October 5, 2024

چرا Bmw X7 بهترین خودروی لاکچری شاسی بلند است؟

یک سری 7 به ظاهر شاسی بلند

پس از موفقیت‌های پیاپی مدل‌های مختلف سری هفت بی ام و، تقاضا برای یک خودروی لاکچری شاسی بلند از این برند افزایش یافت. یک بی‌ ام‌ و شاسی بلند سایز بزرگ خودرویی بود که خیلی‌ها منتظرش بودند. اولین بار بی ام و از یک مدل سایز بزرگ لاکچری در حال ساخت در سال 2014 خبر داد و در سال 2018 برای اولین بار از آن رونمایی کرد. BMW X7 از ماه مارس 2019 در اختیار مشتریان و اولین خریدارانش قرار گرفت و در جاده‌ها ظاهر شد. پس از بررسی تخصصی بی ام و i8 2019 در اینجا به نقد و بررسی مدل دیگری از برند بی ام و می‌پردازیم.

تمام BMW هایی که نامشان با X شروع می‌شود شاسی بلند به حساب می‌آیند. اما ابعاد یکسان ندارند. از X1 گرفته که ابعادی در حد و اندازه یک‌هاچ‌بک دارد تا X6 که یکی از بزرگترین و پر طرفدارترین شاسی بلند‌های ساخته شده در طول تاریخ است. اما جای خالی X7 همیشه احساس می‌شد. یک سری هفت شاسی بلند!

حس متفاوت سواری با BMW

نمای عقب بی ام و X7
نمای عقب بی ام و X7

بررسی را با داخل خودرو شروع می‌کنیم. به این دلیل که این یک بی ام و سری 7 است و مانند تمام سری هفت‌های دیگر جوری طراحی شده است که مالک خودرو روی صندلی عقب آن بیشتر احساس راحتی می‌کند. فضای جادار و راحت، تکنولوژی‌هایی که از در و دیوار خودرو می‌ریزد و حریم خصوصی از ویژگی‌های تمام BMWهای سری هفت است.

البته از آنجایی که این خودرو دارای سه ردیف صندلی است منظورمان از ردیف عقب ردیف میانی است. در این ردیف با توجه به پنجره‌های بزرگ دید بسیار خوبی به مناظر بیرونی خواهید داشت و برای جلوگیری از تابش آفتاب یا حفظ حریم خصوصی می‌توانید سایه بان را بالا ببرید و اینگونه می‌توان تمام شیشه‌ها را تیره‌تر کرد.

سانروف‌های بی ام و X7
سانروف‌های بی ام و X7

همچنین می‌توانید از همان جایگاه سرنشین عقب سانروف را نیز کنترل کنید. این خودرو سه عدد سانروف مجزا دارد. بدین ترتیب حداکثر روشنایی روز به کابین وارد می‌شود. همچنین برای شب‌ها که سانروف بود و نبودش فرقی ندارد، ال ای دی‌های کوچکی روی شیشه سانروف قرار داده شده است که با روشن کردن آن‌ها در شب می‌توانید جلوه‌ای زیبا و رویایی به فضای داخل اتاق بدهید. رنگ نور مطابق سایر نور پردازی‌های به کار رفته داخل خودرو است که می‌توان آن را به رنگ‌های متنوعی تنظیم کرد. از خاص بودن این ویژگی اشاره به این موضوع کافی است که تنها در 2 خودرو می‌توانید نورپردازی سقف را پیدا کنید؛ رولز رویس و بی ام و که هر دو از یک خانواده هستند!

روشنایی سقف بی ام و X7
روشنایی سقف بی ام و X7

به غیر از تنظیم رنگ نورپردازی داخلی، تقریبا هر کار دیگری هم می‌شود با سیستم تبلت مانندی که پشت صندلی جلو یعنی روبروی سرنشین عقب قرار دارد انجام داد: تنظیم سیستم ناوبری و دیدن نقشه، کنترل دما، کنترل موسیقی در حال پخش و موارد دیگر.

BMW X7 را می‌توان با 7 صندلی به صورت استاندارد و 6 صندلی به صورت آپشنال خریداری کرد.

صندلی‌های X7 از بهترین و نرم‌ترین متریال‌های موجود ساخته شده است. فضای بین ردیف جلو و میانی برای قرارگرفتن پاها به اندازه کافی هست اما باز هم می‌توان صندلی را عقب‌تر برد تا فضای بیشتری داشته باشید. حتی می‌توان زاویه پشتی صندلی را تغییر داد و در سفر‌های طولانی استراحت کرد و از سفر لذت برد. این خودرو در حالت استاندارد دارای 7 صندلی است. اما با پرداخت 600 دلار بیشتر می‌توانید صندلی‌های “کاپیتان” روی خودروی خود داشته باشید. فرقشان این است که صندلی‌های ردیف میانی از یک دیگر کاملا جدا هستند. هر کدام دسته راحتی خود را دارند و هرکدام از صندلی‌ها به صورت برقی قابل تنظیم می‌باشند.

در مورد گرم کن صندلی هم لازم به ذکر است نه تنها ردیف جلو و وسط، بلکه صندلی‌های ردیف سوم نیز دارای گرمکن صندلی هستند و به غیر از آن کنترل تهویه هوا و 2 عدد خروجی USB هم در اختیار سرنشین ردیف سوم قرار دارد.

صندلی‌های متصل BMW X7
صندلی‌های متصل BMW X7
صندلی های مجزا (کاپیتان ) بی ام و X7
صندلی‌های مجزا (کاپیتان ) بی ام و X7

طراحی BMX X7 چند نکته قابل بحث دارد. چیزی که از همه بیشتر به چشم می‌آید جلو پنجره بزرگ آن است. ممکن است این طراحی به مزاج بعضی‌ها خوش نیاید اما کمپانی BMW به سمت این نوع طراحی در حال حرکت است. به هر حال سایز بزرگ این خودرو نیاز دارد تا قطعات مورد استفاده در آن نیز بزرگ باشد. اما نمی‌توان منکر کمی زیاده‌روی شد. اما در حالت کلی این خودرو بسیار شیک و چشم نواز است.

طراحی BMW X7
طراحی BMW X7

قسمت جلوی اتاق و داشبورد آن بسیار شبیه به بی ام و X5 است. اما حس یکسانی ندارد زیرا در ساخت X7 از متریال‌های با کیفیت‌تر، مانند استیل، چوب و شیشه استفاده شده است. هر قطعه‌ای که از جنس های مذکور نباشد از چرم طبیعی است. روکش صندلی‌ها از چرم مارینا بسیار نرم ساخته شده که به صورت استاندارد روی خودرو قرار گرفته است که در مدل‌های دیگر بی ام و، باید برای داشتن صندلی‌هایی با این روکش پول بیشتری پرداخت کنید. همچنین خریدار X7 می‌تواند با پرداخت پول بیشتر یک خودروی Individual خریداری کند. فرقش جزئیات و قطعات با کیفیت‌تر است. مانند صندلی‌های دست دوزی شده، کلیدهایی از جنس فولاد براق و برش کاری شده، کف پوش‌های ضخیم‌تر و مواردی از این قبیل.

دسته تعویض دنده کریستال
دسته تعویض دنده کریستال
نورپردازی داخلی BMW X7
نورپردازی داخلی BMW X7

غول 8 سیلندر BMW

بد نیست مختصر اطلاعاتی راجع به مشخصات فنی و تجربه رانندگی با این خودرو داشته باشید. BMW X7 50I دارای یک موتور هشت سیلندر توئین‌توربو با حجم 4.4 لیتر است. 460 اسب بخار و 650 نیوتون متر خروجی پیشرانه این خودرو است. ورژن دیگر یعنی BMW X7 40I دارای یک موتور 3 لیتری است که 335 اسب بخار قدرت و 450 نیوتون متر گشتاور توان تولیدی این موتور شش سیلندر است. مصرف سوخت خودرو در بهترین حالت 9.4 لیتر در 100 کیلومتر بزرگراه است که به 40I تعلق دارد و بدترین حالت 15 لیتر برای 100 کیلومتر در شهر است و متعلق به مدل 8 سیلندر یعنی 50I است.

پیشرانه TwinTurbo خودروی BMW X7
پیشرانه TwinTurbo خودروی BMW X7

اولین حسی که از رانندگی با بی ام و x7 به شما منتقل می‌شود، حتی با وجود تمام تکنولوژی‌های به کار رفته در آن، حس سریع و چابک بودن است. با این وجود نمی‌توان فناوری‌های به کار رفته را ندید گرفت. با روشن کردن کروز کنترل نه تنها سرعت خودرو به صورت خودکار تنظیم می‌شود، بلکه به صورت خودکار در مواقع لازم سرعت خودرو را کم می‌کند و به صورت خودکار سر پیچ‌ها‌ فرمان خودرو را کنترل می‌کند تا بین خطوط به رانندگی ادامه دهید. البته شما نمی‌توانید تمام مدت فرمان را رها کنید و در صورتی که دست شما برای یک مدت روی فرمان نباشد چراغ‌های هشدار دهنده چشمک می‌زند و همزمان علائم صوتی به شما یاد آور می‌شود که باید دستتان روی فرمان باشد.

تا دندان مسلح!

در ادامه فهرست بعضی از جذاب‌ترین امکانات و تکنولوژی‌های به کار رفته در X7 را خواهید خواند:

شیشه دو جداره: این ویژگی شاید مقابل تکنولوژی‌های گوناگون زیاد به چشم نیاید، اما به نظر من اهمیت زیادی دارد. شیشه‌های دو جداره به کار رفته در تمام خودرو باعث می‌شود تا درون خودرو بسیار آرام و کم صدا باشد.

کنترل حرکتی: تنها با حرکات دست خود می‌توانید بعضی کارها را از قبیل کم یا زیاد کردن صدای موسیقی یا تعویض منوی در حال نمایش در نمایشگر مرکزی انجام دهید. البته بر خلاف این تکنولوژی دهن پر کن، به نظر نمی‌رسد آنقدر که باید کار با آن راحت باشد. آزمایش‌های انجام شده روی کنترل‌های حرکتی نتایج خوبی نداشته و گویا این قابلیت زیاد کاربردی نیست.

سیستم تنظیم ارتفاع: به ندرت پیش می‌آید سیستم تعلیق یک خودرو به صورت استاندارد قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد. در X7 این امکان وجود دارد و ارتفاع خودرو را می‌شود در پنج حالت تنظیم کرد. هدف از قرار دادن این سیستم سوار شدن راحت‌تر برای افرادی است که برای سوار شدن در این خودرو دارای محدودیت هستند. احترام به مشتری به سبک BMW.

سیستم خود ران: برای سرعت‌های کمتر از 45 مایل بر ساعت می‌توان سیستم IDrive را روشن کرد تا خودرو خودش هدایت و کنترل را بر عهده بگیرد. شما نیاز نیست حواستان به گاز یا ترمز یا فرمان باشد، اما در صورتی که چشم راننده به جاده نباشد به وسیله دوربین‌های مخصوص متوجه می‌شود و به وی هشدار می‌دهد. اگر هشدارها کارساز نباشد خودرو به صورت هوشمند در کنار جاده توقف می‌کند.

سیستم خودران BMW X7

دوربین 360درجه: این تکنولوژی در خودروهای زیادی وجود دارد. اما چیزی که در BMW قرار دارد فوق‌العاده است. این سیستم با دریافت تصاویر چند دوربین، تصویری به شما می‌دهد که گویا یک دوربین خارج از خودرو با فاصله چند متر قرار دارد. شما می‌توانید از هر زاویه‌ای که خواستید نمای بیرونی خودرو یا اطراف خودرو را روی نمایشگر آن ببینید.

سیستم نمایش 360 درجه

سیستم دستیار پارک و خروج از پارک: احتمالا در مورد وجود همچین سیستم‌هایی روی خودروهای مدرن اطلاع دارید. مگر می‌شود BMW از این سیستم روی بزرگترین و لاکچری‌ترین ماشین خود استفاده نکند؟ این خودرو می‌تواند مکان مورد نظر برای پارک را تشخیص دهد و در صورتی که سیستم IDrive را روشن کنید می‌توانید وظیفه پارک کردن را کاملا به خودرو محول کنید. برای خروج از جای پارک هم می‌توانید پس از سوار شدن گزینه Backup Assistant را فعال کرده و خودرو دقیقا از همان مسیری که وارد جای پارک شده است خارج می‌شود.

دستیار پارک BMW X7

قیمت BMW X7 و جمع بندی

پیدا کردن نقطه‌ ضعف در بی ام و X7 کار آسانی نیست! این خودرو هر چیزی که بخواهید در اختیارتان قرار می‌دهد. هم قدرت خوبی دارد، هم امکانات رفاهی فراوان. جادار است و یک خانواده 7 نفره می‌توانند با آن به مسافرت بروند. رانندگی با آن در شهر با این امکانات هوشمند آسان است و بزرگی ابعاد آن حس نمی‌شود.

قیمت پایه بی ام و X7 از حدود 73،000 دلار شروع می‌شود و تا 100،000 دلار هم می‌رسد. احتمال فروش این خودرو در ایران به دو دلیل پایین است. دلیل اول کشش بازار است، قیمت این خودرو با توجه به نرخ ارز و نرخ گمرک فراتر از چیزی است که متقاضی آن زیاد باشد. البته همیشه عده‌ای توان خرید هر خودرویی را خواهند داشت اما هرچه تعداد یک خودرو در یک جامعه کمتر باشد هزینه نگهداری آن بالاتر می‌‌رود و دردسر‌های فراوانی به همراه خواهد داشت.

 

بی ام دبلیو

آخرین دیدگاه‌ها