سوزوکی ویتارا 2019
ویتارا پرفروشترین کراساوور کمپانی سوزوکی است. مدل ویتارا یک مدل پرطرفدار و خوشنام در ایران میباشد. از محبوبیت بالایی برخوردار است و امکانات آن از نظر خریداران ایرانی قابلقبول است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات فنی و ظاهری ویتارا مدل 2019 بپردازیم. اگر از علاقهمندان به این خودروی ژاپنی هستید با ما همراه باشید.
تاریخچه کمپانی سوزوکی
کمپانی سوزوکی با عنوان یک کارخانه نخریسی از سال 1909 وارد دنیای صنعت شد. از سال 1937 این کمپانی شروع به طراحی اولین خودروهای خود کرد و در سال 1939 میلادی اولین خودروی سوزوکی رسما تولید شد. بعد از جنگ جهانی دوم کمپانی سوزوکی اولین موتورهای خود را روانه بازار کرد، تا سالها فعالیت سوزوکی بر تولید موتور متمرکز شده بود اما در سال 1955 این کمپانی مجددا تولید خودرو را آغاز کرد و “سوزولایت” را به دنیا معرفی نمود. کمکم فعالیت سوزوکی به خارج از مرزهای ژاپن کشیده شد و در تایلند، امریکا و کانادا هم مشغول به فعالیت در زمینه خودرو گردید. یکی از سهامداران بزرگ کمپانی سوزوکی، کمپانی بزرگ جنرالموتورز امریکا بود که در سال 2010 سهام خود را به فولکسواگن واگذار کرد. این کمپانی ژاپنی معروف در سالهای فعالیتش با کمپانیهای بزرگی چون فیات، سوبارو، مزدا، نیسان و میتسوبیشی نیز همکاری نزدیک داشتهاست.
همهچیز درباره سوزوکی گرند ویتارا
این مدل از سوزوکی از سال 1988 در ژاپن، کانادا، اسپانیا و اکوادور تولید و از سال 1386 در ایران با نام گرند ویتارا تولید و عرضه شدهاست. خودروی ویتارا مدل 2019 نسل پنجم از این مدل است که در سال گذشته میلادی یک فیسلیفت جامع را پشتسر گذاشت. ویتارا در زمره خودروهای SUV جمع و جور قرار دارد. دو دیفرانسیل است و با گیربکس 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک تولید میشود. از لحاظ امکانات و ایمنی در سطح قابلقبولی قرار دارد و از نظر قیمت نسبت به سایر رقبای همرده منصفانهتر عمل کردهاست.
طراحی خارجی سوزوکی ویتارا 2019
از نظر طراحی خارجی ویتارا بعد از فیسلیفت سال گذشته به ظاهر قابلقبولتری دست پیدا کرد. با این چهره جدید او بهخوبی توانست با رقبای جدیدش هیوندای کونا و سیت آرونا وارد رقابت شود. تغییرات بیرونی ویتارا 2019 بسیار ظریف و ناچیز است. قسمت پایین سپر جلو مجددا طراحی شده است و دارای یک شبکه با شکافهای عمودی است. چراغ عقبهای قدمی جای خود را به لامپهای LED دادهاند، چراغ دنده عقب نیز در بخش میانی سپر قرار گرفتهاست، رینگهای آلیاژی رنگی شدهاند و از نظر بدنه خودرو نیز دو نمونه رنگبندی جدید ارائه کردهاست.
طراحی داخلی Suzuki Vitara مدل 2019
تغییرات ایمنی در ویتارا بهنسبت سایر تغییرات ملموستر است، رنگی شدن پنل پشت آمپر یکی از چشمگیرترین تغییرات در فیسلیفت پرفروشترین کراساوور سوزوکی است، این تغییر باعث لوکستر دیده شدن این بخش شدهاست، پلاستیک بهکار رفته در ساخت قطعات داخلی کابین نیز بهبود کیفیت داشته و نسبت به قبل نرمتر و منعطفتر است و این مسئله باعث جلب توجه علاقهمندان این خودرو میشود. از نظر ساختاری این پلاستیک فشرده بسیار مستحکم است و بهنظر میرسد تا سالیان سال بهخوبی بتوان از آن بهره برد.
ویتارا با این که یک کراساوور کوچک است اما فضای داخلی خوبی دارد و چهار فرد بالغ بهراحتی در آن جا میگیرند اگرچه صندلیهای عقب بهنسبت باریک هستند و بهسختی سه نفر روی صندلیهای عقب میتوانند کنار هم بنشینند. کنسول آن نیز فضای مناسبی داشته و در جای خوبی قرار گرفتهاست.
در طراحی داشبورد ویتارا سعی بر بهبود طراحی شدهاست، با این حال، علیرغم وجود ساعت آنالوگ، صفحهنمایش چند اینچی و روکش براق، تقریبا باقی موارد همان طراحی قدیمی خود را حفظ کردهاند.
در کنار فرمان انواع دکمههای کنترلکننده وجود دارد که اگرچه کار را برای راننده آسان میکند اما از نظر تکنولوژی روز کاملا قدیمی است. دکمههای کنترل صدا، کروز کنترل و درایو مود نیز روی فرمان قرار دارند.
صفحه نمایش رنگی 7 اینچی ویتارا اگرچه بسیار با کیفیت بهنظر میرسد اما در مقایسه با نمونههای مشابه در دیگر خودروها مثل رنو کپچر دارای سطح پایینتری است. مدل 2019 دارای سیستم اپل کارپلی و اندروید اتو نیز هست که از مهمترین آپشنهای خودروهای جدید بهشمار میآیند.
موتور و فنی سوزوکی ویتارا
سوزوکی در جدیدترین نسخه خود دارای موتور بنزینی 1.0 لیتری و 1.4 لیتری توربوشارژ است که جایگزین موتور 1.6 لیتری قبلی میشود. موتور یک لیتری دارای 110 اسببخار (82 کیلو وات) قدرت، سه سیلندر و موتور 1.4 لیتری دارای 140 اسببخار (104 کیلووات) قدرت و چهار سیلندر است. هر دو مدل را میتوان با گیربکس دستی یا اتوماتیک انتخاب کرد.
مصرف سوخت آن بین 44 مایل در ازای هر گالن در مسافتهای شهری و 70 مایل به ازای هر گالن در مسافتهای برون شهری در تغییر است.
شتاب صفر تا صد ویتارا حدود 11.5 ثانیه و نهایت سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت است.
تریمهای مختلف سوزوکی ویتارا
ویتارا 2019 با دو تریم مختلف روانه بازار شدهاست. SZ-4 و SZ-T که هردوی آنها از نظر ایمنی و امکانات در شرایط خوبی هستند. در حالت استاندارد هر دو مدل دارای چرخهای آلیاژی، چراغهای دیلایت، کنترل آب و هوا دو منطقهای، سیستم کروز کنترل هستند، در مدلهای سفارشی تمام لامپها از نوع LED هستند، دارای سانروف پانوراما، ورودی بدون کلید، صندلیهای چرمی و طیف گستردهای از آپشنهای کمک راننده از نظر ایمنی هستند.
فرق اساسی این تریمها در سیستم موتور آنهاست. مدل SZ-T با هر دو گونه موتور نام برده شده قابل خریداری است در حالی که SZ-4 فقط با موتور 1.0 لیتری، گیربکس دستی و تکدیفرانسیل عرضه میشود.
قیمت سوزوکی ویتارا در بازارهای جهانی از 22500 دلار در حالت استاندارد تا 34000 دلار در حالت فولآپشن متغیر است.
بررسی ایمنی سوزوکی ویتارا
بدنه ویتارا از فولاد کششی ساخته شدهاست و همین مسئله باعث میشود علیرغم وزن سبک بسیار مقاوم باشد. در صورت بروز حوادث ویتارا دارای 7 کیسه هوای استاندارد است، همچنین دارای کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم فشار باد تایرهاست.
از نظر ایمنی در سال 2015 ویتارا توسط EuroNCAP آزمایش شد و 5 ستاره دریافت کرد. برای استفادههای برونشهری در جادههای کوهستانی و روستایی استفاده از مدل دو دیفرانسیل مناسبتر است. ویتارا 2019 دارای فهرست کاملی از امکانات ایمنی نظیر: کنترل ترافیک تطبیقی، هشدار خروج از مسیر، ترمز اضطراری ضد قفل، هشدار رانندگی خطرناک، سیستم هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک عقب میباشد.
رقبای جهانی ویتارا 2019
از نظر امکانات، ایمنی و مصرف سوخت سوزوکی ویتارا در این کلاس در سطح جهانی رقبایی چون میتسوبیشی ASX، مزدا CX-3، نیسان قشقایی، سوبارو XV و هیوندای کونا دارد.
سوزوکی ویتارا در ایران
در حال حاضر ویتارای تولید شده در ایران نسل سوم این خودروی ژاپنی است که توسط ایران خودرو به مشتریان عرضه میشود. با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در ایران و تحریمها و انحصار تولید خودرو توسط شرکتهای داخلی و سیاستهای سختگیرانه در واردات خودروهای خارجی بهنظر میرسد مدلهای جدید این خودرو بهسختی راهی برای ورود به بازار ایران داشته باشند. خودروی گراند ویتارا مدل سال، تولید شده در ایران خودرو اکنون با قیمت 460 میلیون تومان عرضه میشود و دارای امکانات زیر است:
- استاندارد آلایندگی: يورو 4
- سیستم ترمز: سيستم ترمز ضد قفل، سيستم توزيع متعادل نيروی ترمز
- کیسه هوای ایمنی: 2 عدد برای راننده و سرنشين، 2 عدد جانبی نصبشده برای سرنشينان جلو، 2 عدد پردهای نصبشده برای سرنشينان جلو و عقب
- فرمان: هيدروليكی، چرمی و كليدهای كنترل روی فرمان
- سیستم تهویه: اتوماتيك با صفحه ديجيتال
- سیستم صوتی: راديو/CD / MP3 /DVD، مانيتور LCD هفت اينچ لمسی برای سرنشينان جلو و 2 عدد مانيتور پشتسری برای سرنشينان عقب، امكان پخش از روی كارت SD و فلش و امكان برقراری ارتباط بلوتوث
- چراغها: تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل اتاق، مهشكن جلو (هالوژن) و عقب
- آينهها: آيينههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار مجهز به گرمكن
- شیشهها: شيشه بالابر برقی جلو و عقب
- تزئینات: تريم خاكستری، زه كرومی روی دربها و جلو پنجره و سپر جلو جديد
- تجهیزات ایمنی: يستم ضد سرقت خودرو (ايموبيلايزر)، كمربند ايمنی جلو سه نقطهای قفل شونده با قابليت تنظيم ارتفاع + پيشكشنده و محدود كننده نيرو، 3 عدد كمربند سه نقطهای قفل شونده عقب، سيستم اتوماتيك سوخت در هنگام تصادف، قفل مركزی لمسی، قفل دربها با پاسخ فلاشر، قفل زاپاس بند و هشدار دهنده دندهعقب با قابليت نمايش فاصله با مانع
- رینگ و لاستیک: 17 اينچ آلومينيومی
- صندلی: مجهز به گرمكن صندلیهای جلو و چرمی
- سایر تجهیزات: كامپيوتر سفری، كروز كنترل، تكيهگاه دست راننده و سرنشين با قابليت تنظيم، جك هيدروليك درب موتور، سيستم رهياب، سانروف و استارت بدون كليد
از نظر فنی نیز کیفیت آن بهشرح زیر است:
- نوع موتور: 4 سيلندر خطی
- حجم موتور: 2400 سیسی
- حداکثر توان موتور: 169/6000 اسببخار
- حداكثر گشتاور: 227/3800 نیوتنمتر
- نسبت تراكم: 10.5 بر يك
- تعداد سوپاپ: 16
- نوع سوخت سازگار: بنزين
- سيستم انژكتوری: پاشش چند نقطهای
- استاندارد حد آلايندگی: يورو 4
- حداکثر سرعت: 75 کیلومتر بر ساعت
- شتاب صفر تا 100: 12 ثانیه
- سيستم انتقال قدرت: دو ديفرانسيل چهار حالته
- مصرف سوخت داخل شهر: 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر
- مصرف سوخت خارج شهر: 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر
- مصرف سوخت تركيبی: 9.7 لیتر در هر صد کیلومتر
- طول خودرو: 4500 میلیمتر
- عرض خودرو: 1810 میلیمتر
- ارتفاع خودرو: 1695 میلیمتر
- فاصله بين دو محور چرخهای عقب و جلو: 2640 میلیمتر
- وزن خودرو: 1567 کیلوگرم
- گنجايش مخزن سوخت: 66 لیتر
جمعبندی نهایی
با توجه به نکات ارائه شده باید گفت ویتارا اگرچه از نظر ظاهری نسبتبه سایر رقبا کمی عقبتر است، اما از نظر اقتصاد سوخت، ایمنی، کیفیت رانندگی و قدرت موتور حرفهای زیادی برای گفتن دارد و برای خانواده های متوسط رو به بالا انتخاب خوبی خواهد بود.
آخرین دیدگاهها