نیسان جوک مدل 2020
نیسان یک کمپانی خودروسازی چند ملیتی است که توانسته است بهخوبی بازار خرید و فروش خودروی دنیا را در دست بگیرد. توان بالای موتور، طراحی قابلقبول و امکانات پیشرفته از جمله مواردی است که نیسان را به یک برند محبوب و مورد اعتماد تبدیل کرده است. یکی از مدلهای پرطرفدار نیسان در کلاس مینی SUV، مدل جوک است، در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی نیسان جوک مدل 2020 بپردازیم. اگر به این خودرو علاقهمند هستید با ما همراه باشید و نظرات خود را در ارتباط با این خودرو با ما به اشتراک بگذارید.
نیسان جوک در یک نگاه
شاید بتوان گفت نیسان جوک از آن دست خودروهایی است که بیشتر مورد توجه و علاقه نسل جوان واقع میشود. طراحی مفهومی و دلنشین آن بیشتر شباهت به خودروهای اسپرت دارد، اما این زیبای ژاپنی در کلاس مینی SUV، یعنی کراساوورهای جمعوجور یا اصطلاحا “نیمشاسی” قرار میگیرد. تولید آن به سال 2010 میلادی باز میگردد. بعد از ورود به بازار محبوبیت این خودرو بهحدی زیاد بود که در سال اول تولید فروش بسیار بالاتری از پیشبینیهای کارشناسان را تجربه کرد. این خودرو آنقدر در سالهای اولیه تولید سروصدا بهپا کرد که میتوان گفت خودروهایی مثل تویوتا CHR ، هیوندای کونا و کیا استونیک تنها با هدف پایین کشیدن نیسان جوک تولید و روانه بازار شدند. این خودرو بهقدری محبوبیت داشت که تا سالها با همان فیس و طراحی اولیه تولید شد و تنها تغییرات جزئی در امکانات را طی این سالها تجربه کرد. مهمترین رقبای نیسان جوک در کلاس کراساوور کامپکت سانگ یانگ تیوولی ساخت کرهجنوبی و رنو کپچر فرانسوی هستند. مدل 2020 نیسان جوک دومین نسل از این خودروی پرطرفدار است که روانه بازار میشود. گفتنی است این خودرو دیگر بازار امریکای شمالی را در سال جدید ندارد اما در اروپا همچنان با محبوبیت بهفروش میرسد. نسل جدید نیسان جوک نسبت به نسل قبلی خود جذابتر و مدرنتر بهنظر میرسد.
طراحی خارجی نیسان جوک: سنتشکن، مدرن، جذاب
بهنظر میرسد نیسان جوک 2020 در طراحی خارجی تغییرات زیادی را تجربه کرده است. از تغییر در جلوپنجره تا طراحی چراغهای جلو و عقب تا طراحی دو رنگ بدنه و سقف خودرو از جمله مواردی است که میتوان بهآن اشاره کرد. جلوپنجره جدید این خودرو همخوانی بیشتری با چراغهای گرد پایین آن دارد، بهنظر میرسد نیسان سعی کرده است یک طراحی متفاوت را در این کلاس ارائه کند و البته باید گفت در این امر موفق هم عمل کرده است. چراغهای جلو اگرچه از نظر ظاهری تغییر زیادی نکرده است اما الگوی روشنایی آنها دیگر بهصورت دایرهای نیست و بهشکل یک چراغ LED سهگانه درآمده است.
گلگیرهای قوسدار و برجسته و چرخهای کمی بزرگتر، چهره خشنتری به نیسان جوک جدید بخشیده است، چرخهای جدید 19 اینچی چهره جذابی به خودرو میبخشد اگرچه بهنظر میرسد همچنان با لاستیکهای 17 اینچی سابق نیز جذابیت داشته باشد.
در حالت کلی وقتی از نمای روبهرو به نیسان جوک نگاه میکنیم آنچه بیش از همه به ذهن میرسد یک طراحی بسیار مفهومی اسپرت است، شاید بههمین دلیل است که گفته میشود نیسان جوک خودروی نسل جوان است.
کارشناسان طراحی کمپانی نیسان میگویند نسل جدید جوک نسبت به نسل قبلی از نظر ابعاد تغییراتی داشته است و سعی شده تا این خودرو کمی بزرگتر شود، این تغییرات در قسمت فضای پای سرنشینان عقب و ارتفاع خودرو و کمی هم از نظر طولی بیشتر شده است. در حالحاضر ابعاد نیسان جوک به 4210 میلیمتر طول، 1595 میلیمتر ارتفاع و 1800 میلیمتر عرض رسیده است. اگرچه نیسان جدید از نظر ابعاد خود را به رقبایش نزدیک کرده است اما از نظر طراحی خارجی باید گفت نیسان جوک واقعا نسبت به رقبایی چون کپچر و سانگ یانگ بسیار زیباتر عمل کرده و از حریفان واقعا پیشی گرفته است.
حجم صندوقعقب نیسان جوک جدید 422 لیتر است که یک افزایش 20 درصدی نسبت به نسل گذشته تجربه کرده است، گفته میشود علی رغم ابعاد بزرگتر جوک جدید، وزن این خودرو نسبت به قبل 23 کیلوگرم کمتر شده است.
طراحی داخلی نیسان جوک: ایمن، پیشرفته، زیبا
خودرو نیسان جوک از نظر طراحی داخلی نیز تغییرات زیادی را اعمال کرده است، با ورود به خودرو اولین چیزی که بهچشم میخورد یک صفحه نمایش 8 اینچی تمام رنگی لمسی است که درست در کنار فرمان قرار گرفته است. دکمههای کنترلر و همچنین خروجیهای تهویه بهزیبایی در زیر صفحهنمایش قرار داده شدهاند، از نظر طراحی داخلی نیسان جوک کمی با سلیقهتر از رقبایش عمل کرده است و برای اینکه از نظر امکانات از رقبای سرسختش عقب نماند نسل جدید جوک به سیستم اتواندروید و اپلکارپلی و سیستم صوتی Bose با هشت اسپیکر نیز مجهز شده است.
طراحی کنسول وسط این خودرو نیز کمی تغییرات را تجربه کرده اما باز هم همان اصالت و سادگی قبل را در طراحی جدید حفظ کرده است.
از طرفی این خودرو امکان کنترل کردن سیستمهای داخلی مثل روشن و خاموش کردن خودرو، قفل کردن دربها و روشن کردن چراغها با استفاده از تلفنهای هوشمند را برای کاربران فراهم کرده است.
یکی از انتقاداتی که به طراحی داخلی و کابین نیسان جوک وارد است فضای کوچک برای سرنشینان عقب است که اگرچه برای 3 فرد بزرگسال طراحی شده، اما عملا دو نفر میتوانند به راحتی از آن استفاده کنند و طراحی عقب بهگونهای صورت گرفته است که سرنشینان در آن قسمت اشراف خوبی به اطراف نخواهند داشت.
متریال بهکاررفته داخلی و اکسسوریهای داخل کابین از کیفیت بالا و قابلقبولی دارند و در مقایسه با رقبا باید گفت بسیار رقابتی است.
سیستم کمکراننده و ایمنی در نیسان جوک جدید بسیار پیشرفتهتر شده است و شامل ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و پایش نقاط کور میباشد. مهمترین ویژگی این خودرو در بخش امکانات که آن را از رقبا متفاوت میکند سیستم خودران پروپایلوت یا سیستم نیمهخودران است که در جوک جدید ارائه شده است.
موتور و فنی: پرقدرت، کممصرف
این کراساوور دارای یک پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندری توربو است که قدرت 117 اسببخاری دارد، این نیرو بهواسطه یک گیربکس 6 سرعته دستی یا 7 سرعته دو کلاچ بهصورت دیفرانیسل جلو یا دو دیفرانسیل به چرخها منتقل می شود. شتاب اولیه آن 11.6 است که در مقایسه با رقبایی چون رنو کپچر و سانگ یانگ کمی کند بهنظر میرسد اگرچه از نظر وزنی از آنها اندکی سبکتر است. نهایت سرعت این خودرو نیز 170 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن بهصورت متوسط 28 مایل در ازای هر گالن است.
نسل دوم نیسان جوک براساس پلتفرم CMF-B رنو ساخته میشود که چند پیشرانه متنوع نیز روی آن قابلیت نصب خواهد داشت، این بهآن معناست که ممکن است پیشرانههای 1 و 1.3 لیتری بنزینسوز و همچنین 1.5 لیتری دیزل نیز برای این خودرو طراحی شوند.
قیمت نیسان جوک مدل 2020
این خودرو در بازار جهانی در طبقه خودروهای قیمت متوسط قرار دارد، قیمت نیسان جوک از حدود 15 هزار پوند آغاز شده و در حالت فولآپشن به 25 هزار پوند میرسد.
نیسان جوک در ایران: پرطرفدار و لاکچری
برند خودروسازی نیسان همواره یکی از برندهای پرفروش و مورد استقبال ایرانیان بوده است، اگر فکر میکنید منظور از محبوبیت، همان نیسانهای معروف آبیرنگ است اشتباه میکنید ما از محصولاتی مثل نیسان پاترول، نیسان ایکس تریل، نیسان رونیز و امثال آن است. نیسان جوک نیز یکی از مدلهای این کمپانی ژاپنی است که توسط نمایندگی رسمیاش، شرکت جهان نوین آریا در ایران عرضه میشود.
نیسان جوک در ایران با سه تریم اسپرت، پلاتینیوم و اسکای پک عرضه شده است، آخرین مدل موجود در ایران به سال 2017 باز میگردد و اگر اکنون به سایت نمایندگی نیسان مراجعه کنید اعلام شده است که فروش این خودرو تا اطلاع ثانوی در نمایندگیها مسدود است. علت آن هم کاملا مشخص است: تحریمهای امریکا! این مسئله در چند سال اخیر سبب شده است اکثر خودروسازان خارجی که در ایران نمایندگی داشتند بعد از تحریمها از کشورمان خارج شوند.
در حال حاضر مدلهای کارکرده و صفر کیلومتر نیسان جوک موجود در ایران که تولید سال 2017 است قیمتی معادل 680 تا 800 میلیون تومان دارند.
جمعبندی نهایی
در مورد این خودرو انتقادات کمی از کارشناسان حوزه خودرو شنیده شده است، شاید بههمین دلیل است که یکی از پرفروشترین محصولات نیسان در سراسر دنیاست. طراحی جالب و عامهپسند، امکانات عالی و رانندگی راحت این خودرو از جمله نقاط مثبت آن است، از طرفی باید گفت کوچک بودن فضای صندلیهای عقب و همچنین شتاب اولیه آن که نسبت به رقبا کمی کندتر بهنظر میرسد از نقاط منفی آن است که ممکن است برای کسانی که علاقهمند بهراحتی در سفر و یا رانندگی هیجانانگیز هستند کمی دلسردکننده باشد. در هر صورت میتوان گفت این خودروی ژاپنی ارزش آن را دارد که صاحبش باشید.
آخرین دیدگاهها