فهرست مطالب
تحلیل و پیش بینی بازار خودرو نیمه اول آبان ۱۴۰۴
پیش بینی بازار خودرو (۱۲ تا ۱۸ مهر ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۵ تا ۱۱ مهر ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (مهر ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۲۹ شهریور تا ۴ مهر ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۲۲ تا ۲۸ شهریور ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۱۵ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۸ تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۱ تا ۷ شهریور ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۱۸ تا ۲۴ مرداد ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۱۱ تا ۱۷ مرداد ۱۴۰۴)
پیش بینی قیمت خودرو (۴ تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۴)
پیش بینی قیمت خودرو (مرداد ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۲۸ تیر تا ۳ مرداد ۱۴۰۴)
پیشبینی بازار خودرو (۲۱ تا ۲۷ تیر ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۱۴ تا ۲۰ تیر ۱۴۰۴)
پیشبینی بازار خودرو (۷ تا ۱۳ تیر ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۳۱ خرداد تا ۶ تیر ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۲۴ تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۱۷ تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۱۰ تا ۱۶ خرداد ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۳ تا ۹ خرداد ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴)
پیش بینی بازار خودرو (۲۰ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴)
بازار خودرو در چند سال اخیر به یک بازار ملتهب با نوسانهای بسیار تبدیل شده است. تقریبا هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیمهای اقتصادی قیمت خودرو در بازار آزاد را تغییر میدهد. تقریبا از زمان لغو برجام و ممنوعیت واردات خودرو با برگزاری قرعهکشیها، پای واسطهها به بازار خودرو باز شد. تا خودرو هم روزهای چند نرخی بودن را تجربه کند .
بارها راهکارهای مختلفی از سوی مسئولان اندیشیده شد اما پس از مدتی از یادها رفت. اواخر سال ۱۴۰۰ ، رئیس جمهوری ۸ فرمان را برای سامان دادن به وضعیت صنعت خودرو صادر کرد. پس از آن وزارت صمت با روشهای مختلف تلاش کرد این فرمانها را اجرایی کند. راهاندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و آزادسازی واردات خودرو از جمله همین اقدامات بود .
حتما بخوانید:
اخبار روز بازار خودرو
تحلیل و پیش بینی بازار خودرو نیمه اول آبان ۱۴۰۴
تحلیل بازار خودرو
در دو هفته نخست آبان ۱۴۰۴، بازار خودرو ایران شاهد روند نزولی و ثبات نسبی قیمتها بود. بر اساس گزارشهای معاملاتی، هیجانات ارزی فروکش کرده و انتظارات تورمی کوتاهمدت کاهش یافت، که منجر به افت حدود ۳-۵ درصدی قیمت برخی مدلهای پرتیراژ شد.
عوامل کلیدی این روند شامل تعدیل رفتار خریداران سرمایهای، ثبات نسبی نرخ دلار و سیاستهای کنترل قیمت شورای رقابت است.
با این حال، قرعهکشیهای ایرانخودرو با ۷۱ متقاضی به ازای هر خودرو، تقاضای سرکوبشده را برجسته کرد.
بازار خارجیها، به ویژه خودروهای لوکس با افزایش شد.
چالشهای ساختاری مانند ۱۳ میلیون خودروی فرسوده و موانع واردات، بازار را در آستانه رکود قیمتی قرار داد. ایرانخودرو با ۵۶% سهم بازار، بر سایپا برتری دارد، اما زیاندهی صنعت به دلیل قیمتگذاری دستوری ادامه دارد.
مهم ترین اخبار
بنزین احتمالا ۳ نرخی میشود.
طرح تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز دوباره آغاز شد.
گارانتی خودرو ۳ ساله شد.
جریمه ورود به طرح ترافیک ۴۹۲ هزار تومان است.
واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی سی به بالا آزاد شد.
مجلس با کاهش تعرفه واردات خودرو موافقت کرد.
شرایط فروش
شرایط فروش فولکس واگن آی دی یونیکس در بورس کالا
شرایط فروش ایران خودرو
شرایط فروش اقساطی ۳ خودرو کرمان موتور
شرایط فروش ۳ محوصل بهمن موتور
شرایط فروش فولکس واگن ID4 و سئات آتکا خودروسازان راین
شرایط فروش لاماری ایما
شرایط فروش موسو گرند خان دیزل
پرفروش ترین خودروهای بازار
بیشترین افزایش و کاهش قیمت خودروها در بازار
پیش بینی بازار خودرو برای ۱۷ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۴
با فروکش هیجانات ارزی و ثبات نسبی نرخ دلار، بازار خودرو ایران در دو هفته آتی (۱۷ تا ۳۰ آبان) احتمالا روندی آرام و کاهشی ملایم را طی خواهد کرد. بر اساس تحلیل کارشناسان، افت ۳-۷ درصدی قیمت مدلهای پرتیراژ داخلی پیشبینی میشود، که ادامه روند نزولی هفتههای اخیر است.
این کاهش به دلیل تعدیل تقاضای سرمایهای و افزایش عرضه از طریق قرعهکشیهای ایرانخودرو و سایپا رخ میدهد.
با این حال، ریسکهای ساختاری مانند بازگشت تحریمها از طریق مکانیسم ماشه و کندی واردات، میتواند بازار را به سمت نوسانات صعودی سوق دهد. خودروهای لوکس وارداتی ممکن است گرانتر شوند، به ویژه اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند.
از ۱۷ تا ۳۰ آبان، زمان مناسبی برای خرید مصرفی خودرو است؛ احتمال کاهش بیشتر قیمتها تا پایان آبان وجود دارد، مگر اینکه اتفاقی خارج از ایران رخ دهد. سرمایهگذاران منتظر بمانند، زیرا بازگشت روند افزایشی در آذر محتمل است.
پیش بینی بازار خودرو (۱۲ تا ۱۸ مهر ۱۴۰۴)
بازار خودرو ایران در آستانه هفته سوم مهر ۱۴۰۴ با نوسانات قابل توجهی روبرو است. بازار خودروهای داخلی پس از یک جهش کوتاهمدت قیمتی در اواخر شهریور، وارد فاز ثبات شده است.
این پیشبینی بر پایه رکود کامل معاملات و عدم استقبال خریداران استوار است، که عمدتا ناشی از آگاهی مصرفکنندگان نسبت به انتشار قیمتهای فیک در فضای مجازی است.
در روز شنبه ۱۲ مهر، بازار شاهد موج تازهای از افزایش قیمت در برخی مدلها، بهویژه محصولات وارداتی بود، اما این افزایشها موقتی و محدود ارزیابی میشوند. برای مثال، پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما با ۳۵ میلیون تومان افزایش به ۱,۱۲۵ میلیون تومان رسید، تارا اتوماتیک V۴ با ۴۷ میلیون تومان جهش به ۱,۳۳۸ میلیون تومان، و شاهین G اتوماتیک سایپا با ۱۲۸ میلیون تومان رشد به ۱,۱۸۸ میلیون تومان دست یافت.
در مقابل، ساینا اتوماتیک با ۲۶ میلیون تومان کاهش به ۷۷۴ میلیون تومان رسید. این نوسانات نشاندهنده عدم تعادل کوتاهمدت است، اما ثبت نام جدید شرکتهای خودروسازی مانند ایرانخودرو و سایپا، سیگنال مثبتی برای تعادل بازار ارسال کرده است.
عوامل کلیدی تاثیرگذار بر بازار در این هفته عبارتند از: تحولات سیاسی و نوسانات نرخ ارز، که در سه سال اخیر واکنشهای هیجانی ایجاد کردهاند؛ صفر شدن واردات خودرو و خروج سرمایه از بازار خودرو به سمت گزینههای دیگر، که خودرو را از کالای سرمایهای به مصرفی تبدیل میکند.
نتیجه گیری
انتظار میرود قیمتها ثبات نسبی یا افزایش نسبی ۰.۵ درصدی داشته باشند، به ویژه در مدلهای پرتیراژ که تحت تاثیر عرضه جدید پیشفروش مهرماه قرار میگیرند. با این حال، محدودیتهای وارداتی ممکن است در بلندمدت (سال ۱۴۰۴) منجر به افزایش قیمت چشمگیری شود. در نهایت، هفته پیش رو فرصتی برای مصرفکنندگان واقعی است تا با هوشیاری، از نوسانات عبور کنند.
پیش بینی بازار خودرو (۵ تا ۱۱ مهر ۱۴۰۴)
بازار خودرو ایران در آستانه ورود به هفتهای پرتلاطم قرار دارد. با توجه به وضعیت فعلی، که تحت تاثیر مکانیزم ماشه و جهش اخیر نرخ دلار در بازار آزاد (حدود ۱۰۸ تا ۱۱۲ هزار تومان) و ثبات نسبی نرخ رسمی (حدود ۷۲ هزار تومان) است، پیشبینی میشود بازار از ۵ مهر با نوسانات شدید قیمتی روبرو شود. این جهش ارزی، که ریشه در تنشهای سیاسی و اقتصادی دارد، مستقیما بر قیمت قطعات وارداتی تاثیر گذاشته و هزینه تولید را افزایش میدهد.
از ۵ تا ۷ مهر، انتظار میرود رشد قیمت در خودروهای داخلی غالب باشد. بر اساس روند اخیر، مدلهایی مانند دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو آپشنال، که در شش ماه گذشته ۳۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، ممکن است ۵ تا ۱۰ درصد دیگر رشد کند و از مرز ۱.۵ میلیارد تومان عبور کند. پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما مدل ۱۴۰۴ نیز افزایش قیمت را تجربه میکند. اختلاف قیمتهای ۲۰۰ میلیون تومانی میتواند خریداران را ترغیب کند تا در طرح فروش ایران خودرو شرکت کنند.
عامل کلیدی این هفته، اجرایی شدن تحریمهای سازمان ملل از ۵ مهر است که واردات خودرو و قطعات را به تدریج متوقف میکند. این امر، سونامی انباشت تعهدات معوق را تشدید کرده و کمبود نقدینگی را به اوج میرساند، منجر به رکود تورمی عمیقتر میشود. تولید ایران خودرو در سال جاری، با تمرکز بر گروههای پژو، نتوانسته تقاضا را پوشش دهد و آمار ماهانه مهر احتمالا کاهش چشمگیری خواهد داشت.
در نیمه دوم هفته (۸ تا ۱۱ مهر)، بازار وارداتیها، مانند چانگان CS35 پلاس، که هفته گذشته ارزانتر از نمایندگی ظاهر شده بود، با تحریمها این روند را معکوس میکند و قیمتها را به سطوح پیشین بازمیگرداند. رانا پلاس و سورن پلاس، با رشد اخیر، احتمالا ۳-۵ میلیون تومان افزایش روزانه خواهند داشت، به ویژه اگر دلار از ۱۱۰ هزار تومان فراتر رود.
تا ۱۲ مهر، کلیت بازار با رکود ۲۰-۳۰ درصدی معاملات روبرو خواهد بود، اما تقاضای فصلی برای مدلهای اقتصادی ممکن است ثبات موقتی ایجاد کند. سیاستهای حمایتی دولت، مانند طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در قرعهکشی، میتواند فشار را کمی کاهش دهد، اما بدون کنترل ارزی، افزایش میانگین ۷-۱۰ درصدی قیمتها اجتنابناپذیر است.
نتیجه گیری
در مجموع، این هفته بازار را به سمت تورم بیشتر سوق میدهد، مگر اینکه اخبار مثبتی از مذاکرات ارزی یا افزایش تولید (مانند هدف ۱.۵ میلیون دستگاه سالانه) منتشر شود که البته احتمال خیلی کمی دارد. بازار برای خریداران مصرفی چندان جالب نیست، اما سرمایهگذاران ریسکپذیر ممکن است از نوسانات سود ببرند. بازار خودرو ایران، همچنان اسیر چرخه تحریم و ارز، نیازمند اصلاح ساختاری است.
پیش بینی بازار خودرو (مهر ۱۴۰۴)
بازار خودرو ایران در مهرماه ۱۴۰۴، در آستانه تحولات پیچیدهای قرار دارد. با توجه به روندهای اخیر، این بازار تحت تأثیر عوامل متعددی مانند نوسانات نرخ ارز، سیاستهای وارداتی بلاتکلیف و فشارهای تحریمی ، روندی صعودی در قیمتها را تجربه میکند. بر اساس گزارشهای اخیر، در روزهای ابتدایی مهر ۱۴۰۴، قیمت خودروهای داخلی مانند پژو ۲۰۷ دندهای و شاهین اتوماتیک افزایش قابل توجهی داشته و تا ۴۰ میلیون تومان رشد کرده است. این افزایشها، که از جهش دلار و طلا نشات گرفته، نشاندهنده التهاب مداوم بازار است. از منظر اقتصادی، بازار خودرو ایران به عنوان چهاردهمین بازار بزرگ جهان با ظرفیت تولید سالانه حدود ۱.۳ میلیون دستگاه، پتانسیل رشد بالایی دارد، اما چالشهای ساختاری مانع آن شده است.
عوامل کلیدی تاثیرگذار بر مهر ۱۴۰۴ عبارتند از: نخست، بلاتکلیفی تعرفههای واردات که واردکنندگان را به سمت خودروهای بالای ۲۰۰۰ سیسی سوق میدهد و فشار بر تقاضای مدلهای اقتصادی را افزایش میدهد. دوم، روند صعودی نرخ ارز که کارشناسان پیشبینی میکنند حداقل ۵۰ درصد افزایش قیمت خودروهای داخلی را در سال ۱۴۰۴ به همراه داشته باشد. سوم، چالشهای جمعیتی و تورم بالا که تقاضای بازار را به سمت خودروهای ارزانقیمت ایرانی مانند محصولات ایرانخودرو و سایپا هدایت میکند، در حالی که واردات محدود، رقابت را کاهش میدهد.
در سناریوی خوشبینانه، تحولات مثبت دیپلماتیک و ثبات اقتصادی میتواند بازار را به سمت تعادل ببرد. در این حالت، واردات بیشتر و کاهش تعرفهها، عرضه را افزایش داده و قیمتها را تا ۱۰-۱۵ درصد تعدیل کند. سناریوی واقعبینانه ، تداوم وضع موجود را پیشبینی میکند: افزایش تدریجی قیمتها (حدود ۲۰-۳۰ درصد) با تمرکز بر تولید داخلی و بومیسازی، میتواند بازار را در شرایط فعلی نگه دارد. اما در سناریوی بدبینانه، فعالسازی مکانیسم ماشه و ناترازی انرژی، تولید را مختل کرده و بازار را ملتهب میکند، با جهش ۵۰ درصدی قیمتها.
نتیجه گیری
در مهر ۱۴۰۴، انتظار میرود تقاضای فصلی پاییزی، به ویژه برای خ ودروهای خانوادگی ، افزایش یابد، اما عرضه محدود ایرانخودرو و سایپا ، صفهای طولانی ایجاد کند. کارشناسان توصیه میکنند سرمایهگذاران بر مدلهای پرطرفدار مانند تارا و رانا پلاس تمرکز داشته باشند، در حالی که ریسکهای ارزی را مدیریت کنند. در نهایت، آینده بازار به سیاستهای دولت بستگی دارد ؛ آیا اصلاحات وارداتی و حمایت از تولید، رشد پایدار را رقم میزند یا التهابات ادامه مییابد؟ پیشبینی کلی: بازاری پرنوسان با رشد متوسط ۱۰ درصدی، اما با پتانسیل جهش در صورت تشدید تحریمها .
پیش بینی بازار خودرو (۲۹ شهریور تا ۴ مهر ۱۴۰۴)
بعد از اعلام خبر اجرای مکانیزم ماشه از اوایل مهرماه، در هفته پیشِ رو، بازار خودرو ایران از سه متغیر اثر میپذیرد: نوسان ارز، خبرهای سیاستگذاری درباره تعرفه و قیمتگذاری، و سرعت عرضه خودروسازان داخلی و وارداتی. شروع نیمسال دوم معمولا با احتیاط بیشتر خانوارها همراه است؛ با این حال، هر خبر درباره مجوزهای واردات یا نرخ ارز میتواند انتظارات را دگرگون کند و معاملات را بالا و پایین ببرد. شکاف میان قیمت کارخانه و بازار آزاد در سدانهای اقتصادی محرک کوتاهمدت است، اما در شاسیبلندهای چینی و محصولات مونتاژی، نقدشوندگی پایینتر و فاصله قیمتهای پیشنهادی و معاملاتی دیده میشود.
از سمت تقاضا، آغاز سال تحصیلی بودجه خانوار را عملا به سمت هزینههای ضروری متمایل میکند و سرعت تصمیمگیری برای خرید را کاهش میدهد؛ بنابراین احتمال افزایش فایلهای فروش و امکان چانهزنی برای خریداران بالاتر است. در بازار دست دوم، فاصله قیمتی میان مدلهای ۹۸ تا ۱۴۰۱ احتمالا کمی جمع میشود، چون عرضه بیشتر و حساسیت به هزینه مالکیت، فروشندگان را به تخفیفهای جزئی سوق میدهد. افزایش هزینه بیمه شخصثالث و سرویسهای دورهای نیز بر انتخابها اثر میگذارد و خریداران را به سمت خودروهای کممصرف، کماستهلاک و دارای شبکه خدمات پس از فروشِ گسترده حرکت میدهد.
سه سناریو محتمل است. سناریوی پایه بر ثبات نسبی ارز و تداوم عرضه فعلی تکیه دارد؛ در این حالت، نوسان اسمی اکثر محصولات محبوب در بازه منفی ۱ تا مثبت ۱/۵ درصد خواهد بود و تمرکز معاملات روی تیپهای اقتصادی باقی میماند. در سناریوی بدبینانه، جهش ارزی یا ابهام در سیاست واردات رخ میدهد؛ آنگاه دامنه نوسان میتواند در برخی تیپها به ۳ تا ۵ درصد برسد و مونتاژیهای وابسته به قطعات دلاری سریعتر واکنش نشان میدهند. سناریوی خوشبینانه، انتشار خبرهای تسهیلی درباره واردات یا کاهش هزینههای مالی شرکتهاست که به تخلیه حبابهای جزئی و نزدیک شدن قیمت بازار و کارخانه میانجامد.
ریسکهای عملیاتی را جدی بگیرید: کسری بعضی قطعات بدنه و الکترونیک میتواند دوره خواب سرمایه را طولانی کند و هزینه تعمیرات را بالا ببرد. پیش از خرید، وضعیت گارانتی، سوابق سرویس، اصالت شمارهها و استعلام عدم توقیف را دقیق بررسی کنید. برای خودروهای وارداتی، پوشش خدمات پس از فروش و قیمت قطعات مصرفی اهمیت مضاعف دارد. در پلتفرمهای آنلاین، «روزهای روی آگهی» و تعداد بازدید، شاخصهایی برای سنجش قیمت منصفانه و نقدشوندگیاند.
نتیجه گیری
این هفته بیشتر «بازار خبر» است تا «بازار پول». تا وقتی تکلیف ارز و مسیر واردات روشنتر نشود، نوسانها کوتاهمدت و رفتوبرگشتی خواهد بود و معاملهگران صبور با تصمیمهای مرحلهای، بودجهبندی دقیق و مدیریت ریسک، نتیجه بهتری میگیرند.
پیش بینی بازار خودرو (۲۲ تا ۲۸ شهریور ۱۴۰۴)
در حالی که اقتصاد ایران با تورم پیشبینیشده ۴۳.۳ درصدی در سال ۱۴۰۴ دستوپنجه نرم میکند، بازار خودرو وارد هفتهای آرام اما پر از ابهام میشود. بازار در وضعیت رکود تورمی باقی میماند، با تقاضای پایین مصرفکنندگان واقعی به دلیل نوسانات ارزی و عرضه کنترلشده از سوی خودروسازان داخلی . نرخ دلار، همراه با واردات محدود خودروهای چینی و ژاپنی دستدوم، نوسانات جزئی قیمتها را ایجاد میکند، اما روند کلی ثبات نسبی با فشار نزولی غالب است.
قیمت خودروهای داخلی در این بازه احتمالا با ثبات نسبی و بعضا با کاهش جزیی ادامه مییابد، به دلیل بیمیلی خریداران و فشار فروشندگان . این کاهشها عمدتا کاذب است؛ معاملات واقعی با تخفیفهای پنهان در سایتهای آگهی انجام میشود، اما آگهیهای رسمی قیمتهای بالاتر را نشان میدهند.
عوامل موثر بر این پیشبینی شامل ناترازی انرژی (قطعی برق کارخانهها) و سیاستهای ارزی است. جریمه ۱۶۲۴ میلیارد تومانی ایرانخودرو به دلیل گرانفروشی فراتر از سقف ۱۵ درصدی، و برکناری موقت مدیرعامل، ممکن است عرضه را مختل کند و فشار نزولی بر قیمتها بیاورد، اما شرکت آن را به سیاستهای دستوری دولت نسبت میدهد. بدون آزادسازی کامل واردات، کاهش قیمت بعید است؛ زیان انباشته ۳۱۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان نیز تولید را محدود میکند.
توصیه به خریداران: اگر برای مصرف میخواهید خودرو بخرید، هر روز بهترین فرصت است؛ فروشندگان هم فرصت فروش در قیمتهای فعلی را از دست ندهند، زیرا تورم آتی معادلات را تغییر میدهد. در کل، این هفته بازار خودرو ایران، با سایه سنگین عوامل کلان اقتصادی، به سوی ثبات نسبی حرکت میکند، اما بدون اصلاح ساختاری، رکود ادامه دارد.
پیش بینی بازار خودرو (۱۵ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۴)
بازار خودرو ایران در هفته سوم شهریورماه با امتداد التهابات هفته گذشته آغاز شد. اگرچه برخی فعالان بازار انتظار داشتند پس از شوک اولیه ناشی از آغاز فرایند مکانیسم ماشه قیمتها به ثبات نسبی برسد، اما روند بازار نشان داد که این شوک تنها آغاز یک دوره جدید از رکود است.
در روزهای ابتدایی این هفته، فضای عمومی بازار همچنان تحتتاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی بود. بسیاری از فروشندگان با استناد به ریسکهای پیشرو، حاضر به کاهش نرخها نشدند و حتی بعضی مدلها با افزایش قیمت عرضه شدند. در مقابل، بخش زیادی از خریداران یا از انجام معامله صرفنظر کردند یا خرید خود را به آینده موکول نمودند. به این ترتیب، بازار بیش از هر زمان دیگری به سمت رکود معاملاتی عمیق حرکت کرد.
در لایههای زیرین بازار، کاهش قدرت خرید خانوارها همچنان عامل اصلی رکود است. خودرو برای بخش بزرگی از جامعه دیگر کالای مصرفی به شمار نمیرود و بیشتر به کالایی سرمایهای تبدیل شده است. در چنین شرایطی، هر خبر یا تغییر در سیاستهای کلان اقتصادی و بینالمللی میتواند بهانهای برای جهش ناگهانی قیمتها باشد.
از منظر ساختاری، افزایش هزینههای تولید و حذف ارز نیمایی همچنان نقش مهمی در فشار قیمتی دارند. نگرانیها از محدودیتهای تازه در واردات قطعات مونتاژی نیز به این وضعیت افزوده است. خودروسازان داخلی در برابر هزینههای فزاینده ناچار به بازنگری در قیمت کارخانهای شدهاند و این موضوع تأثیر مستقیم بر بازار آزاد گذاشته است.
نتیجه گیری
در بازه ۱۵ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۴، بازار خودرو ایران با ترکیبی از رکود عمیق و التهاب قیمتی مواجه است. تداوم اثرات مکانیسم ماشه، افزایش هزینههای تولید و ضعف قدرت خرید مصرفکنندگان موجب شده است که ثبات ظاهری قیمتها بیشتر به رکود معاملات تعبیر شود تا بهبود واقعی. در صورت نبود سیاستهای مشخص حمایتی، فشار تورمی و کاهش دسترسی مصرفکنندگان به خودرو در این بازه ادامه خواهد یافت.
پیش بینی بازار خودرو (۸ تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۴)
بازار خودرو ایران در هفته دوم شهریورماه با شرایطی متفاوت نسبت به هفتههای گذشته آغاز شد. اگرچه طی هفتههای اخیر نشانههایی از ثبات نسبی در سطح قیمتها مشاهده میشد، اما این ثبات بیش از آنکه واقعی باشد، جلوهای از رکود معاملات و کاهش تقاضای موثر بود.
با این حال، در روز نخست هفته دوم شهریور ۱۴۰۴، اعلام آغاز فرایند مکانیسم ماشه بهعنوان متغیری سیاسی ـ اقتصادی بر بازار اثر فوری گذاشت. در همان ساعات ابتدایی انتشار خبر، قیمت خودروها بهطور ناگهانی افزایش یافت و فضای بازار از حالت رکود آرام به سمت التهاب قیمتی حرکت کرد. فروشندگان با تکیه بر نااطمینانیهای پیشآمده، نرخهای پیشنهادی خود را بالا بردند و خریداران نیز یا از معامله عقب نشستند یا با شتاب درصدد تکمیل خرید برآمدند.
در لایههای عمیقتر بازار، افت شدید قدرت خرید خانوارها همچنان مشهود است. بسیاری از متقاضیان مصرفی توان ورود به چرخه خرید را ندارند و همین امر، خودرو را بیش از پیش به کالایی سرمایهای بدل کرده است. در چنین شرایطی، حتی کوچکترین شوک سیاسی یا اقتصادی میتواند بهانهای برای تغییرات ناگهانی قیمت باشد.
از منظر ساختاری، روند افزایش هزینههای تولید و بالا رفتن نرخ ارز نیمایی از پیش زمینهساز رشد تدریجی قیمتها بود. آغاز مکانیسم ماشه این روند را تشدید کرد. محدودیتهای احتمالی در واردات خودرو و قطعات، بهویژه در حوزه مونتاژ خودروهای خارجی، به معنای کاهش عرضه و فشار بیشتر بر بازار است. در صورت استمرار این شرایط، احتمال بازگشت به تجربه سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ دور از ذهن نخواهد بود؛ سالهایی که جهشهای قیمتی و کمبود عرضه، بازار خودرو را به یکی از بحرانیترین دورههای خود رساند.
نتیجه گیری
در بازه ۸ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۴، بازار خودرو ایران ترکیبی از رکود معاملاتی و التهاب قیمتی را تجربه میکند. آغاز فرایند مکانیسم ماشه در روز نخست این هفته، ثبات ظاهری پیشین را برهم زد و زمینه جهش قیمتی تازهای را فراهم کرد. از این پس، مسیر بازار بیش از هر زمان دیگری به تصمیمات دولت و تحولات سیاسی وابسته خواهد بود. در صورت نبود سیاستهای حمایتی و تثبیتکننده، تداوم رکود تورمی و افزایش فشار بر مصرفکنندگان اجتنابناپذیر خواهد بود.
پیش بینی بازار خودرو (۱ تا ۷ شهریور ۱۴۰۴)
بازار خودرو ایران در روزهای نخست شهریورماه حالوهوای چندان خوبی ندارد؛ رکود سنگینی بر آن سایه انداخته و معاملات بیشتر در محدودهای کمنوسان جریان دارد. تقاضای خرید کاهش پیدا کرده و کسانی هم که قصد معامله دارند، اغلب به سمت خودروهای داخلی و ارزانتر میروند. در مقابل، خودروهای مونتاژی و وارداتی زیر فشار بلاتکلیفی واردات و نوسانات ارزی ماندهاند.
هرچند در روزهای اخیر قیمتها تقریبا ثابت بودهاند، اما نرخ ارز که در کانال ۹۵ هزار تومان بالا و پایین میشود، به همراه ریسکهای سیاسی میتواند دوباره محرک افزایش قیمت -هرچند محدود و جزئی- باشد.
تغییر سیاستها و اثرگذاری آن
شورای رقابت هفته پیش قیمتگذاری را به خودروسازان واگذار کرد؛ اتفاقی که احتمالا افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خودروها را در پی خواهد داشت، هرچند هنوز به طور کامل عملی نشده است. در کنار آن، واردات محدود و افزایش هزینههای تولید، بازار را بیشتر به سمت رکود تورمی سوق داده است.
عوامل اثرگذار این هفته
نوسانات ارزی : با توجه به احتمال بازگشت تحریمها و سناریوی مکانیسم ماشه، دلار میتواند به ۹۵ هزار تومان برسد و همین امر بین ۲ تا ۵ درصد روی قیمت خودروها اثر میگذارد.
تولید داخلی : ایران خودرو و سایپا همچنان با زیانهای انباشته دستوپنجه نرم میکنند. افزایشهای اخیر در قیمت کارخانهای، توان خرید مشتریان را ضعیفتر کرده است.
واردات و مونتاژ : مدیرانخودرو، کرمانموتور و بهمن موتور نیز بهزودی افزایش قیمتهای خود را بر اساس بخشنامه شورای رقابت اعلام خواهند کرد.
تقاضا : برخلاف گذشته که خریداران بیشتر سرمایهگذار بودند، حالا مصرفکنندگان واقعی حضور پررنگتری دارند، اما همین تغییر هم رکود را تشدید کرده است.
پیش بینی کوتاه مدت
اوایل هفته (۱ تا ۳ شهریور) : ثبات نسبی در قیمتها. برای نمونه پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما حدود ۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان، رانا پلاس نزدیک ۷۸۶ میلیون تومان و کوییک S حدود ۵۲۲ میلیون تومان معامله میشوند. با اینکه دلار تغییر چندانی ندارد، اما خبرهای سیاسی میتواند تقاضا را کمی عقب بزند. پیشبینی میشود خودروهای مونتاژی مثل تیگو ۸ پرومکس کمی افت (۱ تا ۲ درصد) داشته باشند.
اوایل هفته (۱ تا ۳ شهریور) : ثبات نسبی در قیمتها. برای نمونه پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما حدود ۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان، رانا پلاس نزدیک ۷۸۶ میلیون تومان و کوییک S حدود ۵۲۲ میلیون تومان معامله میشوند. با اینکه دلار تغییر چندانی ندارد، اما خبرهای سیاسی میتواند تقاضا را کمی عقب بزند. پیشبینی میشود خودروهای مونتاژی مثل تیگو ۸ پرومکس کمی افت (۱ تا ۲ درصد) داشته باشند.
اواخر هفته (۴ تا ۷ شهریور) : احتمال رشد قیمت بیشتر است. به ویژه با تورم ۴۰ درصدی و احتمال افزایش کارخانهای در برخی برندها، قیمتها میتوانند ۳ تا ۵ درصد بالا بروند. در همین حال اگر دلار به بالای ۹۵ هزار تومان برسد، مدلهای داخلی مثل دنا پلاس و شاهین هم بیتاثیر نخواهند ماند.
اواخر هفته (۴ تا ۷ شهریور) : احتمال رشد قیمت بیشتر است. به ویژه با تورم ۴۰ درصدی و احتمال افزایش کارخانهای در برخی برندها، قیمتها میتوانند ۳ تا ۵ درصد بالا بروند. در همین حال اگر دلار به بالای ۹۵ هزار تومان برسد، مدلهای داخلی مثل دنا پلاس و شاهین هم بیتاثیر نخواهند ماند.
نتیجه گیری
هفتهای که با آرامش شروع میشود، احتمالا در روزهای پایانی شاهد افزایش خفیف قیمتها خواهد بود. بازار همچنان در رکود است، با این حال برای خرید خودرو جهت مصرف روزمره زمان مناسبی است. آنچه مسلم است، بازار خودرو برای خروج از این شرایط به سیاستهای پایدارتر و شکستن انحصار نیاز دارد.
پیش بینی بازار خودرو (۱۸ تا ۲۴ مرداد ۱۴۰۴)
در هفته سوم مردادماه، بازار خودرو کشور تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی قرار میگیرد که روند و حجم معاملات را تعیین میکنند.
خودروهای وارداتی و قیمت ارز
اصلیترین خبر این روزهای بازار، آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی است. هر چند ورود این خودروها به بازار زمانبر خواهد بود، اما انتظار ذهنی بازار از کاهش قیمتها موجب شده تا خریداران دست نگه دارند و حجم معاملات نسبت به ابتدای مردادماه کاهش پیدا کند.
از سوی دیگر نرخ ارزهای خارجی مثل دلار همچنان یکی از اصلیترین شاخصهای تاثیرگذار بر قیمت خودروهاست. اگر نرخ دلار در این هفته باثبات و کاهشی باشد، میتوان انتظار داشت که خودروهای مونتاژی و وارداتی، کمی کاهش قیمت را تجربه کنند. اما اگر دلار روند صعودی را آغاز کند، قیمت خودروها نیز به دنبال آن افزایشی خواهند شد و حتی فضای ذهنی بازار را نیز دستخوش تغییر قرار خواهد داد.
طرح های فروش خودروسازان داخلی
در این هفته خودروسازان داخلی برای حفظ نقدینگی، طرحهای فروش خود را اعلام خواهند کرد. از آنجایی که قطعی برق تولید شرکتها را کاهش داده، موعد تحویل خودروسازان برای طرحهای جدید حداقل اواخر پاییز و زمستان ۱۴۰۴ خواهد بود و البته بعضی محصولات پرفروش در نیمه اول ۱۴۰۵ به دست مشتریان خواهد رسید. البته برای جذب هرچه بیشتر خریداران، این طرحها بهصورت اقساطی برگزار میشود. بهاینترتیب، بازار خودروهای داخلی شرایط باثباتی را خواهد داشت، هر چند نوسانات جزیی نیز دور از انتظار نخواهد بود.
احتیاط در بازار خودروهای کارکرده
خریداران همچنان با احتیاط و دست به عصا در بازار خودروهای کارکرده معامله خواهند کرد. این احتیاط از آنجا ناشی شده که انتظار میرود با ورود خودروهای جدید از شهریور و مهر سال جاری و تعدیل نرخ عرضه و تقاضا، قیمتها کاهشی شود. این موضوع باعث میشود تا آمار معاملات کاهش پیدا کند و بازار همچنان در رکود به سر ببرد. هر چند خودروهای کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان همچنان مشتریان خود را خواهند داشت.
نتیجه گیری
به طور کلی، در این هفته نیز دامنه فعالیت بازار محدود خواهد بود و تحت تاثیر واردات خودرو، سیاستهای ارزی و عرضه توسط خودروسازان داخلی قرار خواهد گرفت. با این حال، اگر دولت بتواند مشکل تعرفه وارادات را حل کند، میتوان شاهد کاهش نسبی قیمتها و ورود خریداران به بازار خواهیم بود. در غیر این صورت، همچنان رکود در بازار باقی میماند و فعالان چشم به راه آینده و رویدادهایی مثل «مکانیسم ماشه» خواهند بود.
به نظر شما چه اتفاقاتی در بازار خودرو خواهد افتاد؟
پیش بینی بازار خودرو (۱۱ تا ۱۷ مرداد ۱۴۰۴)
اثر فوری واردات بر رفتار بازار
کاهش تولید تابستانی
در سوی دیگر، خودروسازان داخلی همچنان با معضل قطعی برق و کاهش ظرفیت تولید دستوپنجه نرم میکنند. کاهش عرضه در هفتههای اخیر، موجودی انبارها را به حداقل رسانده و همین موضوع میتوانست منجر به افزایش قیمت شود.
بازار خودروهای مونتاژی و دستدوم؛ تحت فشار واردات
خودروهای مونتاژی داخلی و وارداتیهای دستدوم نیز تحتتاثیر آغاز واردات قرار گرفتهاند. خودروهایی مانند دیگنیتی، FMC T5 یا حتی مدلهای دستدوم کیا و هیوندای که در نبود رقیب، قیمتهای غیرمنطقی پیدا کرده بودند، اکنون با احتمال اصلاح قیمتی روبهرو هستند.
جمعبندی
آغاز رسمی دور جدید واردات خودرو در هفته منتهی به ۱۷ مرداد ۱۴۰۴، نقطه عطفی برای بازار محسوب میشود. اگرچه اثرات واقعی آن در هفتههای آتی روشنتر خواهد شد، اما همین شروع، تعادل روانی بازار را بههم زده و نوید ورود به دورهای تازه از رقابت را میدهد.
پیش بینی قیمت خودرو (۴ تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۴)
بازار خودرو در هفته ابتدایی مرداد ماه تحت تاثیر چند عامل قرار میگیرد، اعلام تعرفههای جدید واردات خودرو، قطعی برق و افت تولید کارخانههای خودروسازی و رفتار و انتظار خریداران. تغییر در هر کدام از این عوامل میتواند به بازار تکانی بدهد، البته اگر تحت شعاع اتفاقات بیرونی قرار نگیرد.
واردات خودرو با تعرفه های جدید
تعرفه جدید واردات خودرو در یکی دو هفته گذشته اعلام شد که بر اساس آن تعرفه برای خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی سی کاهش پیدا کرد، اما اگرچه تعرفه ماشینهای لوکس با موتورهای ۲۵۰۰ سی سی به بالا نسبت به دوره قبل افزایش پیدا کرد، اما این انتظار را پدید آورد که بعد از یک دهه ممنوعیت این نوع ماشینها، امکان واردات مجدد آنها حداقل برای مناطق آزاد فراهم شده است. این خبر موجب امیدواری در خریداران ایجاد کرد و موجب شد تا آنها خرید خودرو را متوقف کنند و چشم به راه ماشینهای جدید باشند. اگرچه خودروهای وارداتی با تعرفه جدید در نیمه دوم سال در دسترس خریداران قرار میگیرند.
قطعی برق و افت تولید
قطعی برق این روزها گریبان خطوط تولید همه صنایع، بهخصوص سازندگان را گرفته است و عملا موجب شده تا کارخانهها نتوانند با ظرفیت کامل خود کار کنند. به همین دلیل تعداد خودروهای تحویلی در طرحهای فروش کاهش پیدا کرده است و فاصله تقاضا با عرضه بیش از پیش شده است. بدین ترتیب قیمت خودروها در این شرایط حدود یکی دو درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
افزایش قیمت خودروهای وارداتی
به دلیل افت عرضه در بازار خودروهای وارداتی، قیمتها افزایشی خواهد بود، که به دلیل نبود جایگزین در دسترس چشمگیر است. کیا سراتو و تویوتا کرولا از خودروهایی هستند که متقاضیان زیادی را به سمت خود جلب خواهند کرد که به تبع با افزایش قمیت مواجه میشوند.
جمع بندی
رکود معاملات در بازار ادامهدار خواهد بود.
تقاضای بالایی به سمت خودروهای وارداتی میآید.
احتمال افزایش قیمت برای خودروهای ردهبالا و نیمهلوکس مونتاژی وجود دارد.
بازار همچنان چشمانتظار یک اتفاق مهم است.
پیش بینی قیمت خودرو (مرداد ۱۴۰۴)
اگر شما هم این روزها به فکر خرید و فروش خودرو هستید یا فقط از سر کنجکاوی قیمتها را دنبال میکنید، حتما حس کردهاید که بازار خودروی ایران راکد مانده است. مردادماه امسال، درست در اوج گرمای تابستان، بازار خودرو حال و هوایی سرد و پر از ابهام دارد.
کاهش قدرت خرید و رکود بازار
اولین و مهمترین واقعیتی که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد، حال و روز مالی جامعه است. تورم آنقدر به قدرت خرید فشار آورده که دیگر خرید خودرو، حتی برای کسانی که واقعا به آن نیاز دارند، به یک رویای دور تبدیل شده است. بسیاری از افراد منتظر هستند که یا قیمتها پایین بیایند یا معجزهای شود و قدرت خرید بالا برود.
همین انتظار باعث شده خرید و فروش در بازار به حداقل برسد. مثل این است که همه منتظر یک اتفاق هستند و تا آن موقع، بازار در یک رکود عمیق فرو رفته است. برای همین، حتی اگر قیمتها کمی بالا و پایین شوند، نباید انتظار جهش ناگهانی را داشته باشیم؛ چون بهسادگی خریداری برای قیمتهای نجومی وجود ندارد.
قطعی برق و افت تولید خودرو
از طرف دیگر، یک مشکل قدیمی دوباره گریبانگیر تولید شده است: قطعی برق. وقتی کارخانههای خودروسازی با قطعی مکرر برق مواجه میشوند، خط تولیدشان با ظرفیت کمتری کار میکند. این یعنی خودروی کمتری تولید میشود و به بازار میآید.
قانون نانوشتۀ اقتصاد میگوید وقتی عرضه کم شود، قیمت بالا میرود. بله، این اتفاق ممکن است برای خودروهای داخلی بیفتد و قیمتها کمی تکان بخورند، اما این افزایش هم محدود خواهد بود. چون همانطور که گفتیم، بازار توان هضم قیمتهای بالاتر را ندارد. پس این افزایش، بیشتر شبیه یک نوسان خفیف خواهد بود تا یک گرانی شدید.
خودروهای وارداتی
در میان این همه چالش، دولت تصمیم گرفته تعرفه واردات خودروهای کممصرف و اقتصادی را کاهش دهد. این خبر میتواند بهترین اتفاق ممکن برای بازار باشد. البته اگر شرکتهای واردکننده ماشینها را با قیمت معقول روانه بازار کنند.
خرید خودرو صفر یا کارکرده
در این شرایط، اکثر خریداران درگیر یک تصمیم سخت شدهاند، یا خرید را به امید روزهای بهتر عقب بیندازند، یا سری به بازار خودروهای دستدوم بزنند.
بازار کارکردهها در مردادماه احتمالا داغتر از بازار صف کیلومترها خواهد بود. دلیلش هم ساده است: در این بازار، قیمتها واقعیتر و منطقیتر به نظر میرسند و میتوان با بودجهای کمتر، گزینههای بهتری پیدا کرد.
نتیجه گیری
صویر بازار خودرو در مرداد ۱۴۰۴ اینگونه خواهد بود:
انتظار کاهش قیمت را نداشته باشید. نوسانات محدود خواهند بود.
خودروهای اقتصادی وارداتی میتوانند تاثیراتی در بازار داشته باشند، البته به شرط عرضه با قیمت معقول و مناسب.
خودروهای داخلی کمی گرانتر شوند، اما بازار همچنان راکد خواهد ماند.
خریداران برای خرید خودروهای کارکرده به بازار دست دوم خواهند آمد.
پیش بینی بازار خودرو (۲۸ تیر تا ۳ مرداد ۱۴۰۴)
هفته آخر تیرماه هم از راه رسید و بازار خودروی ایران بیشتر از همیشه در کما فرو رفته. نه خبری از بالا و پایین شدن شدید دلار است، نه خبری از افزایش شدید قیمتها؛ همه چیز در یک سکون عجیب گیر کرده است. انگار همه دست روی دست گذاشتهاند و منتظر یک اتفاقاند تا ببینند بالاخره تکلیفشان چه میشود. پیشبینی برای هفته پیش رو هم همین است: آرامش قبل از طوفان یا شاید هم… ادامه همین آرامش کسلکننده!
یک چشم بازار به خودروسازهای داخلی است. احتمالا ایران خودرو و سایپا برای اینکه یخ بازار را آب کنند، دوباره خودروهایی را به بازار عرضه خواهند کرد. البته این طرحها مثل یک مسکن عمل میکنند؛ چند روزی قیمتها را تثبیت میکند، اما به فاصله کوتاهی، همه چیز به سر جای اولش برمیگردد.
از طرفی، قصه تکراری قطعی برق تابستان هم شروع شده. اگر برق کارخانههای خودروسازی هم مثل بقیه صنایع سهمیهبندی شود، خط تولیدها کند یا حتی متوقف میشوند. نتیجه؟ عرضه خودرو به بازار کم میشود و ممکن است همین باعث شود قیمت ماشینهای پرطرفداری تارا یا شاهین، چند پله بالاتر برود.
اما یک کورسوی امید هم وجود دارد: زمزمههای کاهش تعرفه واردات برای خودروهای با حجم موتور زیر ۲۰۰۰ سی سی. درست است که اینها خودروهای لوکس و آنچنانی نیستند، اما اگر با قیمت مناسب وارد شوند، میتوانند مثل یک سوپاپ اطمینان عمل کنند. یعنی بخشی از مردمی را که مدتهاست منتظر خرید خودرو هستند، راضی میکنند و کمی از فشار روی بازار خودروهای داخلی کم میکنند.
در این هفته بازار همچنان در حالت انتظار باقی میماند. زور خریدار به قیمتها نمیرسد و فروشندهها هم مشتری واقعی ندارند. ماشینهای اقتصادی مثل تیبا، کوییک و ۲۰۶ تغییر چندانی نمیکنند و خودروهای مونتاژی و خارجی هم در سکوت منتظر خریدار میمانند.
تا وقتی که دولت یک تصمیم جدی و روشن برای واردات یا کمک به تولید نگیرد، این رکود پایدار خواهد بود و بعید است تا آخر تابستان هم حال و روز بازار بهتر از این شود.
پیشبینی بازار خودرو (۲۱ تا ۲۷ تیر ۱۴۰۴)
با ورود به هفته پایانی تیرماه ۱۴۰۴، بازار خودرو ایران همچنان در شرایطی ناپایدار به سر میبرد. در حالیکه برخی امیدها به ثبات نسبی در قیمتها وجود دارد، اما واقعیت بازار نشان میدهد که نوسانات همچنان ادامه دارد و چشمانداز مشخصی برای کنترل قیمتها در کوتاهمدت دیده نمیشود.
در هفته پیشرو، چند عامل کلیدی میتوانند بر روند بازار تاثیر بگذارند. نخست، وضعیت نرخ ارز است که همواره نقش مهمی در تعیین قیمت خودروهای داخلی و وارداتی داشته است. در صورت تثبیت نرخ دلار در محدوده فعلی، انتظار میرود بازار خودرو با شوک قیمتی جدیدی مواجه نشود. اما هرگونه افزایش نرخ ارز میتواند به رشد مجدد قیمتها منجر شود.
دومین عامل، ادامه رکود تقاضا در بازار است. بسیاری از خریداران به دلیل قیمتهای بالا و نامشخص بودن آینده اقتصادی، تمایلی به خرید ندارند . این مسئله باعث شده که برخی از شرکتها و فروشندگان، برای جذب مشتری به تخفیفهای جزئی یا فروش اقساطی روی بیاورند. با این حال، این راهکارها تنها برای خودروهای پرتیراژ و اقتصادی تا حدی موثر است و تأثیر چندانی بر بازار خودروهای گرانقیمت ندارد.
از سوی دیگر، عرضه خودرو توسط خودروسازان نیز در این بازه زمانی نقش قابل توجهی خواهد داشت. هرگونه اعلام شرایط فروش جدید توسط ایرانخودرو یا سایپا میتواند بهصورت موقت آرامش نسبی در بازار ایجاد کند، بهویژه اگر فروشها با قیمت مصوب و بهصورت قسطی انجام شوند. البته تجربه گذشته نشان داده که اینگونه طرحها معمولا اثرگذاری کوتاهمدتی سایت بک لینک دارند.
پیشبینی میشود در بازه ۲۱ تا ۲۷ تیر، بازار خودرو همچنان با ثبات نسبی اما در سایه رکود همراه باشد. قیمت خودروهای داخلی ممکن است بین ۰.۵ تا ۱.۵ درصد نوسان داشته باشند و خودروهای وارداتی نیز به دلیل کاهش تقاضا، افزایش خاصی را تجربه نکنند. در مجموع، بازار در حالت انتظار باقی خواهد ماند تا مشخص شود سیاستگذار چه تصمیمات تازهای برای کنترل قیمت و تحریک تقاضا در مردادماه اتخاذ خواهد کرد.
پیش بینی بازار خودرو (۱۴ تا ۲۰ تیر ۱۴۰۴)
از ۱۴ تا ۲۰ تیر ۱۴۰۴، بازار خودرو ایران احتمالا با نوسانات جزئی همراه خواهد بود، هرچند تغییرات عمدهای در قیمتها پیشبینی نمیشود. ادامه آتشبس ایران و اسراییل، ثبات نسبی نرخ ارز و رکود سنتی تابستانه در معاملات خودرو از جمله عواملی هستند که میتوانند مانع از جهش یا افت شدید قیمتها در این بازه شوند.
در هفته گذشته، برخی از خودروهای داخلی با کاهش اندکی در قیمت مواجه شدند. علت اصلی این کاهش را میتوان در کاهش تقاضا، رشد عرضه توسط خودروسازان و تأثیر روانی ثبات نرخ دلار دانست. با این حال، خودروهای مونتاژی و وارداتی همچنان از بیثباتی رنج میبرند و به دلیل کمبود عرضه و مشکلات واردات، بعضا با رشد قیمت مواجهاند. این روند ممکن است در هفته آینده نیز ادامه یابد.
در سوی دیگر، طرحهای فروش فوری، پیشفروش و طرحهای ویژه برخی خودروسازان مانند ایرانخودرو و سایپا که در تیرماه اجرایی شدهاند، میتوانند در روزهای آینده تاثیر خود را بیشتر نشان دهند.
نکته مهم دیگر، ادامه رکود معاملات در بازار آزاد است. با وجود تبلیغات گسترده در فضای مجازی و پلتفرمهای آگهی خودرو، عملا خرید و فروش واقعی در حجم بالایی صورت نمیگیرد و بیشتر فروشندگان در انتظار رشد قیمتها و خریداران در انتظار شرایط باثباتتر در کشور و منطقه هستند. این تقابل باعث شده بازار خودرو در وضعیت نیمهتعطیل باقی بماند.
در مجموع، از ۱۴ تا ۲۰ تیرماه، انتظار میرود بازار خودرو در شرایطی نسبتا باثبات به کار خود ادامه دهد. اگرچه احتمال نوسانات محدود در برخی مدلهای خاص وجود دارد، اما در نبود شوک ارزی، روند کلی قیمتها آرام و بدون جهش خواهد بود. توصیه میشود خریداران در چنین فضایی با احتیاط بیشتری تصمیمگیری کنند و فریب موجسازیهای مقطعی در بازار را نخورند.
پیشبینی بازار خودرو (۷ تا ۱۳ تیر ۱۴۰۴)
این روزها اگر سری به بازار خودرو بزنید، با سکوت سنگین و فضایی پر از انتظار روبرو میشوید. انگار همه دست روی دست گذاشتهاند و منتظر یک اتفاق، یک خبر یا یک جرقه هستند. هفته دوم تیرماه ۱۴۰۴ هم در حالی آغاز میشود که بازار، بیتوجه به افزایش قیمتهای دستوری برخی خودروهای داخلی، همچنان در کما به سر میبرد. نوسان دلار، تورم، تنشهای سیاسی و از همه مهمتر، وعدههای بیپایان واردات، بازاری ساخته که نه فروشنده جرئت فروش دارد و نه خریدار، رمق خرید.
تمام امیدها و نگاهها حالا به یک سو دوخته شده: واردات خودروهای اقتصادی. خبرهایی که از کاهش قابل توجه تعرفه برای خودروهای زیر ۲۰۰۰ سیسی به گوش میرسد، میتواند بزرگترین شوک مثبت به این بازار بیجان باشد. اگر این هفته بالاخره درهای واردات به روی این خودروها باز شود، باید منتظر شکستن قیمتها، به خصوص در بازه ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان باشیم. این اتفاق نه تنها بازار خودروهای صفر داخلی را تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه میتواند تب خرید و فروش در بازار خودروهای کارکرده را نیز تا حد زیادی پایین بیاورد.
در آن سوی ماجرا، شرکتهای خصوصی مونتاژکار حال و روز خوشی ندارند. از یک طرف، هزینههایشان با نرخ ارز بالا میرود و از طرف دیگر، با جیب خالی مشتری و رکود عمیق بازار مواجهاند. کار به جایی رسیده که قیمت برخی از محصولاتشان در بازار آزاد، حتی از قیمت کارخانه هم ارزانتر شده است؛ اتفاقی که عمق رکود را به خوبی نشان میدهد. بعید نیست در روزهای آینده برای فرار از این وضعیت، این شرکتها با طرحهای فروش قسطی و شرایط وسوسهانگیز، سعی کنند کمی از این سکون فاصله بگیرند.
این سردرگمی و بلاتکلیفی، مستقیماً به بازار خودروهای دست دوم هم سرایت کرده است. خریدار با خودش فکر میکند «چرا الان بخرم؟ شاید با واردات، قیمتها پایینتر بیاید». فروشنده هم میترسد که اگر امروز بفروشد، فردا با همان پول نتواند خودروی بهتری جایگزین کند. نتیجه این دو دوتا چهارتای منطقی، قفل شدن معاملات و کاهش شدید خرید و فروش در این بخش از بازار است.
به نظر میرسد هفته پیش رو، هفتهای آرام و شاید با شیب ملایم کاهش قیمت برای برخی خودروها باشد؛ اتفاقی که در روزهای آخر تیرماه با ارزان شدن خودروهایی مثل سورن و دنا تا حدی رخ داد. مگر اینکه یک خبر سیاسی غیرمنتظره یا جهش دوباره نرخ ارز، همه معادلات را به هم بریزد. در این شرایط، بهترین توصیه به مصرفکننده واقعی این است که عجله نکند. با دقت اخبار را دنبال کنید و اجازه دهید غبارها کمی فرو بنشیند. در این بازار مهآلود، تصمیمگیری هیجانی میتواند به قیمت پشیمانی تمام شود.
پیش بینی بازار خودرو (۳۱ خرداد تا ۶ تیر ۱۴۰۴)
در اول تیر، یعنی از ۳۱ خرداد تا ۶ تیر ۱۴۰۴، بازار خودرو ایران تحت تاثیر مجموعهای از عوامل داخلی و بینالمللی قرار خواهد گرفت که مهمترین آنها، ادامه نوسانات قیمتی ناشی از سیاستگذاریهای اقتصادی و حمله اخیر اسرائیل به ایران است.
طی روزهای اخیر، حمله هوایی اسرائیل به ایران فضای اقتصادی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده و ریسکهای ژئوپلیتیکی را افزایش داده است. این مسئله، بلافاصله در بازار ارز بازتاب یافته و نرخ دلار را تا مرزهای جدیدی بالا برد، هر چند بعد از آن با کاهش به محدوده ۸۲ – ۸۳ هزار دلار برگشت. چنین شرایطی همواره به افزایش قیمت خودرو، بهویژه مدلهای مونتاژی و وارداتی، منجر میشود. انتظار میرود خودروهای مونتاژی بیشترین رشد را تجربه کنند؛ چرا که هزینه واردات قطعات و خودروهای کامل تحت تاثیر مستقیم نرخ ارز و نااطمینانی سیاسی و کاهش میزان واردات قرار دارد.
در این فضا، برخی خودروسازان مثل ایران خودرو قیمتهای کارخانهای را افزایش دادهاند و برخی دیگر در انتظار تثبیت فضای تصمیمگیری هستند. این در حالی است که خریداران نیز با تردید وارد بازار میشوند، چرا که نمیدانند افزایش قیمت ادامهدار خواهد بود یا نه.
همچنین، روند افزایشی قیمت خودروهای داخلی نیز در هفته گذشته آغاز شده و احتمالا این روند در هفته پیشرو شدت بیشتری خواهد گرفت. خودروهایی مثل دنا پلاس، تارا و پژو ۲۰۷ دندهای و اتوماتیک، بیشترین پتانسیل رشد قیمتی را دارند، بهویژه با توجه به محدودیت عرضه و رشد تقاضای هیجانی پس از بحران امنیتی اخیر.
در مجموع، میتوان گفت بازار خودرو در هفته پیشرو شاهد افزایش قیمت ملایم تا شدید، بسته به نوع خودرو خواهد بود. اما آنچه وضعیت را پیچیدهتر میکند، فضای روانی ناشی از حمله نظامی و احتمال پاسخ متقابل ایران است که میتواند بازار را در حالت رکود و التهاب همزمان قرار دهد. اگر شرایط سیاسی به سوی ثبات نرود، بازار خودرو با افزایش تقاضای سفتهبازانه مواجه شده و قیمتها به شکل قابل توجهی صعودی خواهند شد.
برای خریداران، احتیاط توصیه میشود و برای فروشندگان، این هفته ممکن است یکی از آخرین فرصتهای فروش در قیمتهای قابل پیشبینی باشد.
پیش بینی بازار خودرو (۲۴ تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۴)
در آستانه هفته پایانی خرداد ۱۴۰۴، بازار خودرو ایران در فضایی بهشدت متشنج و غیرقابلپیشبینی قرار گرفته است. افزون بر عوامل داخلی مانند افزایش قیمت کارخانهای، رشد نرخ ارز و کاهش عرضه، اکنون یک عامل بیرونی و بیسابقه نیز بر بازار سایه انداخته است: افزایش تنش نظامی میان ایران و رژیم صهیونیستی که با حملات مستقیم اسرائیل به ایران وارد مرحلهای تازه و خطرناک شده است.
بازار خودرو همواره نسبت به تحولات سیاسی و امنیتی واکنشپذیر بوده است، اما در شرایط فعلی، سطح اضطراب و عدم قطعیت بهشکل کمسابقهای بالا رفته است. در هفته گذشته، انتشار لیست جدید و غیررسمی قیمت محصولات ایران خودرو، علیرغم رد آن توسط وزارت صمت، باعث افزایش قابل توجه قیمت برخی مدلهای پرتقاضا مانند پژو ۲۰۷، دنا پلاس و تارا و شد. این افزایش در شرایطی رخ داد که بازار هنوز از شوک امنیتی ناشی از حملات شبانه اسرائیل عبور نکرده بود.
در چنین فضایی، نرخ ارز نیز با نوسانات شدید همراه شده و همین مسئله، بهطور مستقیم بر قیمت خودروهای داخلی و وارداتی اثر گذاشته است. کاهش عرضه خودرو بهدلیل مشکلات تولید و اختلال در زنجیره تامین، فشار مضاعفی بر بازار وارد کرده است. پیشبینی میشود در هفته منتهی به ۳۰ خرداد، این روند ادامه داشته و قیمت خودروها با شیب ملایم اما پیوسته افزایش یابد، بهویژه در مدلهای پرتقاضا و مونتاژی.
اما آنچه این هفته را از هفتههای گذشته متمایز میکند، اثر روانی و اقتصادی حملات نظامی اسرائیل به ایران است. تجربه نشان داده است که در شرایط بحرانی، بسیاری از مردم با نگاه به آیندهای نامطمئن، سرمایههای خود را به کالاهای بادوام مانند خودرو تبدیل میکنند. این موضوع میتواند باعث افزایش تقاضای احساسی و ناگهانی شود، حتی اگر قدرت خرید واقعی کاهش یافته باشد.
در نتیجه، بازار خودرو در هفته پایانی خرداد ۱۴۰۴، وارد فاز تازهای از افزایش قیمت، رکود معاملاتی و بیثباتی روانی خواهد شد. اگر وضعیت امنیتی کنترل نشود یا تصمیمات اقتصادی مانند آزادسازی قیمتها بهسرعت اعلام شود، احتمال جهش قیمتی در روزهای آینده کاملا جدی است.
پیش بینی بازار خودرو (۱۷ تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۴)
بازار خودرو ایران در بازه ۱۰ تا ۱۶ خرداد ۱۴۰۴ با نوسانات محدودی همراه بود. ثبات نسبی نرخ ارز، کاهش هیجانهای روانی و تعطیلاتی که از اواسط هفته شروع شد، باعث شد که بسیاری از خریداران و فروشندگان دست نگه دارند. با اینکه قیمت اکثر خودروهای داخلی تغییر چشمگیری نداشت، اما برخی مدلهای پرتقاضا همچون تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ و دنا پلاس با رشد قیمت مواجه شدند.
بهطور مثال، قیمت تارا V4 اتومات مدل ۱۴۰۴ حدود ۱۹ میلیون تومان افزایش یافت و به ۱ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۷ اتومات سقف شیشهای نیز با عبور از مرز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به یکی از گرانترین محصولات ایرانخودرو تبدیل شد. این افزایشهای موضعی عمدتاً در نتیجه کاهش عرضه و انتظارات تورمی مصرفکنندگان رخ داده است.
عوامل کلیدی موثر بر بازار هفته جاری
برای هفته سوم خرداد، یعنی از ۱۷ تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۴، چند عامل اصلی بر جهتگیری بازار تأثیر خواهند داشت:
نوسانات احتمالی ارز: اگرچه نرخ دلار طی هفته گذشته در بازهای تقریباً ثابت باقی مانده، اما اخبار غیررسمی از احتمال افزایش تقاضا در بازار آزاد حکایت دارند. هرگونه جهش در نرخ ارز، میتواند بهسرعت بر قیمت خودروهای داخلی اثرگذار باشد.
تورم انتظاری و کاهش موجودی خودرو در بازار آزاد: گزارشهای میدانی از سطح نمایشگاهها و بازار نشان میدهد که تعداد خودروهای صفر موجود کاهش یافته و این موضوع به رشد قیمتها دامن زده است.
سیاستهای عرضه خودروسازان: هنوز خبری رسمی از فروشهای فوقالعاده جدید ایرانخودرو و سایپا اعلام نشده، اما چنانچه این دو خودروساز برنامههای فروش فوری جدیدی ارائه دهند، ممکن است بازار بهطور موقت دچار آرامش شود.
پیشبینی رفتار قیمت در دستههای مختلف خودرو
خودروهای اقتصادی (تیبا، ساینا، کوییک): انتظار میرود در هفته پیشرو تغییر قیمت چشمگیری نداشته باشند. تقاضای عمومی برای این خودروها همچنان بالاست، اما عرضه نسبتاً کافی است.
خودروهای ردهبالای داخلی (تارا، شاهین، دنا پلاس): افزایش قیمت ملایمی برای این دسته محتمل است، خصوصاً برای مدلهای اتومات که تولید محدودتری دارند.
خودروهای وارداتی: با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای کارکرده و محدود بودن عرضه خودروهای نو، بازار وارداتیها همچنان در رکود باقی خواهد ماند و رشد قیمت آنها در صورت افزایش نرخ ارز دور از انتظار نیست.
واکنش بازار به اخبار سیاسی و اقتصادی
تجربه گذشته نشان داده که بازار خودرو بهشدت تحت تأثیر اخبار کلان اقتصادی و سیاسی است. با توجه به نزدیک شدن به فصل داغ معاملات تابستانی، هرگونه تحول در سیاستهای ارزی یا تجاری میتواند بهسرعت واکنش بازار را به همراه داشته باشد. همچنین، اگر ایرانخودرو یا دیگر خودروسازان داخلی برنامههای جدیدی برای فروش اقساطی یا مشارکتی اعلام کنند، ممکن است برای چند روز بازار دچار نوسان منفی شود.
جمعبندی و توصیه به خریداران
با توجه به تحلیل شرایط فعلی، به نظر میرسد بازار خودرو ایران در هفته ۱۷ تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ با نوسانات محدود اما افزایشی در برخی مدلها مواجه باشد. توصیه میشود خریداران واقعی که قصد خرید مصرفی دارند، تصمیم خود را به تأخیر نیندازند، چراکه کاهش عرضه و احتمال رشد نرخ ارز ممکن است موجب افزایش مجدد قیمتها در هفتههای آتی شود. از سوی دیگر، بازیگران بازار فعلا با احتیاط بیشتری در حال بررسی بازار هستند و به نظر نمیرسد در کوتاهمدت شاهد ورود موج جدیدی از سرمایهگذاران به بازار خودرو باشیم.
پیش بینی بازار خودرو (۱۰ تا ۱۶ خرداد ۱۴۰۴)
پیشبینی بازار خودرو ایران در هفته دوم خرداد ۱۴۰۴ (۱۰ تا ۱۶ خرداد) نشاندهنده تداوم وضعیت رکود تورمی است که از سال گذشته آغاز شده و همچنان بر بازار حاکم است. افزایش تعرفه واردات خودرو تا ۱۰۰ درصد و حذف ارز نیمایی برای واردات، موجب افزایش هزینههای واردات و در نتیجه افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است. این افزایش قیمتها بهطور غیرمستقیم بر بازار خودروهای داخلی نیز تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت آنها شده است.
در این هفته، با توجه به کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان و افزایش قیمتها، تقاضا برای خرید خودرو کاهش یافته است. بسیاری از خریداران به دلیل نوسانات قیمتی و عدم ثبات بازار، خرید خودرو را به تعویق انداختهاند. از سوی دیگر، تولیدکنندگان داخلی با مشکلاتی مانند افزایش هزینههای تولید و کمبود قطعات مواجه هستند که این مسائل نیز بر عرضه خودرو تاثیر منفی گذاشته است.
با این حال، برخی اقدامات دولت برای افزایش واردات خودرو و تسهیل شرایط واردات میتواند در میانمدت به بهبود وضعیت بازار کمک کند. بهعنوان مثال، تخصیص ارز بیشتر برای واردات خودرو و کاهش تعرفهها میتواند منجر به افزایش عرضه و کاهش قیمتها شود. اما در کوتاهمدت، این اقدامات تاثیر قابل توجهی بر بازار نخواهند داشت.
در مجموع، پیشبینی میشود که بازار خودرو ایران در هفته دوم خرداد ۱۴۰۴ همچنان در وضعیت رکود تورمی باقی بماند. افزایش قیمتها، کاهش تقاضا و مشکلات تولید، از جمله عواملی هستند که بر این وضعیت تاثیرگذارند. برای بهبود وضعیت بازار، نیاز به اقدامات موثر از سوی دولت و سیاستگذاران اقتصادی وجود دارد.
پیش بینی بازار خودرو (۳ تا ۹ خرداد ۱۴۰۴)
در آستانه هفته اول خرداد ۱۴۰۴، بازار خودرو ایران همچنان در وضعیت بلاتکلیف و متأثر از عوامل کلان اقتصادی قرار دارد. با توجه به تحلیلهای کارشناسان و روندهای اخیر، پیشبینی میشود این بازار در روزهای آینده نیز شاهد نوسانات قیمت، کاهش حجم معاملات و افزایش رکود باشد.
بازار خودرو در هفته اول خرداد نیز با فشار تورمی، انتظار برای افزایش قیمت رسمی و نبود انگیزه خرید از سوی مصرفکنندگان روبهرو خواهد بود. در این شرایط، تنها سیاستهای قاطع و مشخص اقتصادی میتوانند به خروج بازار از این چرخه فرسایشی کمک کنند.
روند افزایشی قیمتها ادامهدار خواهد بود
افزایش قیمتها که در اردیبهشتماه از سوی برخی خودروسازان مونتاژی و واردکنندگان کلید خورد، بهاحتمال زیاد در هفته اول خرداد نیز ادامه پیدا میکند. خبرهای منتشرشده از جلسات داخلی خودروسازان حکایت از آمادهسازی لیستهای جدید قیمتی دارد که عمدتاً بر مبنای تغییرات نرخ ارز نیمایی و رشد هزینههای تولید تنظیم شدهاند.
کاهش معاملات و تداوم رکود تورمی
با وجود افزایش قیمتها، حجم معاملات در بازار خودرو بهصورت محسوس کاهش یافته است. خریداران در انتظار ثبات نرخ ارز و تعیینتکلیف نهایی وضعیت واردات، از خرید دست کشیدهاند. این موضوع به تداوم رکود تورمی در بازار دامن زده و موجب شده تقاضا تنها به خودروهای اقتصادی و با دامنه قیمتی محدود محدود شود.
افزایش تأثیرگذاری خودروهای وارداتی جانبازان
ادامه ترخیص خودروهای جانبازان از گمرک و تسهیل فرآیند شمارهگذاری آنها، میتواند در کوتاهمدت به کاهش محدود قیمت برخی مدلهای وارداتی منجر شود. با این حال، اثر این خودروها بیشتر در بازار خودروهای میانرده و خاص مشهود خواهد بود.
پیش بینی بازار خودرو (۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴)
بازار خودرو ایران در هفته پایانی اردیبهشت ۱۴۰۴ همچنان در وضعیتی بلاتکلیف و ایستا بهسر میبرد؛ وضعیتی که بیش از هر زمان دیگری به تحولات سیاسی و اقتصادی گره خورده است. در این مقطع، تقاضای موثر به حداقل رسیده و فروشندگان نیز با تردید نسبت به آینده قیمتها، تمایلی به عرضه ندارند. همین عامل باعث شده بازار خودرو در سکوت کامل و رکود عمیق باقی بماند.
در سوی دیگر، افزایش هزینههای واردات به دلیل نوسانات ارزی و تغییر منشا ارز باعث شده بسیاری از شرکتهای واردکننده، قیمتهای جدید خود را با رشد قابل توجه اعلام کنند. اگرچه تعرفههای وارداتی مطابق اطلاعیه رسمی سازمان توسعه تجارت، در سال ۱۴۰۴ بدون تغییر باقی خواهد ماند، اما این موضوع تنها بخشی از عدم قطعیت را کاهش داده و نمیتواند به تنهایی موتور محرک بازار باشد.
در همین حال، مشکلات در زنجیره تامین قطعات، خودروسازان داخلی و مونتاژکاران را تحت فشار قرار داده است. کمبود نقدینگی در بخش قطعهسازی، روند تولید را کند کرده و احتمال افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی را در هفتههای آتی بالا برده است.
در چنین شرایطی، انتظار رونق در معاملات یا کاهش محسوس قیمتها واقعبینانه نیست. بازار خودرو ایران در هفته آخر اردیبهشت ۱۴۰۴ در حالت انتظار بهسر میبرد و نگاهها به تصمیمهای کلان ارزی، نتیجه مذاکرات سیاسی و تغییرات احتمالی در سیاستهای تجاری دوخته شده است.
بدون این متغیرها، بازار خودرو همچنان در چرخه رکود و تردید گرفتار خواهد ماند.
پیش بینی بازار خودرو (۲۰ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴)
در ادامه وضعیت نابسامان بازار خودرو، رکود تورمی با چهرهای پیچیدهتر از همیشه سایه بر سر معاملات انداخته و بازار را به حالتی از بلاتکلیفی عمیق فرو برده است. همزمان با توقف روند واردات و کند شدن فرآیند تولید، انتظارات سیاسی و تحولات ارزی، بازار را در سکوتی شکننده نگاه داشتهاند. با وجود بازگشایی سامانه ثبت سفارش، ورود خودروهای وارداتی هنوز نتوانسته بر فضای راکد غلبه کند و بازار در غیاب تقاضای موثر و عرضه پایدار، در مرز ایستایی کامل قرار دارد.
تحلیل روندهای اخیر بازار نشان میدهد که برخی خودروهای خاص وارداتی، همچون مدلهایی از برندهای لوکس، در غیاب عرضه مشخص، با رشد محدود قیمت مواجه شدهاند. در مقابل، خودروهای موجود در بازار که عرضه آنها از سفارشات سال گذشته بوده، با افت قیمت نسبی معامله میشوند. این شکاف قیمتی بهخوبی وابستگی بازار به دو عامل کلیدی، یعنی ارز و سیاست واردات را نمایان میکند.
افزایش هزینههای واردات بهدلیل تغییر منشاء ارز، همراه با تعرفههای جدید و بلاتکلیفی در سیاستگذاری، به شکل خزنده در حال اثرگذاری بر قیمت خودروهای داخلی نیز هست. این افزایش بیشتر در محصولات مونتاژی با منشاء چینی دیده میشود که در قالب طرحهای فروش جدید با بهای بالاتری نسبت به ماههای قبل عرضه شدهاند.
در چنین شرایطی، صنعت خودرو در حالی بهکار خود ادامه میدهد که زنجیره تأمین همچنان با چالشهای ارزی و تاخیر در تخصیص منابع مواجه است. نبود تصمیمگیری بهموقع و شفاف از سوی نهادهای مسئول، و تداوم تعلیق در روند مذاکرات سیاسی، بازار را از ورود به مرحلهای از ثبات باز داشته است.
نویسنده: میلاد قزللو
آخرین دیدگاهها