سیتروئن C4 مدل 2020
سیتروئن یک خودروساز فرانسوی است که امروزه شرکت تابعهای از پژو سیتروئن محسوب میشود. این خودروساز قدیمی بعد از کمپانیهای امریکایی اولین کمپانی خودروسازی بود که به تولید انبوه اتومبیل دست زد. این خودروساز برتر با تولید اتومبیلهای کوچک شهری، اتومبیلهای متوسط، خودروهای لوکس، مفهومی و حتی خودروهای سنگین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتومبیل در دنیاست. یکی از مدلهای بسیار پرفروش و مطرح این کمپانی سیتروئن مدل C4 است. در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی مدل 2020 این خودرو بپردازیم. با ما همراه بوده و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
سیتروئن C4 در یک نگاه
سیتروئن C4 یک خودروی فرانسوی است که از سال 2004 در گروه خودروساز سیتروئن تولید میشود، این خودرو طی این سالها با دو نسل و در انواع ون گرند پیکاسو، هاچبک کراساوور و سدان تولید شده است. سیتروئن C4 کاکتوس یک کراساوور کامپکت کوچک است که دارای 5 درب میباشد و بهصورت هاچبک تولید میشود. تولید این خودرو به سال 2014 باز میگردد. این خودرو در اسپانیا تولید شده و طراحی آن بر اساس پلتفرم PF1 پیاسای صورت گرفته است و در اصل پیریزی کوچکتر ماشین سیتروئن C3 و سیتروئن DS3 است. گفته میشود در نسل جدید این خودرو که در سال 2020 تولید میشود پلتفرم CMP استفاده خواهد شد تا بتوان از نمونه الکتریکی آن نیز بهرهبرداری کرد.
طراحی خارجی سیتروئن C4 مدل 2020
طراحی خارجی سیتروئن C4 در سال 2014 تحسین منتقدان را بههمراه داشت. یک کراساوور هوشمند و با امکانات عالی که بالاتر از سایر رقبا ایستاده بود. از نظر سبکی و عملکرد بهتر از رقبا بوده و برجستگیهای عمیق در طراحی بههمراه ورودی هوای بزرگ روی سپر جلو از جمله ویژگیهای منحصربهفرد آن محسوب میشد.
لاستیکهای محافظ طراحی شده روی درب خودرو در مدل 2020 به پایینترین سطح ممکن انتقال داده شدهاند و از حجم و سایز آن کاسته شده است.
در نمای روبهرو، سپر پهن، چراغهای کشیده، جلوپنجره کوچک و محدود دو تکهای، ورودی هواهای کوچک تعبیه شده در پایین سپر جلو، چراغهای مهشکن کوچک و آرم یکدست و کرومی سیتروئن از جمله مواردی است که جلب توجه میکند. در طراحی جدید این خودرو از خطوط عمیق و تهاجمی خبری نیست، همین سادگی و یکپارچگی سبب میشود سیتروئن C4 از نمای روبهرو بسیار پهنتر بهنظر برسد.
در نمای پشت سر شاهد تغییرات چندانی نیستیم و همهچیز مطابق قبل قرار گرفته است، شاید نکته جالب توجه حضور آنتن کوسهای روی سقف باشد که بهنظر میرسد در حالت استاندارد روی خودرو قرار گرفته است. رینگهای آلیاژی 17 اینچی از جمله دیگر مشخصههای طراحی خارجی C4 است.
طول این خودرو 4170 میلیمتر و عرض آن 1714 میلیمتر و ارتفاع آن نیز 1534 میلیمتر میباشد، از این اندازهها میتوان متوجه شد که این خودرو در کلاس کراساوورهای کوچک یا SUV جای میگیرد.
در مقایسه با رقبایی نظیر رنو کپچر و فولکس واگن T کراس و هوندا HRV در این کلاس باید گفت این خودرو از نظر طراحی خارجی خوب عمل کرده است اگرچه هوندا با یک طراحی فوقالعاده مدرن و تهاجمی و عامهپسند در این کلاس حرف اول را میزند. در مقایسه با هوندا، سیتروئن یک خودروی کاملا ساده از نظر طراحی بهنظر میرسد که این مسئله کمی از محبوبیت آن خواهد کاست.
طراحی داخلی و امکانات سیتروئن C4 مدل 2020
از نظر طراحی داخلی باید گفت این اتومبیل با نسلهای قبل خود تفاوت چندانی ندارد. مهمترین انتقادی که به طراحی داخلی وارد است سقف کوتاه در قسمت پشتی کابین است، بهطوریکه ممکن است سر افراد بلند قد به سقف ساییده شود. از طرفی سبکی این خودرو در مقایسه با رقبایی چون گلف و فورد امکان عملکرد بهتری برای آن فراهم کرده است. وزن 1100 کیلوگرمی آن باعث میشود تا این خودرو سبکتر از رقبایش در این کلاس باشد. اگرچه بسیاری معتقدند این سبکی باعث میشود احساس ناخوشایندی از ناامنی به راننده منتقل شود و همچنین حرکات بدنه و تکانها در موقعیتهای چالشبرانگیز و همچنین عدم احساس امنیت در سرعتهای بالا از جمله انتقاداتی است که به این بخش وارد میشود.
وجود صندلیهای پهن و راحت باعث میشود از نشستن در کابین خسته نشوید و بهنظر میرسد این صندلیها احساس راحتی در مسافرتهای طولانی را به سرنشینان هدیه میدهد که در این کلاس بینظیر است.
فضای حمل بار 358 لیتری آن با خواباندن صندلیهای عقب به 1170 لیتر میرسد که این مورد نیز باعث می شود C4 در مقایسه از رقیبانی چون پژو 2008 و رنو کپچر از عقبتر باشد، اگرچه قابلیت خواباندن صندلیهای عقب و اضافه کردن به بخش محفظهبار از این نقص به مقدار قابل ملاحظهای کاسته است اگرچه به گفته کارشناسان این مسئله یکی از نقاط ضعف C4 کاکتوس محسوب میشود.
کابین ضد صدا و شیشههای ضخیم باعث میشود تا آرامش بیشتری در کابین حکمفرما باشد، این خودرو نسبت به مدل های قبلی بهنسبت بی سروصداتر است و همین مسئله برای آن یک امتیاز ویژه محسوب میشود.
از امکانات ویژه آن میتوان به ورودی بدون کلید، فرمان صوتی، پورت USB، سیستم اتو اندروید و اپل کارپلی اشاره کرد. از دیگر انتقاداتی که کارشناسان به کابین سیتروئن وارد دانستند استفاده حداقلی از کلیدهای کنترلر روی جلوداشبورد و کنسول بود، اگرچه صفحه نمایش لمسی یکی از ره آوردهای تکنولوژی پیشرفته در این خودرو است اما عدم وجود کلیدها باعث سردرگمی راننده خواهد شد.
در حالت کلی میتوان گفت از نظر طراحی داخلی و کیفیت مواد بهکار رفته در کابین سیتروئن نسبت به رقبایی چون فولکس واگن و همچنین کیا بسیار عقبتر است و از برندی چون سیتروئن میتوان انتظار بیشتری داشت.
قدرت فنی و موتور سیتروئن C4 مدل 2020
این خودرو با دو پیشرانه 1.2 لیتری و 1.6 لیتری توربوشارژ عرضه میشود. پیشرانه 1.2 لیتری 12 سوپاپه است و قدرتی معادل 80 اسببخار تولید میکند، موتور 1.6 لیتری نیز 8 سوپاپ دارد و دارای قدرت 98 اسببخاری میباشد. این خودرو با سه آپشن گیربکس 5 سرعته دستی، 5 سرعته دستی و اتوماتیک و همچنین 6 سرعته دستی و اتوماتیک عرضه میشود. در حالت گیربکس دستی قدرت موتور تا 130 اسب بخار پیش میرود و در موتور دیزلی در حالت گیربکس دستی این قدرت به 110 اسببخار میرسد. استاندارد این موتور از نظر آلایندگی یورو 6 میباشد.
سیتروئن C4 دارای حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت برای موتور 1.2 لیتری و 180 کیلومتر در ساعت برای موتور 1.6 لیتری است و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن نیز بهترتیب 13.7 و 9.5 ثانیه میباشد.
در این مورد باید گفت خودروی سیتروئن C4 در مقایسه با تمام رقبایش در این کلاس علیرغم سبکتر بودن کندتر عمل میکند و شتاب کمتری دارد. یکی دیگر از انتقادات وارد به سیتروئن مربوط به عدم تولید مدل دو دیفرانسیل از این خودرو است، این در حالی است که رقیبی چون رنو کپچر در این کلاس با ارائه مدل دو دیفرانسیل و شتاب بیشتر توانسته است C4 را پشت سر بگذارد.
از نظر مصرف سوخت نیز متوسط سوخت C4 کاکتوس در موتور 1.2 لیتری 65.7 مایل در ازای هر گالن و در موتور 1.6 لیتری 70.6 مایل در ازای هر گالن میباشد.
قیمت سیتروئن C4 مدل 2020
قیمت این خودرو با توجه به آپشنهای انتخابی از 21535 پوند در حالت استاندارد تا 23880 پوند در حالت فولآپشن متغیر است. از نظر قیمت نیز باید گفت سیتروئن با توجه به امکاناتی که ارائه میدهد نسبت به رقبایی چون و پژو 2008 گرانتر است.
سیتروئن C4 در ایران
حضور سیتروئن C4 به سال 95 باز میگردد. البته آن زمان مدل سدان سیتروئن C4 در ایران عرضه میشد که از طراحی خارجی خوبی برخوردار بود، امکانات و تسهیلات قابلقبولی به مشتریان ارائه میداد و از ایمنی کافی برخوردار بود. در آن زمان قیمت این خودرو در بازار ایران 140 میلیون تومان تعیین شده بود. این خودرو با همکاری سایپا به ایران وارد و در ادامه مونتاژ شد. البته بعد از خروج امریکا از برجام و اعمال تحریمها این خودروساز فرانسوی نیز همکاری خود را با ایران بهطور کامل قطع کرد.
جمعبندی نهایی
با توجه به نکات ارائه شده میتوان نتیجه گرفت، سیتروئن C4 علیرغم ظاهر جذابش، مزیتهای دیگری نسبت به رقبا ندارد، این خودروی کراساوور کوچک با قیمت در حد متوسط یک خودروی مناسب برای خانوادههای سطح متوسط جامعه است که بهدنبال رانندگی راحت و آرام هستند.
آخرین دیدگاهها