‌گرفت تا بتواند رقبایی چون فونیکس FX و کراس‌اوورهای تیگو را پشت سر بگذارد.

طول عمر اسمی موتور ۱.۵ لیتری این خودرو حداقل ۲۵۰ هزار کیلومتر عنوان شده است . تنها نکات شناخته‌شده درباره ویژگی‌های عملیاتی آن، حساسیت بالا نسبت به کیفیت و پاکیزگی روغن و همچنین تمایل به ایجاد رسوبات کربنی روی سوپاپ‌هاست. سازنده اعلام می‌کند این موتور با بنزین AI-92 سازگار است، اما کارشناسان بنزین با اکتان ۹۵ را توصیه می‌کنند که متاسفانه هر دو نوع بنزین در بازار ما معمولا وجود ندارد.

همان‌طور که اشاره کردیم، موتور ۱.۵ لیتری چانگان UNI-T با یک گیربکس هفت‌سرعته با کد TM047FDB کوپل شده است؛ همان گیربکسی که در UNI-V و برخی دیگر از محصولات چانگان نیز استفاده می‌شود. طول عمر و ایرادهای رایج این گیربکس چندان مشخص نیست. نسخه فعلی UNI-T حتی در چین نیز هنوز به سامانه چهارچرخ محرک مجهز نشده است. ارتفاع از سطح زمین این کراس‌اوور ۱۷۵ میلی‌متر است. تعلیق خودرو در جلو از مک‌فرسون و در عقب از تعلیق مالتی لینک استفاده می‌کند.

چانگان در مشخصات رسمی، زمان شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت و همچنین سرعت نهایی UNI-T را اعلام نکرده است. در برخورد اول، ممکن است این سکوت را ناشی از احتیاط سازنده برای حفظ غرور مالکان آینده بدانیم، زیرا از نظر عملکرد فنی، این کراس‌اوور ظاهرا قدرتمند، چندان تند‌و‌تیز عمل نمی‌کند.

براساس ارزیابی های غیر رسمی ، چانگان یونی T  حدود ۱۰.۲ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت زمان نیاز دارد. این رقم نسبتا معمولی و مشابه اکثر کراس‌اوورهای مونتاژی همرده است. احساس راننده در شروع حرکت نیز چندان سریع نیست، درگیری کلاچ کند صورت می‌گیرد و شتاب اولیه کمتر از حد انتظار است.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

آپشن های چانگان UNI-T

چانگان یونی تی از لحاظ تجهیزات تقریبا با دست پر ظاهر شده و امکانات رفاهی ایمنی مناسبی در اختیار کاربران خود می‌گذارد . مواردی نظیر کروز کنترل تطبیقی، کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم اتوهلد، رادار هشدار نقطه کور، رادار رانندگی بین خطوط و تغییر لاین، رادار تصادف جلو، ترمز اتوماتیک اضطراری، ترمزپارک برقی، سنسور نور، سقف پانوراما، ورود و استارت بدون کلید، شش عدد کیسه هوا، صندلی‌های برقی جلو به همراه گرمکن و سردکن و ماساژور، دوربین عقب، دوربین جانبی و ۳۶۰ درجه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر مالتی مدیا ۱۰.۲۵ اینچی و… جزو مهم‌ترین امکانات چانگان یونی تی محسوب می‌شوند.

تجربه رانندگی چانگان UNI-T

شرکت آرینا درایو با برگزاری تست درایو ویژه خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو در پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی، فرصتی فراهم آورد تا رسانه حوزه خودرو با ویژگی‌های این وارداتی جدید آشنا شوند.

آنچه در لایسنس نود 32 آغاز حرکت در چانگان UNI-T (یونیتی) احساس می‌شود، داشتن ارتفاع کم نشیمن، راحتی و فراگیری قابل توجه صندلی‌های اسپرت جلو و القای حس سواری با یک خودرو اسپرت است و نه یک کراس‌اوور کامپکت.

زمانی که پا بر پدال گاز فشرده می‌شود، دومین موضوع آشکار شده و احتمالا تنها نقطه ضعف یونیتی را بروز می‌دهد. حس کمبود کشش اولیه در شتاب‌گیری از سرعت صفر، به نسبت بسیاری از رقبای موجود این خودرو در بازار امروز کشور چندان خوشایند به نظر نرسید.

در این باره باید به موضوع وزن ۱۴۶۵ کیلوگرمی یونیتی و همچنین استفاده آن از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو تزریق مستقیم (T-GDI) آن اشاره کرد که از دیدگاه توان و گشتاور خروجی در حدود ۱۵ تا ۲۰ اسب بخار و حداقل ۳۰ تا ۵۰ نیوتون.متر ضعیف‌تر از بسیاری دیگر از رقبا است.

اگرچه تمامی خودروهای کم‌‌حجم مجهز به سیستم توربوشارژر از پدیده طبیعی تاخیر توربو (Turbo Lag) رنج می‌برند اما ضعف یونیتی در داشتن توان و گشتاور خروجی کم‌تر در مقایسه با استانداردهای امروزی چینی‌های بازار کشور است که اجازه بروز رفتاری درخور با سبک طراحی بیرونی را نمی‌دهد.

اما چانگان UniT را سریع قضاوت نکنید، توانایی‌های حرکتی خودرو برای استفاده روزمره درون‌شهری و بین شهری فراتر از حد نیاز است . آنچه در پیست از سوی خبرنگاران انجام می‌شود، در راستای کسب بیشترین خروجی از پتانسل‌های فنی خودرو است که در استفاده روزمره هرگز به کار نخواهد آمد.

در این راستا باید بر توانایی‌های حرکتی چانگان یونیتی در پیچ‌ها اشاره کرد . ارتفاع بسیار کم خودرو از سطح زمین و تمرکز نقطه ثقل جرمی بر پایین‌ترین نقطه در ترکیب با سیستم تعلیق مستقل مکفرسون استرات در محور جلو و مستقل مولتی‌لینک در محور عقب، چانگان Uni-T را به یک کراس‌اوور با قابلیت مانورپذیری یک سدان اسپرت برابر می‌سازد.

پایداری خودرو با توجه به توانایی‌های زیربندی و استفاده از ریم‌های سایز بزرگ در پیچ‌ها بسیار قابل توجه و چالاک است. بخصوص زمانی که سیستم کنترل پایداری و کشش فعال باشد، حتی در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند نیز نمی‌توان آن را منحرف ساخت. بروز پدیده طبیعی کم‌فرمانی (Under-Steer) به‌عنوان یک پدیده طبیعی و بدیهی در خودروهای متحرک جلو شناخته می‌شود که یونیتی نیز از آن مستثنی نیست، اما توان ایستایی و ترمزگیری قابل توجه آن می‌تواند در بسیاری از سناریوهای خاص از بروز تصادف جلوگیری کند.

در یک جمع‌بندی مختصر، یونیتی را باید کراس‌اووری خوش‌سیما، جذاب، جوان‌پسند، چالاک و دارای رفتارهای اسپرت توصیف کرد که اگر از پیشرانه‌ای قدرتمند در بازه توان نزدیک به ۲۰۰ اسب بخار (بجای ۱۷۷ اسب بخار) و گشتاور در حدود ۳۵۰ نیوتون.متر (بجای ۳۰۰ نیوتون.متر) بهره می‌گرفت، مجموعه انتقال گشتاور ۷ سرعت دو کلاچ تَر برند آیسین ژاپن آن نیز رفتاری اسپرت‌تر و رانندگی هیچان‌انگیز‌تری از خود بروز می‌داد.

به عبارت بهتر، باید این‌طور گفت که عرضه یونیتی به بازار ایران با پیشرانه ۲ لیتری توربو تزریق مستقیم به توان ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتون.متر در ترکیب با گیربکس با دوام‌تر ۸ سرعت اتوماتیک AT، از دیدگاه توانایی‌های حرکتی گزینه‌ای منطقی‌تر در مقابل رقبای امروزی آن در بازار کشور به حساب می‌آمد اما بدون تردید قیمت نهایی آن نیز به شکلی قابل توجه افزایش می‌یافت.

مزایای چانگان UNI-T

+ طراحی ظاهری زیبا

+ کابین زیبا و کاربردی

+ توان فنی مناسب

+ امکانات متقاعدکننده

معایب چانگان UNI-T

– حساسیت موتور به کیفیت بنزین و روغن

– شتاب کمتر از رقبا

قیمت چانگان UNI-T در بازار

چانگان UNI-T انتظارات مشتریان را از بسیاری جهات برآورده می‌کند؛ ظاهر جسورانه دارد، سواری مناسبی ارائه می‌دهد، راننده را راضی می‌کند و با وجود فرم کوپه، با سرنشینان نیز مهربان است.

در بازار ایران چانگان یونی تی به‌طور مستقیم با خودروهایی همچون لاماری ایما، کی ام سی SR6 ، فیدلیتی پرستیژ، دیگنیتی پرستیژ، فونیکس FX، لوکانو L7 و… به رقابت خواهد پرداخت . قیمت چانگان یونیتی در بازار جهانی چیزی حدود ۱۷ تا ۲۲ هزار دلار است و بنابراین به نظر می‌رسد در صورت ثبات شرایط اقتصادی قیمت آن در بازار ایران نیز بیش از ۲.۵ میلیارد تومان باشد.

نویسنده حسین باباپور – شهاب انیسی / عکاس: شهاب انیسی

دسته‌بندی نشده

.

503 Service Unavailable

503

Service Unavailable

The server is temporarily busy, try again later!

آخرین دیدگاه‌ها