رنو داستر 2019
در این مقاله قصد داریم به بررسی فنی “داچیا داستر” یا همان “رنو داستر” مدل 2019 بپردازیم. رنو داستر، در سال 2010 برای همگان رونمایی شد. رنو داستر به عنوان یک خودروی شاسیبلند اقتصادی و ارزان قیمت تولید و عرضه میشود و در بعضی از کشورها بهنام داچیا فروخته میشود. رنو داستر با توجه به قیمت بسیار کم در بازار جهانی، توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند و خود را بهخوبی معرفی کند. این خودرو دارای پلتفرم مشترک با نیسان جوک و یا رنو ساندرو است و در ایران توسط شرکت نگین خودرو عرضه میشود. شرکت داچیا در حالی تنوع مدلها و تریمهای شاسیبلند داستر را افزایش میدهد که ارزانقیمتترین مدل این خودرو هنوز هم قیمتی در حدود 10 هزار پوند دارد. محصول جدید داچیا زیرمجموعه رومانیایی رنوی فرانسه با چهره، آپشن و مشخصات فنی جدید خود میتواند مشتریان سختگیر اروپایی را به سوی خود جلب کند.
همهچیز درباره رنو داستر 2019
این شاسیبلند جدید داچیا تحت نظارت و مهندسی خودروساز مشهور فرانسوی رنو، در رومانی تولید شده است، بعد از آخرین تغییرات فنی و ظاهری، در عرضه جدید، این خودرو دارای طراحی مدرنتری شده است و از طرفی اضافه شدن قابلیت پشتیبانی اندروید موسوم به Android Auto و iOS موسوم به CarPlay میتواند باعث محبوبیت بیشتر این خودرو باشد. این خودرو برای تیپهای پایه همچنان نمونه تک دیفرانسیل FWD در نظر گرفته است اما در نسخههای فول شاهد حضور سیستم انتقال قدرت 4WD دو دیفرانسیل هستیم.
طراحی خارجی: کلاسیک اما بهروز
شکل ظاهری خودرو نسبت بهقبل تغییر زیادی نکرده است اما فاصله بیشتر محورها، باعث شده است جلوپنجره برجستهتر و گلگیرها بزرگتر دیده شده و اصطلاحا این خودرو عضلانیتر از قبل دیده میشود. چراغهای عقب نیز نمای زیبایی را به بخش عقب این کراساوور فرانسوی-رومانیایی میبخشد. دیفیوزر جدید سپر عقب، ریلهای آلومینیومی روی سقف و رینگهای 17 اینچی از دیگر ویژگیهای طراحی بیرونی داچیا داستر 2019 محسوب میشوند. این خودرو دارای طول 4.34 متر است.
طراحی داخلی: ساده و آرامبخش
از آنجایی که داچیا از قطعات تقریبا منسوخ رنو در طراحها استفاده میکند، بهنظر میرسد داخل کابین داچیا داستر شباهت بسیار به رنو مگان ده سال پیش دارد. صندوق عقب آن تقریبا دارای طراحی جدید است، طراحی صندلیها نو و خلاقانه است و سیستم سرگرمی و فناوری بهتری دارد. اما شاید بتوان گفت این تمام مزیت طراحی داخلی داستر است. البته نمیتوان از شیشههای ضخیم که باعث میشوند سر و صدای محیط و موتور کمتر وارد کابین شود چشمپوشی کرد.
موتور و فنی: نقطه قوت داستر
داچیا داستر جدید در حال حاضر با یک پیشرانه 1.3 لیتری دیزلی تقویتشده در بازار عرضه میشود. پیشرانه 1.3 لیتری که توسط گروه رنو نیسان میتسوبیشی و با همکاری دایملر طراحی شده، دو نسخه 128 و 148 اسببخاری دارد. دو پیشرانه به ترتیب TCe130 و TCe150 نامیده شدهاند که اشارهای به میزان قدرت آنهاست. خروجی این خودرو 150 اسببخار با 250 نیوتنمتر گشتاور است. قبل از داستر مرسدسبنز، رنو و نیسان خودروهای دیزلی با چنین پیشرانهای را عرضه کرده بودند که هریک بیش از 130 اسببخار نیرو و 240 نیوتنمتر گشتاور قدرت نداشتند. بنابراین داستر قویترین محصول گازوئیلسوز رومانیاییها محسوب میشود. رنو داستر، دارای شتاب صفر تا صد 10.4 ثانیه است. هر دو پیشرانه با یک گیربکس شش سرعته دستی خروجیهای خود را به چرخهای جلو ارسال میکنند. مطابق چرخه جدید WLTP، این دو پیشرانه بهصورت ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر 6 لیتر بنزین مصرف کرده و در هر کیلومتر 137 گرم کربن دیاکسید تولید میکنند.
تریمهای مختلف رنو داستر
داچیا پیشرانه TCe130 را در دو مدل Comfort و Prestige عرضه کرده است و از سویی دیگر، TCe150 فقط روی تریم Prestige ارائه میشود. قیمت TCe130 از 14 هزار و 395 پوند شروع شده و خودرو مواردی مانند دوربین دید عقب، سنسور پارک، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهنمایش 7 اینچی و ناوبری ماهوارهای، پنجرههای برقی، آینههای برقی و مجهز به گرمکن و رینگهای 16 اینچی آلیاژی را بهصورت استاندارد دارد.
قیمت مدل پرستیژ در نسخه TCe130 از 15 هزار و 695 پوند شروع شده و برای نسخه TCe150، ششصد پوند به قیمت آن اضافه میگردد. در این مدل مواردی مانند رینگهای آلیاژی 17 اینچی، هشدار نقاط کور، تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود بدون کلید و دوربین دید اطراف به لیست تجهیزات استاندارد اضافه شدهاند.
کمی بعد از معرفی داستر 2019 شرکت داچیا یک مدل پیشرانه دیزلی جدید همراه با سیستم دو دیفرانسیل را برای داستر رونمایی کرد. این نسخه که dCi 4×4 نام دارد، با قیمت 15 هزار و 695 پوندی خود به مواردی مانند اینترکولر بهینه، انژکتور قویتر، گیربکس با ضرایب بهروز شده و سیستم دو دیفرانسیل مجهز است. داچیا میگوید بعد از این تغییرات، عملکرد فنی و مصرف سوخت داچیا 4X4 بهبود یافتهاند. البته خروجیهای پیشرانه بدون تغییر باقی ماندهاست و این خودرو همان 113 اسببخار قدرت و 260 نیوتنمتر گشتاور مدل dCi 4×2 را خواهد داشت. مصرف سوخت این مدل در حالت ترکیبی 4.7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است که میانگین خوبی است. داستر dCi 4×4 علاوهبر دو تریم کامفورت و پرستیژ (به قیمت 17395 و 18659 پوند)، روی تریم Essential هم به قیمت 15 هزار و 695 پوند عرضه میشود. تریم Essential این خودرو از مواردی مانند سپرهای همرنگ بدنه، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده مجهز به گرمکن، رادیو DAB و رینگهای فولادی 16 اینچ بهره میبرد. قیمت مدل پایه داستر در بریتانیا همچنان از همان 9995 پوند شروع میشود.
مصرف سوخت: اقتصادی و بهینه
مصرف سوخت داخل شهر رنو داستر 9.7 لیتر در هر صد کیلومتر و مصرف سوخت خارج از شهر آن 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر میباشد. حجم باک آن 50 لیتر و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است.
رنو داستر 2019 چه امکاناتی دارد
رنو داچیا داستر 2019 در مقایسه با دیگر رقبا امکانات زیادی ندارد اما بهنسبت قیمت آن در بازار این امکانات معقول بهنظر میرسد. این امکانات شامل ترمز جلو دیسکی پرهای خنک شونده و ترمز عقب کاسهای، ABS، ایربگ سرنشینان جلو، سیستم صوتی مجهز به USB، بلوتوث و قابلیت پخش MP3، گیربکس 4 سرعته خودکار، رینگ 16 اینچی آلومینیومی، چراغ مهشکن، شیشه عقب مجهز به گرمکن، آینههای جانبی برقی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، شیشههای بالابر برقی، تنظیم ارتفاع فرمان، روکش پارچهای صندلیها، باربند و تک دیفرانسیل میباشد.
البته با پرداخت مبلغ اضافه بر قیمت پایه میتوانید این تجهیزات را سفارش دهید: ایربگهای جانبی سرنشینان جلو، روکش چرمی صندلیها و فرمان، رنگ متالیک، باربند طرح کروم
رقبای رنو داستر
رقبای اصلی نیسان قشقایی، رنو کپچر و سوزوکی ویتارا هستند. از نظر قیمت و قدرت موتور شاید بتوان گفت رنو داستر کمی از رقبا پیشتر است اما از نظر طراحی خارجی، داخلی و امکانات نسبت به آنها در سطح پایینتری قرار دارد.
قیمت رنو داستر در ایران
در ایران قیمت این خودرو ( به صورت صفر ) بین 400 تا 500 میلیون تومان در اوایل ماه جاری اعلام شده است. قیمت آن در بازار جهانی نیز بهصورت پایه 10770 پوند و به صورت فول آپشن 19030 پوند است.
آخرین دیدگاهها