فهرست مطالب
معرفی تویوتا کمری هیبرید
طراحی ظاهری تویوتا کمری HEV
طراحی داخلی تویوتا کمری ۲۰۲۵ هیبرید
مشخصات فنی تویوتا کمری هیبرید ۲۰۲۵
آپشن های تویوتا کمری هیبرید
مزایای تویوتا کمری HEV
معایب تویوتا کمری هیبرید
قیمت تویوتا کمری ۲۰۲۵ هیبرید در بازار
اگرچه تویوتا کرولا در سگمنت سدانهای سایز کوچک اقتصادی قلب بازار خودروهای سواری جهان را ربود، اما بدون تردید یکی از بینقصترین ترکیبهای عرضهشده از سوی تویوتا، مدل کمری است. سدانی سایز متوسط با توان فنی قابل قبول، استهلاک پایین و فضای کابین جادار، این خودرو را به یک سدان روزمره همهکاره بدل کرد.
واردات نسل جدید تویوتا کمری به بازار ایران و حالا در نسخه هیبرید، بار دیگر رنگ و روی وارداتیهای تراز اول حوزه خودرو کشور را جلا داد. تویوتا کمری هیبرید نسل هفتم از دیدگاه طراحی پدیدهای نوظهور در خانواده کمری و بر خلاف گذشته، یک سدان با طراحی فضایی و جوانپسند به حساب میآید.
معرفی تویوتا کمری هیبرید
اوج شکوفایی و محبوبیت تویوتا کمری در بازار خودرو ایران با دو نسل سوم و چهارم ( XV30 و XV40 ) از سری گلوبال (نسخه ویژه بازار بینالملل) تحت عنوان سری واید بادی ( Wide Body / دارای عرض بیشتر بدنه به نسبت نمونههای ویژه بازار داخلی ژاپن) محقق شد.
خودروهایی اقتصادی، بسیار بادوام و با توان فنی مناسب، گزینهای متناسب با نیاز و سلیقه مشتریان ایرانی را در اختیار گذاشت که از هر نظر از برادر محبوبتر و کوچکتر خود یعنی کرولا، سرتر بود.
باید تاکید کرد که واردات خانواده کمری در سالهای اخیر بهصورت بسیار پراکنده و از سوی شرکتهای واردکننده مختلف از دو نسخه نسل ششم و هفتم انجام گرفته است. نمونه نسل ششم (XV70) تحت مدل ۲۰۲۴ و نمونههای XV80 تحت مدل ۲۰۲۵ شناخته میشوند. نسل هفتم کمری همانند نسل ششم، بر پلتفرم GA-K تویوتا بنا شده و از سال ۲۰۲۳ روانه بازار بینالملل شد و از این جهت در میان تازهترین محصولات این برند قرار میگیرد.
لازم به تاکید است که تویوتا کمریهای هیبرید XV80 وارداتی بازار ایران یا از ساختههای ژاپن ویژه صادرات به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس هستند، یا نمونه مونتاژ چین که از سوی شرکت GAC به تولید میرسند. در نتیجه میان تیپهای وارداتی کمری XV80 نسل هفتم در بازار ایران، تفاوتهای طراحی و امکاناتی بسیار زیادی وجود دارد.
به عنوان مثال، برترین تیپ وارداتی کمری هیبرید بازار ژاپن با نام لیمیتد شناخته میشود که در بازار کشورهای عربی خلیج فارس، به تیپ لومیر ( Lumier ) مشهور است. این تیپ را میتوان تا حد زیادی برابر با تیپ چینی فلگشیپ برابر دانست. تیپی که روانه بازار ایران نشد. اما در عوض در پس تیپ فلگشیپ، با تیپ پریمیوم مواجه هستیم که بیشتر نسخههای وارداتی بازار ایران را تشکیل میدهند. تیپهای دیگر به ترتیب شامل اسپرت پلاس، LE و E-Plus است که از دیدگاه طراحی ظاهری و امکانات رفاهی عرضهشده با یکدیگر تمایزهای بسیار دارند.
باید بدانید که بهترین روش برای تشخیص تمایز میان نسخههای ساخت ژاپن و ساخت چین، بررسی پلاک شناسایی و شماره انحصاری ( VIN ) خودرو است، اما بهصورت کلی، بارزترین تمایز میان کمری هیبرید ساخت این دو کشور در طراحی سپر جلو نهفته است. نمونه ساخت چین از سپر یکپارچه با گرافیک لوزیشکل بهره میگیرد، در حالی که نمونه ساخت ژاپن دارای گریل سنتیتر با خطوط افقی است که دو مهشکن دایره در آن جا خوش کرده است.
همچنین در کابین این دو مدل، از دیدگاه طراحی کلی داشبرد، کنسول میانی، ابعاد نمایشگر مولتیمدیا و بخش کنترلی سیستم تهویه مطبوع تفاوتهایی وجود دارد.
طراحی ظاهری تویوتا کمری HEV
چه در نسخه تولید ژاپن و چه نمونه چینی، تویوتا کمری نسل هفتم بدون تردید از طراحی انقلابی بهرهمند شده است. به این ترتیب که دیگر نمیتوان ظاهر این خودرو را پیرمردی توصیف کرد. ساختار بسیار باریک بومرنگمانند سیستم روشنایی جلو و ادغام بسیار زیبای آن با شکاف جلوپنجره که در ترکیب با زیرسپر بسیار پهن تکمیل شده است، ظاهری بسیار خشن، جسور و تقریبا اسپرت به همراه دارد.
خوشبختانه تویوتا در سالهای اخیر تلاش کرده است تا از زبان طراحی رادیکال برند لوکس زیرمجموعه خود یعنی لکسوس (لکسِس)، در خودروهای اقتصادی خود نیز بهره بگیرد. به همین ترتیب سیستم روشنایی بخش عقب خودرو نیز با طبعیت مستقیم از گرافیک چراغهای جلو، دارای سبک بومرنگ مانند است. لبه برجسته در صندوق عقب که از خط ممتد بر روی ستونهای C سرچشمه میگیرد نیز به خیرهکنندگی بر انتقال حس عضلانی و قدرتمند اتاق خودرو میافزاید.
در نمای جانبی شاهد استفاده از خط شانه بسیار معاصر (ممتد بر دستگیره درها) هستیم، اما خط شخصیت روی بنده که از مرکز چرخهای جلو تا لبه بالایی گلگیرهای عقب ادامه دارد، نیازمند صرف توجه و براندازی از زوایای بخصوص است تا به چشم آمده و دیده شود.
اگرچه طراحی تویوتا کمری در نسلهای پنجم و ششم برای دوران عرضه به بازار بسیار پخته و کامل به نظر میرسیدند، اما باید اعتراف کرد که کمری نسل هفتم، بدون تردید زیباترین و گیراترین طراحی در تاریخ مدل کمری را به همراه دارد.
طراحی داخلی تویوتا کمری ۲۰۲۵ هیبرید
جای شکر بسیار زیاد دارد که تویوتا پس از سالها طراحی و تولید خودروهای خستهکننده و به اصطلاح عوام، پیرمردی، بالاخره تصمیم گرفت تا کمی ذوق و جسارت در نسخههای اقتصادی غیر لوکس خود نیز تزریق کند.
ازاینرو در محصولات چند سال اخیر تویوتا، شاهد استفاده از المانهای رادیکالی هستیم که مستقیما از خانواده محصولات خاص لکسوس الهام گرفته شده است . به عنوان مثال، سبک طراحی کلی داشبرد کمری XV80 نهتنها نامتقارن است، بلکه المانهای طراحی و حتی سبک بهکارگیری پوشش تزئیناتی داخلی نیز بهگونهای اجرا شده است که بر شدت عدم تقارن کابین میافزاید.
این سبک طراحی در ترکیب با کنسول میانی کشیده و برجسته، موجب شده است، فضای نشیمن ردیف جلو در میان راننده و شاگرد کاملا از یکدیگر جدا شود. به این ترتیب بدون نیاز به ایجاد زاویه در بخش میانی داشبرد، خودرو دارای سبک طراحی رانندهمحور است.
در داخل کابین هنوز هم میتوان استفاده از تریم تزئیناتی مشکی پیانویی را به وضوح رویت کرد. غربیلک دایرهای فرمان از نوع سهشاخه و فاقد برش D-Cut، ساختاری معاصر و غیر اسپرت دارد که در ترکیب با تریم تزئیناتی کابین، مخصوصا در نسخه دو رنگ، تاکیدی بسیار قوی بر لوکسگرایی دارد و نه ارائه حسی اسپرت.
استفاده از نمایشگر دیجیتال برای مجموعه کلاستر جلوهای از توجه به مدرنیته و استنانداردهای روز صنعت خودروسازی بازار بینالملل دارد، اما در عین حال، استفاده از اهرم دنده مکانیکی بر روی داشبرد برای خودرویی متعلق به نیمه دهه ۲۰۲۰، بسیار غریب جلوه میکند.
مشخصات فنی تویوتا کمری هیبرید ۲۰۲۵
در نسخههای وارداتی تویوتا کمری هیبرید XV80، شاهد استفاده از یک ستاپ هیبرید سری-موازی با عملکرد تقسیم نیرو (Power Split) هستیم. در نتیجه بدون تردید گیربکس منتخب یک واحد ضریب متغیر اتوماتیک مخصوص به خودروهای هیبرید با نام DHT یا همان گیربکس E-CVT است که تقریبا هیچ ارتباط فنی به گیربکسها منفور CVT در خودروهای اقتصادی بنزینی ندارد.
پیشرانه بنزینی یک واحد ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی به همراه یک موتور الکتریکی بر محور جلو است که توان و گشتاور تولیدی را به کمک مجموعه تقسیم نیرو (گیربکس DHT) به محور جلو منتقل میکند.
ستاپ معرفیشده به هیچ عنوان اسپرت یا هیجانانگیز جلوه نمیکند، اما باید بدانید که شتاب اولیه این خودرو به لطف گشتاور لحظهای مجموعه الکتریکی، برای استفاده درونشهری کاملا کافی و ارضاکننده است.
نکته مهم در خودروهای هیبرید همواره میزان مصرف سوخت متوسط در استفاده روزمره است که تویوتا کمری هیبرید نیز در ان بخش با ارائه مصرف سوخت متوسط حدود ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، رضایتبخش ایفای نقش میکند. البته باید تاکید داشت که با توجه به ابعاد بسیار کوچک پک باتری در این مدل که تنها برابر با مقدار ناچیز ۱ کیلووات.ساعت ظرفیت دارد، در صورت شتابگیری پیوسته، ظرفیت آن به سرعت تمام شده و فشار حرکتی بر عهده پیشرانه بنزینی قرار خواهد گرفت.
این موضوع مستقیما به افزایش قابل توجه مصرف متوسط سوخت منجر خواهد شد که معمولا تعجب مشتری از میزان مصرف غیر واقعی سوخت و احتمال ادعای دروغین شرکت سازنده را در پی دارد. اما حقیقت آن است که مصرف سوخت متوسط این دست خودروها بر اساس شرایط آزمایشگاهی ارزیابی میشود که در بهترین حالت و با توجه به منطقه جغرافیایی و عادتهای رانندگی، حداقل در حدود ۳۰ درصد در استفاده روزمره با اعداد آزمایشگاهی اعلامشده تفاوت خواهد داشت.
مشخصات کلی
ابعاد و ظرفیت ها
آپشن های تویوتا کمری هیبرید
همانطور که گفتیم، سطح امکانات رفاهی و ایمنی به کار رفته در تیپهای مختلف تویوتا کمری هیبرید جدید بر حسب تیپ انتخابی و کشور سازنده میتواند بسیار متفاوت باشد.
تیپ لیمیتد بهعنوان فولآپشنترین نسخه تویوتا کمری ۲۰۲۵ هیبرید مجهز به کروز کنترل هوشمند، رادارهای بهترین بک لینک تصادف جلو و عقب، نقطه کور، تغییر و ماندن در لاین و تابلوخوان، ترمز اضطراری هوشمند، پدل شیفتر، سیستم صوتی JBL، هداپ دیسپلی، دوربین ۳۶۰، تهویه اتومات سهگانه، سردکن صندلی جلو و سانروف پانورامیک است.
تیپ پریمیوم ادیشن با امکانات قابل قبولی نظیر سقف پانوراما ، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، نمایشگر مولتی مدیا ۱۲.۳ اینچ لمسی با ۸ اسپیکر، شارژر بیسیم تلفن همراه، کروز کنترل تطبیقی، نمایشگر هداپ، ۸ کیسه ایمنی هوا، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، کنترل حرکت بین خطوط و گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و سقف پانوراما به بازار عرضه میشود.
تیپ اسپرت پلاس نیز آپشنها و امکاناتی مشابه با مدل پریمیوم دارد.
تیپ LE کمآپشنترین مدل کمری هیبرید ۲۰۲۵ است و این آپشنها را ندارد : کروز کنترل تطبیقی ، رادارهای کمک راننده، ترمز اضطراری هوشمند، پدل شیفتر ، هداپ، دوربین ۳۶۰، صندلی برقی سرنشین جلو، گرمکن و سردکن صندلی.
عدم وجود امکانات بیانشده یا وجود ویژگیهای بیشتر نظیر سیستم صوتی برند JBL به همراه سابووفر ، سیستم روشنایی LED، تریم تزئیناتی کرومی، تریم دو رنگ داخلی ، پوشش چرم صندلیها، تبلتهای مولتی مدیا برای ردیف عقب ، دوربین ۳۶۰ درجه، نوربالا اتوماتیک، پرده برقی عقب، باله عقب، آنتن کوسهای، سردکن و گرمکن صندلیها و … کاملا منوط به تیپ انتخابی خواهد بود.
جدول زیر شامل آپشنهای تویوتا کمری ۲۰۲۵ هیبرید لیمیتد است.
مزایای تویوتا کمری HEV
طراحی بسیار جذاب و جوان پسند
طراحی بسیار زیبای کابین
فضای جادار اتاق
مصرف سوخت کم
امکانات رفاهی مناسب در تیپهای رده بالا
اعتبار برند در مقیاس بین المللی
تنوع قابل توجه در نمونههای وارد شده
معایب تویوتا کمری هیبرید
پک باتری بسیار کوچک
صندوق عقب کوچک به نسبت کلاس
قیمت بالاتر نمونههای تولید ژاپن در مقایسه با نسخههای پرآپشنتر ساخت چین
قیمت تویوتا کمری ۲۰۲۵ هیبرید در بازار
تویوتا کمری هیبرید ۲۰۲۵ بازار ایران از سوی چند شرکت وارد شده و تنوع تیپهای آن قابل توجه است. در نتیجه جای تعجب ندارد که قیمت نهایی فروش هریک از آن ها با دیگری بسیار متمایز باشد. ازاینرو پیش از اقدام برای خرید خودرو، ابتدا با تیپ منتخب خود و ویژگی های رفاهی و ایمنی آن به خوبی آشنا شوید.
با همه این حال، قیمت نهایی فروش تویوتا کمری هیبرید ۲۰۲۵ در بازار ایران بسیار قابل توجه و بر حسب تیپ در بازه بسیار گسترده و چشمگیر از ۶ میلیارد و در موارد خاص و دارای طیف کامل امکانات رفاهی از ساختههای کشور ژاپن، تا ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارد.
نویسنده: شهاب انیسی
آخرین دیدگاهها