April 18, 2024

تسلا 3 مدل 2020

تسلا! یک نام تازه اما پرآوازه و مشهور در دنیای خودروسازی امروز و مطمئنا آینده. ورود خودروهای الکترونیکی به دنیای خودرو یکی از اتفاقاتی بود که سال‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد و درست همانند رویایی که به واقعیت بپیوندد در سال‌های اخیر به‌وقوع پیوست و اکنون شاهد حضور این مدل از خودروها و جایگزینی احتمالی مدل‌های آینده با آنها خواهیم بود. شاید با شنیدن نام ماشین هوشمند اولین اسمی که به ذهنتان خطور می‌کند “تسلا” باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی و نقد و بررسی تسلا 3 مدل 2020 یکی از پرفروش‌ترین محصولات کمپانی تسلا موتورز بپردازیم. با ما همراه باشید و نظرات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

تسلا 3 مدل 2020

تسلا 3 مدل 2020

در مورد تسلا 3 چه می‌دانید؟

تسلا موتورز یک کمپانی خودروسازی امریکایی است که تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات مورد نیاز ترن‌های برقی در دنیاست. البته گفتنی است پکیج‌های باتری لیتیوم‌یون خودروسازهای مشهوری چون تویوتا و دایملر آ‌گ نیز توسط تسلا تولید می‌شود. اولین خودروی تمام برقی این کمپانی تسلا رودستر نام داشت که تحولی عظیم در صنعت خودروسازی برپا کرد. تولد تسلا در سال 2008 با سرعت و شتاب فوق‌العاده و طراحی مفهومی و زیبا باعث شد تا تسلا خودروی آیندگان لقب بگیرد. تسلا 3 اولین بار در سال 2016 رونمایی شد، از آن سال تا سال 2019 این مدل پرفروش‌ترین خودروی برقی جهان نام گرفته است. این خودرو یک سدان خوش چهره 4 درب است که گنجایش 5 سرنشین را دارد و یک خودروی تمام برقی به‌شمار می‌رود. تسلا در مدل‌های قدیمی‌تر محور عقب است و در مدل سال 2020 به صورت دو دیفرانسیل عرضه شده و به صورت دو موتوره تولید می‌شود و در کلاس خودروهایCompact executive car) D) جای می‌گیرد. اگرچه این خودرو در زمره ایمن‌ترین خودروهای جهان قرار دارد اما اشکلات فنی به‌وجود آمده در باتری و برخی مسائل حاشیه‌ای سبب شد سال گذشته میلادی تسلا 3 بدترین سال خود از نظر حواشی را پشت‌سر بگذارد.

طراحی خارجی تسلا 3 مدل 2020: کپی‌برداری ناشیانه

به گفته کارشناسان تسلا از یک طراحی مینی مالیستی در خارج و داخل اتومبیل استفاده کرده است. اما این به معنای چشم نواز نبودن آن نیست. در نگاه اول تسلا 3 خودرویی از آینده تصور می‌شود و طراحی خارجی آن به شکل عجیبی دلنشین است. برخی از منتقدان به طراحی خارجی تسلا معتقدند در طراحی خارجی این خودرو از المان‌های طراحی پورشه پانامرا استفاده شده است.
همانطور که اشاره کردیم این خودرو از نظر طراحی بسیار محتاطانه و مینی‌مالیستی عمل کرده است، در حالت کلی تسلا را رقیب سرسختی برای آئودی A4 و بی‌ام‌و سری 3 می‌دانند اما حداقل از نظر طراحی خارجی نمی‌توان این رقابت را عادلانه دانست. از نمای روبه‌رو باید گفت تسلا 3 چهره‌ای فضایی دارد، سپرجلو یک‌پارچه با چراغ‌های کشیده در منتهی‌علیه طرفین که نمایی باز از خودرو در روبه‌رو ارائه می‌کند. برآمدگی گلگیرهای جلو حتی از نمای روبه‌رو مشهود است، یک فضای مشبک کوچک و دو ورودی هوای کاملا باریک در طرفین خودور تمام طراحی نمای روبه‌رو را تشکیل می‌دهد. اگرچه می‌توان به‌خوبی فهمید که این طراحی تا چه میزان به آیرودینامیک خودرو مربوط است.
از نمای جانبی حالت آیرودینامیکی خودرو بیشتر مشهود است. تنها نکته مهم در طراحی خارجی از نمای کناری خطوط کارشده روی درب‌هاست.
در مورد طراحی عقب خودرو نیز همان سادگی مطرح است و خبری از تزئینات کرومی و اسپویلر و امثال آن نیست. این مسئله در مورد مدل‌های X و S تسلا نیز صدق می‌کند، به‌نظر می‌رسد برای طراحی این خودرو پر آوازه سادگی حرف اول را می‌زند. دوربین‌های رانندگی آتو پایلوت نیز روی گلگیرهای کناری خودرو نصب شده‌اند. برخلاف مدل‌های S و X، تسلا مدل 3 یک خودروی هاچ‌بک نیست و بنابراین فضای زیادی در قسمت صندوق‌عقب آن وجود دارد. حجم صندوق‌عقب آن 15 فوت مربع است که در مقایسه با صندوق عقب 17 فوت مربعی بی‌ام‌و سری 3 در این مورد از رقیبش عقب مانده است.

نمای داخلی تسلا 3 مدل 2020
نمای فرمان و داشبورد تسلا 3

طراحی داخلی و امکانات تسلا 3 مدل 2020

به‌گفته کارشناسان تسلا موتورز، هیچ خودرویی نمی‌تواند از نظر طراحی داخلی با تسلا رقابت کند. اگرچه المان‌های مینی‌مالیستی در طراحی داخلی نیز به‌چشم می‌خورد و این یکی از شاخصه‌های تسلا در تمامی مدل‌ها از جمله S و X نیز می‌باشد. اما باید گفت واقعا فضای کابین تسلا 3 به هیچ خودرویی شباهت ندارد. برجسته‌ترین قسمت در طراحی داخلی سقف تمام شیشه‌ای پانورامیک به‌کار رفته در کابین است که احساس آزادی را به سرنشینان هدیه می‌کند. در تسلا 3 شاهد هیچ کلید و کنترلری نیستیم و اکثر سیستم‌ها به‌صورت هوشمند و با اتصال به تلفن همراه و یا توسط صفحه نمایش تمام لمسی 15 اینچی موجود در کنار فرمان هدایت می‌شوند.
آپدیت جدید نرم افزارهای موجود در مدل 2020 نیز ویژگی‌ها و عمل‌کردهای جدیدی به کاربران ارائه می‌دهد. از طرفی در مدل جدید تسلا نسبت به مدل‌هایی چون تسلا S از پلاستیک کمتری در ساخت داشبورد استفاده شده است، اکسسوری‌های چوبی کم و بیش دیده می‌شود و اگر پول بیشتری بپردازید می‌توانید داشبورد فیبرو کربن سفارش دهید.
تنها دکمه‌های فیزیکی که می‌توان در طراحی داخلی تسلا مشاهده کرد دو دکمه روی فرمان است که یکی از آن‌ها خالی است تا در صورت نیاز تسلا بتواند برای آپدیت نرم افزارها از آن بهره گیرد و یکی از آن‌ها کنترلر مربوط به باز کردن درب‌های خودرو است در صورتی‌که یک اهرم فیزیکی برای این کار نیز در بدنه درب خودرو قرار دارد. دکمه‌های بالا و پایین بردن شیشه درب‌ها و چراغ سقفی نیز از جمله معدود دکمه‌های فیزیکی در کابین تسلا 3 است.
در مورد امکانات موجود در تسلا نیز باید گفت در مدل استاندارد 35 هزار دلاری آن، شما مالک یک خودرو با رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی، یک مانیتور تمام رنگی دیجیتال و لمسی 15 اینچی، وای‌فای آن‌برد، سیستم کنترل ماهواره‌ای، صندلی عقب‌های تاشونده 60/40 و چراغ‌جلو و چراغ‌های سقفی ال‌ای‌دی خواهید بود.

نمای صندلی های تسلا 3
Tesla 3 model 2020

باید گفت صندلی‌های تسلا 3 در اندازه‌های استاندارد طراحی شده است و برای اشخاصی با قد تقریبی 6 فوت مناسب است. به‌دلیل طراحی شیشه عقب بزرگ راننده دید خوبی نسبت به پشت سر خودرو دارد، از طرفی سقف سان‌روف کاملا شیشه‌ای نیز نمای جذابی برای سرنشینان ایجاد می‌کند.

 

به‌طور کلی باید گفت تسلا 3 از نظر کیفیت متریال داخلی نسبت به رقبای اروپایی‌اش چون بی‌ام‌و سری 3 و آئودی بسیار عقب‌تر است. از صندلی‌ها و روکش‌های چرمی و اکسسوری‌های فیبرکربن و کرومی در تسلا خبری نیست.
در حالت کلی راننده برای راحتی می‌تواند یک‌چهارم نرم افزارهای لازم را به‌صورت مداوم روی مانیتور داشته باشد. این موارد شامل نمایش تصویری از وضعیت خودکار و میان‌برهای رایانه در سفر، وضعیت شارژ و کنترل آب‌و‌هواست. شاید مهم‌ترین شاخصه تسلا این است که در وضعیت‌های استاندارد و بی‌خطر می‌توانید وضعیت رانندگی را روی آتو پایلت تنظیم کرده و خودتان استراحت کنید.
اگرچه به‌نظر می‌رسد این اتومبیل فول‌الکتریکی و هوشمند انتخاب خوبی باشد اما در نظر داشته باشید که تسلا یک تلفن هوشمند نیست که بعد از 5 دقیقه به کارایی آن مسلط شوید، بلکه باید مدت زمان زیادی صرف یادگیری میان‌برها، نرم‌افزارها و تنظیمات مورد نیاز و به یادسپاری آن‌ها نمایید.

نمای جانبی تسلا 3 مدل 2020
نمای جانبی تسلا 3

موتور و فنی تسلا 3 مدل 2020

موتور تمام الکترونیکی تسلا دارای یک باتری لیتیوم یونی با قدرت 200 کیلووات سرعت است و دامنه حرکت آن حدود 1000 کیلومتر است. این موتور دارای قدرت 260 اسب‌بخاری و گشتاور 307 پوند فوتی است که در این امر نسبت به رقیب سرسختش بی‌ام‌و سری 3 بالاتر قرار گرفته است. در مورد تسلا 3 مدل 2020 باید گفت دو موتور مجزا نیروی گشتاور را به چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌کنند. با وجود این موتورها راننده آسوده خاطر خواهد بود که اگر یکی از موتورها از کار بی‌افتد با موتور دیگر می‌تواند مسیر را ادامه دهد.
شتاب اولیه در سرعت صفر تا صد کیلومتر تسلا 3 مدل 2020 چیزی در حدود 3.2 ثانیه است که در این مورد نیز از بی‌ام‌و سری 3 با شتاب 5.6 ثانیه پیشی گرفته است.
نهایت سرعت تسلا 3 مدل 2020 به 168 مایل در ساعت می‌رسد که این مورد در بی‌ام‌و حدود 140 مایل در ساعت است.
موتور این خودرو دارای گارانتی 8 ساله است و تا 120 هزار مایل را شامل می‌شود.

 

قیمت تسلا 3 مدل 2020

قیمت تسلا در حالت استاندارد از حدود 35000 دلار آغاز شده و در حالت فول‌آپشن به‌حدود 40 هزار دلار می‌رسد. اما این قیمت در مورد رقیبش بی‌ام‌و سری 3 در حالت استاندارد حدود 41 هزار دلار و در حالت فول‌آپشن 60 هزار دلار است.

ظاهر جذاب تسلا 3 مدل 2020
ایمن‌ترین خودروی جهان در سال 2019

جمع‌بندی نهایی

اگرچه تسلا 3 در ابتدای ورود به دنیای خودرو سرو صدای زیادی به‌پا کرد و خیلی سریع گوی سبقت را از پرفروش‌ترین خودروها ربود اما با بررسی همه‌جانبه در مورد این خودرو می‌توان نتیجه گرفت که رقبایی چون بی‌ام‌و و آئودی به‌مراتب انتخاب بهتری نسبت به تسلا هستند، اگرچه تسلا یک خودروی تمام‌الکتریکی است و مسلما آینده از آن این خودرو یا طرح‌های مشابه آن خواهد بود. در اواخر سال گذشته میلادی نیز گزارشاتی مبنی بر نقص فنی در باتری تسلا 3 هنگام پارک و یک مورد تصادف در حالت خودران سبب انتقادات زیادی از ایمنی این خودرو شد و باعث شد لقب ایمن‌ترین خودروی دنیا از روی آن برداشته شود. باید منتظر بود و دید آینده در اختیار این خودروی امریکایی قرار خواهد گرفت یا خیر.

ماشین 2020

آخرین دیدگاه‌ها