لندرور دیفندر 2020
چکمههایتان را بپوشید که در این مطلب قصد داریم به سراغ یکی خودروهای نمادین و مخصوص رانندگی آفرود، یعنی لندرور دیفندر برویم. لندرور بعد از 20 سال بلاخره تصمیم به ارائه نسخه مدرن خودروی محبوب خود گرفت. همچون کاری که مرسدس بنز با مدل G، تویوتا با مدل FJ cruiser و جیپ با مدل رنگلر کردند. ارائه یک خودروی مدرن که یادآور یک خودروی قدیمی و خاطره ساز است. Land Rover Defender جدید در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت معرفی شده و قرار است اوایل سال 2020 فروش آن در سراسر جهان آغاز شود.
تاریخچه لندرور
بد نیست قبل از معرفی مدل جدید به تاریخچه لندرور و دلیل محبوبیت این خودرو بپردازیم. اولین لندرور در دهه 40 میلادی ساخته شد. زمانی که رئیس هیات مدیره شرکت Rover با استفاده از شاسی یک جیپ ویلیس توانست یک خودروی شاسی بلند و چهارچرخ متحرک با بدنه آلومینیومی بسازد. پس از تولید چند دستگاه از این خودرو و ارائه آن در نمایشگاههای مختلف به سرعت توجه افراد به قابلیتهای متعدد و منحصر به فرد آن جلب شد.
از لندرور خودروهایی با کاربرد نظامی، کشاورزی، آتش نشانی، آمبولانس و موارد دیگر ساخته شد. بدنه آلومینیومی آن از پوسیدگی در مقابل رطوبت جلوگیری میکرد. قابلیتهای فراوان این خودرو در عبور از مناطق سعب العبور باعث شد در بسیاری از مناطق دورافتاده، اولین خودرویی که مردم با آن آشنا شدند، لندرور باشد.
از سال 1967 لندرور اقدام به تولید خودروهای شاسی بلند لوکس تحت برند رنج روور (Range Rover) کرد. این برند تبدیل به پرچمدار خودروهای شاسی بلند لاکچری شد و پس از چند دهه با تولید مدلهای مختلف موفقیت خود را حفظ کرده است.
نام دیفندر اولین بار سال 1983 مورد استفاده قرار گرفت. این خودرو از آن موقع تا سال 2016 بدون تغییرات کلی با همان طراحی قدیمی ساخته شد. از سال 2016 تولید مدل قدیمی متوقف شد تا همه منتظر مدل جدید لندرور Defender بمانند.
مشخصات لندرور دیفندر 2020
دیفندر در 6 کلاس مختلف به فروش میرسد. به غیر از مدل پایه یا استاندارد، مدلهای HSE, SE, S و First Edition کلاسهای موجود دیگر هستند و بالاتر از همه Defender X قرار دارد. لندرور هنوز مشخصات کلی تیپهای آن را اعلام نکرده است اما اندک اطلاعات لو رفته حاکی از این است که خودروهای S دارای رینگهای 18 اینچی آلیاژی، چراغهای مه شکن و سیستم صوتی 170w هستند. خودروهای SE دارای رینگهای 20 اینچی، چراغهای اتوماتیک LED و سیستم صوتی با خروجی 370w هستند. همچنین باید دسته بندی مهمتر دیگری را مد نظر داشت و آن طول شاسی خودرو است. نسخه 110 دیفندر دارای 4 درب و فاصله دو محور آن 119 اینچ است و نسخه 90 داری 2 درب است و فاصله دو محور 101 اینچ.
نسخه 110 میتواند قابلیت حمل 8 سرنشین را داشته باشد. در دیفندر به لطف دسته تعویض دنده که روی داشبورد قرار دارد، امکان نشستن 2 نفر در ردیف جلو و کنار راننده را فراهم کرده است. البته صندلی میانی ردیف جلو خیلی جادار نیست اما برای نشستن کوتاه مدت قابل قبول است. پشت ردیف دوم صندلیها فضای حمل بار 1075 لیتری قرار دارد که میتوان حجم آن را با خواباندن ردیف دوم تا 2380 لیتر ارتقا داد. در نسخه 90 هم میتوان 6 نفر را حمل کرد و با توجه به طول خودرو که به اندازه فورد فوکس است بد نیست.
طراحی لندرور دیفندر 2020
در طول سالیان متوالی لندرور دیفندر تبدیل به یکی از نمادهای طراحی شده است. حال مدل جدید با ایجاد منحنیها و پیچشهایی رنگ و لعاب تازهای به بدنه جعبهای شکل قبل اضافه کرده. در حالی که ناهمواریهای متعدد که در مدل قبل نمایان بود، مانند لولاهای در بیرون زده از بدنه، در این مدل دیگر وجود ندارند.
به نظر میرسد دیفندر جدید نقاط مشترک زیادی با اجداد خود دارد. این شباهتها تنها به بدنه محدود نمیشود، بلکه طراحی درب عقب دیفندر هم مشابه مدلهای کلاسیک، به صورت عمودی (از سمت چپ) باز میشود و روی خودش لاستیک زاپاس را نگه میدارد. نشانه دیگری که این خودرو از مدلهای پیشین حفظ کرده است، پنجرهی موجود روی حاشیه سقف بالای سر سرنشین عقب است که به آن “پنجره آلپاین” میگویند.
درها، گرچه به همانند دیفندر قدیمی ابتدایی نیستند، اما هنوز به نظر ساده طراحی شدهاند، به این معنی که دیفندر جدید بسیاری از ناهمواریهای جذاب و کلاسیک خود را حفظ خواهد کرد.
نکته قابل توجه برای علاقه مندان به طبیعت گردی، این است که رنگ بدنه این خودرو به صورت استاندارد به وسیله یک لایه مات مقاوم محافظت میشود تا در اثر برخورد با شاخه درختان و بوتهها آسیبی به رنگ بدنه نرسد.
یک آپشن جذاب که میتواند به درخواست مشتری روی دیفندر قرار بگیرد، سقف جمع شونده است. مانند یک سانروف از جنس پارچهای زخیم که به سمت عقب خودرو جمع میشود. مزیت اینکار ایجاد حس بهتر برای سرنشینان هنگام رانندگی در مسیرهای زیبای جنگلی یا کوهستانی است. لندرور با همین قابلیتهایش است که خودرا به عنوان یک خودروی دوست دار طبیعت اثبات کرده است.
پیشرانه و مشخصات فنی لندرور 2020
در هنگام فروش چهار نوع پیشرانه در دسترس است که مشتری میتواند از میان آنها انتخاب کند. یک موتور بنزینی، دو موتور دیزلی و یک موتور هیبرید بنزینی-الکتریکی. تمام این پیشرانهها با جعبه دنده هشت سیلندر اتوماتیک به فروش میرسند و به نحوی طراحی شده که با کمترین سرعت و بیشترین سرعت ممکن بتوان با آن رانندگی کرد. موتور بنزینی نامش P300 است. توربوشارژ دوگانه، چهار سیلندر، توان تولید 300 اسب بخار و شتاب صفر تا 100 7.7 ثانیه از مشخصات دیگر موتور بنزینی P300 است.
موتور نیمه هیبرید P400 نام دارد. دارای شش سیلندر و توربوشارژ دوگانه است. توان خروجی این موتور 400 اسب بخار و گشتاور 550 نیوتون متر است. شتاب این پیشرانه که از موتور بنزینی بیشتر است و سرعت آن در 6.1 ثانیه از حالت ایستاده به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد.
لندرور همچنین وعده داده است دیفندر یک موتور هیبرید Plug-In نیز خواهد داشت که در آینده روانه بازار میشود. معنای plug-in این است که موتور برقی خودرو را میتوانید با برق شهری شارژ کنید. این موتور که احتمالا نامش P400e خواهد بود طبق صحبتهای مدیران لندرور قرار است “بیصدا و بدون تولید گاز گلخانهای” باشد.
رانندگی با دیفندر جدید
نام دیفندر همیشه صفت “آماده و جنگنده” را تداعی میکند. اسکلت سنگین این خودرو چه در جاده و چه خارج از جاده تضمین میکند که مشکلی برایش پیش نخواهد آمد. اگر وزن بار و سرنشینان روی هم 3500 کیلوگرم باشد، دیفندر بدون مشکل به حرکت خود ادامه میدهد. گفته شده است روی سقف میتواند 300 کیلوگرم وزن را تحمل کند. حتی در پشت این خودرو میشود 900 کیلوگرم بار قرارداد. یعنی کمی کمتر از وزن یک سیتروئن C3. همچنین آمادگی حرکت (بخوانید شنا) در آبهایی تا عمق 90 سانتی متر را نیز دارد. تقریبا 15 سانتی متر بیشتر از جیپ رنگلر.
از سرسختیهای دیفندر 2020 گفتیم اما فراموش نکنیم از هر خودرویی که در سال 2020 قرار است تولید شود توقع میرود دارای تکنولوژیهای رفاهی و ایمنی باشد. دیفندر 2020 نیز خالی از تکنولوژی نیست. ترمز اضطراری، دستیار ماندن در بین خطوط، نرم افزار شناسایی علایم و تابلوهای ترافیکی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت برخی از امکانات هوشمند و مدرن این خودرو میباشند.
Defender 2020 روی جدیدترین شاسی آلومینیومی ساخت لندرور یعنی D7x ساخته شده است. این شاسی سخت ترین و محکم ترین شاسی ساخته شده توسط لندرور است. نسبت به مدل قبلی رانندگی درون جاده با آن راحتتر است و علاوه بر این ارتفاع 2 سانتی متر بیشتر نسبت به شاسی قبلی برای رانندگی آفرود ایده آل است.
دیفندر جدید به سیستم تعلیق هوایی مجهز است که دارای ویژگی تطبیق پذیری حرکتی است. این سیستم بالغ بر 500 بار در ثانیه نحوه حرکت ماشین را بررسی میکند. سپس بر اساس دادههای بدست آمده سیستم تعلیق را مطابق با موقعیت زمین و نوع رانندگی تنظیم میکند تا اطمینان حاصل شود رانندگی در آرام ترین و راحت ترین حالت ممکن انجام میشود.
طراحی داخلی لندرور دیفندر 2020
طراحی کابین دیفندر جدید لاکچری و راحتتر شده است. تیپهای بالاتر تماما از چرم پوشیده شدهاند. خریداران میتوانند داخل خودروی خود را هنگام خرید از 3 تم رنگی مختلف اتخاب کنند. جهش چشمگیر دیگری درون کابین دیفندر وجود دو عدد خروجی برق 12 ولت و یک خروجی USB است. برای ردیف دوم نیز تمام این موارد منابع انرژی وجود دارد به علاوه یک خروجی USB بیشتر. در صورتی که کنسول میانی ثابت روی خودرو باشد (مانند تصویر زیر) یک عدد شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند نیز برای استفاده فراهم است.
سیستم سرگرمی-اطلاعاتی دیفندر جدید دارای یک نمایشگر 10 اینچی لمسی است. این سیستم دارای اتصال بلوتوث و اتصال به گوشی هوشمند (Apple CarPlay/ Android Auto) است. این خودرو دارای سیستم ناوبری ماهوارهای است که با بهرهمندی از تکنولوژی SOTA همیشه نرم افزار خود را به روز نگه میدارد.
یکی از آپشنهای این خودرو نمایش اطلاعات روی نمایشگر “سربالا” است. یعنی سرعت خودرو یا علایم هشدار دهنده برای جلوگیری از حواس پرتی راننده روی شیشه جلو ظاهر میشوند. در لندرور دیفندر جدید علاوه بر اطلاعات معمول، زاویه چرخها نیز نمایش داده میشود که برای بسیاری از رانندگان حرفهای آفرود هنگام عبور از مسیرهای غیر هموار کاربرد دارد. امکاناتی که دید اضافه به راننده میدهد به همینجا محدود نمیشوند. دیفندر 2020 مجهز به سیستم نمایش کامل و دقیق مسیر و زمین است. به وسیله دوربینهایی که در نقاط مناسب نصب شدهاند راننده دقیقا میبیند زیر خودرو چه خبر است و چه چیزی پیش روی چرخهای جلو و عقب خودرو قرار دارد.
قیمت لندرور دیفندر 2020
انتظار میرود تحویل این خودرو از ماه ژانویه سال 2020 آغاز شود. قیمتی که اعلام شده است از 45200 یورو آغاز میشود.
از میان 170 آپشن مختلف که امکان انتخاب از میان آنها فراهم است، شرکت لندرور 4 پکیج پیشنهادی را ارائه میدهد که شامل موارد زیر است:
- Explorer یا جستوجو گر مناسبترین گزینه برای آفرود است. این پکیج یک اسنورکل، باربند، گلگیر مخصوص محافظ دار و کاور لاستیک زاپاس به همراه خود دارد.
- Adventure یا ماجراجو که در کنار موارد ایمنی یک آپشن عجیب دارد. سیستم شستوشوی قابل حمل با حجم 6.5 لیتر. بله دقیقا منظورمان یک دوش حمام سیار است.
- Country یا روستایی حد وسط دو پکیج قبلی است. هم سیستم شستوشو را داراست و هم محافظ قوس چرخ و فلپ گلگیر.
- و در نهایت Urban یا شهری که بیشتر روی ظاهر خودرو تمرکز دارد. برای مثال رینگهای بزرگتر 22 اینچی دارد.
جمع بندی
کاملا واضح است که هدف از ساخت این خودرو چیست. در کنار ساخت یک خودرو با قابلیت رفتن به هر راه و بیراهه، لندرور سعی کرده است یاد مدلهای قدیمی را زنده نگه دارد. آپشنهای بسیار زیادی وجود دارد تا در این خودرو کسی احساس کمبود نکند و مثل گذشته این خودرو آماده برای تغییراتی است که مشتریان بعد از خرید روی دیفندر انجام میدهند. قیمت این خودرو نسبت به کیفیت و امکانات آن کاملا مقرون به صرفه است. جدیدترین رقیب لندرور دیفندر جیپ رانگلر است اما برای قضاوت زود است و باید صبر کنیم تا خودش را پس عرضه جهانی نشان دهد.
آخرین دیدگاهها